واکاوی بورس ارز از نگاه نماینده مجلس

شبکه ایران/ یادداشتی ازنادر فریدونی، استاددانشگاه و عضو فراکسیون دانشگاهیان مجلس، قیمت ارز در بازار ایران ظرف یکسال گذشته حدود ۲۵۰ درصد افزایش داشته است. این به معنای کاهش ارزش پول ملی و پیامدهای تورمی سنگینی آن است.
درعکس العمل به این موضوع بانک مرکزی ایران پس از آزمون ها و خطاهایی، طرح راه اندازی بورس ارز را مطرح کرده و تنها راه نجات بازار ارز و نوسانات شدید قیمت ها را پیاده کردن این راه حل می داند.
اعتقاد دولت بر این است که با راه اندازی بورس ارز بازار عرضه و تقاضا دچار نوسانات نخواهد شد.
یکسری از محسنات و ویژگی های مثبت راه اندازی بورس ارز به شرح زیر است:
۱- مکانیزمی برای کشف وتعیین قیمت ارز ایجاد خواهد شد.
۲- بر قیمت بازار ارز ثبات حاکم خواهد شد.
۳- مکان و فضایی برای صادر کنندگان، عرضه کنندگان و خریداران فراهم می شود.
۴- با این اقدام خریداران بازار ارز به موقع برای تهیه ارز اقدام کرده و به این ترتیب تقاضا به طور ناگهانی و یکباره در بازار ارز ایجاد نمی شود.
۵- بازار آتی ارز به دلیل برخورداری از اهرم مالی می تواند از نوسانات قیمت ناشی از تقاضای صاحبان نقدینگی های سرگردان بکاهد.
۶- راه اندازی بورس ارز می تواند علاوه بر آنکه فشار تقاضاهای اضافی و کاذب بر بازار ارز را کاهش می دهد، بلکه برای شرکت های صادر و وارد کننده نیز این امکان رافراهم می آورد که بتواند زمان صرف شده در این مدت را از طریق بازار آتی ارز پوشش دهد.
و اما آثار وعواقب منفی بورس ارز :
۱- تشکیل چنین بازاری اگرچه در گام نخست قدم مبارکی برای اقتصاد جامعه است، اما به دلیل نداشتن قدرت کافی برای عرض اندام در برابر بانک مرکزی و بازار آزاد، شاید بورس ارز به عنوان مرجعی برای تعیین نرخ سوم ارز د رجامعه تبدیل شود.
۲- با این اقدام بوروکراسی طولانی خرید، عرضه و فروش بورس به وجود می آید، د رحالی که هم اکنون خریدار مستقیم به صرافی بانک مراجعه کرده و با دادن نقدینگی، حواله ارزی دریافت می کند واین فرایند ضمن آنکه خیلی سریع صورت می گیرد، بسیار کوتاه و کم خطرهم است.
اگر دولت بتواند با مهار عوامل مختلف از جمله افزایش قیمت ارز، انجام اقدامات مثبت همچون افزایش نرخ سود بانکی و جمع آوری نقدینگی از بازار، کنترل تورم، ارائه ارز کافی به بازار از سوی بانک مرکزی، ایجاد راهکارهای مناسب برای کاهش اثر تحریم های اقتصادی، اعمال مدیریت عقلانی، به کار گیری سیاستی روشن و با ثبات اقدامات لازم را در ایجاد ثبات بازار ارز و جلوگیری از تورم و گرانی انجام دهد، راه اندازی بورس ارز بسیار موفق خواهد بود.
پایان مطلب/


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.