واکسن در خودرو – ایسنا

ایسنا/خراسان رضوی برای بسیاری از سالمندان رفت‌وآمد و حضور در مراکز درمانی برای تزریق واکسن کرونا سخت است و به همین منظور واکسیناسیون خودرویی کرونا در مشهد از  روز گذشته در شهرک دانش و سلامت آغاز شده است.

هوا نسبت به روزهای قبل سردتر است و باد و باران می‌آید. همین موضوع کار را برای کادر بهداشت که امروز واکسیناسیون خودرویی را در فضای باز انجام می‌دهند، سخت‌تر کرده است. بعد از ورود هر ماشین مشخصات فرد را ثبت و احراز هویت می‌کنند و در همان خودرو بدون احتیاج به پیاده و خارج شدن افراد مسن از ماشین، واکسن زده می‌شود.

در اولین خودرویی که وارد می‌شود، خانم مسنی به همراه دخترش حضور دارد. کارت ملی‌اش را چک می‌کنند. چند ماه تا ۸۰ سالگی فاصله دارد و به او می‌گویند احتمالا از هفته آینده می‌تواند برای واکسن زدن مراجعه کند. خانم مسن پاسخ می‌دهد که من سن‌ام بیشتر از سن درج شده در شناسنامه‌ام است. تعریف می‌کند که آن زمان پدرم شناسنامه‌ام را دیرتر گرفته، می‌خندد و می‌گوید ما خانم‌ها یک عمر تلاش کردیم سن‌مان را کمتر بگوییم اما الان باید ثابت کنم که از آنچه در شناسنامه‌ام آمده بزرگتر هستم. در نهایت به او توضیح می‌دهند که امکان واکسینه شدن ایشان فعلا وجود ندارد و احتمالا از هفته آینده می‌تواند مراجعه کند.

خودروی بعدی وارد می‌شود. مرد مسنی به همراه دخترش آمده است. از پیرمرد سوال می‌کنم و پاسخی نمی‌دهد. دخترش می‌گوید پدرم آلزایمر دارد و هوشیاری بالایی ندارد. کارت ملی پدرش را نشان می‌دهد که متولد سال ۱۳۰۸ است. می‌گوید با مرکز بهروزی قاسم آباد در منطقه فلاحی تماس گرفتم که گفته شد اینجا واکسیناسیون خودرویی انجام می‌دهند و پدرم نیاز به پیاده شدن از خودرو و… ندارد و ازآنجایی که پدر من برای راه رفتن نیاز به کمک دارد، ترجیح دادم به اینجا مراجعه کنم.

وی افزود: پدرم ۷ سال است که آلزایمر دارد. خودم از ایشان نگهداری می‌کنم. بعد از شیوع کرونا شرایط خیلی سخت‌تر شد ولی چاره‌ای نداشتیم. بیشتر مواقع پدرم در منزل است و اگر کارهای ضروری داشته باشیم، او را با خودم بیرون می‌آورم. دو ماه پیش مادرم فوت کرد و یکی‌دو بار برای مراسم، پدرم را بیرون بردیم. خودم هم که بیرون می‌رفتم، همه چیز را رعایت می‌کردم. بعد از کرونا فعالیت‌هایی که برای نگهداری از پدرم می‌کردم، چندین برابر شد. از فامیل و خانواده هم خواهش می‌کردم که زیاد خانه‌ ما نیایند که ناقل نباشند چون دو ماه پیش که مادرم فوت کرد، اقوام از شهرستان و… برای مراسم مادرم آمدند. اکثرا هم به کرونا مبتلا شدند ولی پدرم مبتلا نشد.

خانمی که دقیقا ۸۰ سال سن دارد و خیلی سر حال به نظر می‌رسد، می‌خواهد از خودرو پیاده شود که به او می‌گویند نیازی به این کار نیست. از او می‌پرسم چطور مطلع شده که اینجا واکسن می‌زنند. او می‌‎گوید: دخترم مطلب را به من گفت و در نهایت با میل و اختیار خودم آمدم. او ادامه می‌دهد که در این دو سال اصلا از کرونا ترسی نداشتم چون هرچه خدا بخواهد، همان پیش می‌آید. باید توکل کرد تا خدا کمک کند و این بیماری بگذرد. خداراشکر برای اطرافیان‌مان اصلا ابتلا به کرونا پیش نیامد. این مدت تنها کاری که می‌کردیم، این بود که جایی نمی‌رفتیم و بیشتر در خانه می‌ماندیم. تنها یکسری اوقات به خانه فرزندان یا نوه‌ها می‌رفتم یا آنان به منزل ما می‌آمدند.

حین مصاحبه صدای خواهش و صحبت کردن خانمی با کادر درمان می‌آید. خانمی به همراه پدر خود که حتی توان ثابت نشستن و تکلم را ندارد، آمده ‌است. به سمتشان می‌روم. مرد چند صباحی با ۸۰ سالگی فاصله دارد و در نتیجه مشمول واکسیناسیون نمی‌شود. دختر از کادر درمان خواهش می‌کند که پدرش بیمار و ویلچری است و حتی توان راه رفتن و انجام کارهای روزمره‌اش را ندارد و از هر فرد دیگری برای دریافت واکسن محق‌تر است. او ادامه می‌دهد که یک‌سال و نیم است که خواب به چشم‌مان نیامده است.

بخش بهداشت نیز توضیح می‌دهند که متوجه شرایط ایشان هستند و به او حق می‌دهند اما محدودیت‌های بسیاری در زمینه تزریق واکسن وجود دارد و همه چیز به صورت کشوری و با نظارت کامل انجام می‌شود؛ لذا افراد هیچ اختیاری در این خصوص ندارند و نمی‌توانند سلیقه‌ای رفتار کنند و به هر کسی که مدنظرشان است واکسن تزریق کنند. به او توضیح می‌دهند که احتمالا از هفته آینده می‌تواند برای واکسن مراجعه کند.

تمام کارکنان بهداشتی درمانی واکسینه شدند

دکتر امیررضا صالح مقدم، عضو کارگروه پایش واکسیناسیون کرونای دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نیز در محل حضور دارد و در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بیش از یک‌ ماه است که درگیر واکسیناسیون کرونا هستیم و بیش از ۸۰ هزار نفر را در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد واکسینه کرده‌ایم. گروه هدف اول پرسنل کادر بهداشتی درمانی بودند و تا الان تمام کارکنان بهداشتی-درمانی، اعم از پزشکان، کادر پرستاری، پیراپزشکی، بیمارستان‌های خیریه و خصوصی و نظامی و…، واکسینه کرده‌ایم. به عبارتی پویش واکسیناسیون کرونا برای کلیه کادر پزشکی، حتی بخش خصوصی، به صورت صددرصد انجام شده، مگر تعداد محدودی از نفراتی که خود مایل به دریافت واکسن نبودند.

وی افزود: در فاز اول کلیه دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، مامایی و کلیه رشته‌های پزشکی که کارآموزی در محیط بیمارستان و بهداشتی را دارند مشمول واکسیناسیون قرار دادیم. همچنین مبتلایان به بیماری‌های خاص شامل بیمارهای سرطانی، پیوندی، دیالیز، تالاسمی، ام‌اس که بالغ بر ۹۰۰۰ نفر هستند، در این چند روز واکسینه شدند. در حال حاضر نیز بر حسب دستور وزارت خانه به فاز دوم واکسیناسیون، یعنی اقشار مردمی، به ترتیب سن وارد شده‌ایم و چند روزی است که واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال انجام می‌شود. امروز گزارشات نشان می‌دهد که پایگاه‌ها خلوت‌تر شده و اکثر ۸۰ ساله‌ها برای دریافت واکسن مراجعه کرده‌اند.

احتمال واکسیناسیون افراد ۷۵ سال به بالا از هفته آینده

صالح مقدم ضمن بیان اینکه به نظر می‌رسد که از هفته آینده با دستور وزارت بهداشت گروه سنی بالای ۷۵ سال را برای واکسیناسیون دعوت کنیم، گفت: این چند روز نشان داد که خیلی از سالمندان امکان فیزیکی پیاده شدن از خودرو و ورود به اماکن بهداشتی-درمانی را ندارند. لذا با دستور ریاست دانشگاه این فضا آماده شده تا زمانی که سالمندان مراجعه می‌کنند، بدون اینکه نیاز داشته باشد که از خودرو پیاده شوند، احراز هویت شده  و بلافاصله واکسیناسیون برای آن‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: در سطح شهرستان‌های مربوط به زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز همین رویه انجام گرفته و تقریبا همه کادر بهداشت و درمان شهرستان‌ها، دانشجوها و موسسات خصوصی و خیریه و عموم مردم بالای ۸۰ سال به صورت صددرصد واکسینه شده‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص نحوه دریافت واکسن برای گروه سن گفت: صرفا کافی است افراد به یک مرکز بهداشتی مراجعه کرده و یا با شماره ۱۹۱ تماس بگیرند. در کمترین زمان کد ملی و آدرس منزل آن‌ها ثبت و پرونده بهداشتی الکترونیک برای آن‌ها تشکیل می‌شود. حتی اگر پرونده الکترونیک نیز نداشته باشند و به مرکز بهداشتی مراجعه کنند همانجا پرونده تشکیل و واکسینه می‌شوند. در مجموع تلاش شده تمام شرایط را برای سهولت انجام واکسیناسیون برای مردم در نظر بگیریم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.