واکسیناسیون اقدامی موثر در تامین سلامت جامعه

به گزارش ایمنا مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی نیشابور افزود: ایمن‌سازی یک روش اثبات شده در کنترل و حذف بیماری‌های عفونی خطیراست و واکسن‌ها و ایمن‌سازی نقش بسیار مهمی در سلامت جوامع در یک قرن اخیر داشته‌اند.
دکتر محمد آذینی گفت: سه دهه ازریشه کنی آبله می‌گذرد، تعداد موارد فلج اطفال به شدت کاهش یافته، مرگ و میرجهانی سرخک نیز افت واضحی داشته، تعداد بیشتری از افراد واکسینه می‌شوند و به مرور فواید ایمن‌سازی از طریق حفاظت علیه آنفولانزا، مننژیت و سرطان شامل بالغین و نوجوانان می‌شود.
وی با بیان این که برنامه ایمن‌سازی جاری کودکان علیه بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن از افتخارات نظام سلامت کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی است، افزود: به موازات شکل‌گیری شبکه بهداشتی درمانی در کشور و ایجاد ساختارهای لازم، برنامه گسترش ایمن‌سازی در سال ۱۳۶۳ با هدف ایجاد مصونیت فعال در کودکان گروه سنی زیر یک سال در برابر بیماری‌های دیفتری، کزاز،سیاه سرفه، سرخک، فلج اطفال و سل آغاز شد.
وی در ادامه افزود: در سال ۱۳۷۲ برنامه ایمن‌سازی هپاتیت b در برنامه گسترش ایمن‌سازی ادغام گردید و از سال ۱۳۸۳ نیز پس از انجام ایمن‌سازی سراسری سرخک و سرخجه که طی آن ۳۳ میلیون نفر جمعیت رده سنی ۵ تا ۲۵ سال واکسینه شدند، واکسن سه گانه سرخک، سرخجه و اریون جایگزین واکسن سرخک در برنامه ایمن‌سازی جاری کشور شد.
دکتر آذینی در ادامه گفت: دستیابی به پوشش بالای ۹۵% در سطح کشور و سطح شهرستان سبب گردیده تا بیماری‌هایی که در ۳۰ سال گذشته موارد بالایی از مرگ و میر کودکان جامعه را تشکیل می‌دادند کاهش چشمگیری پیدا کنند. موفقیت در برنامه‌های حذف کزاز نوزادی، ریشه کنی فلج اطفال، حذف سرخک و سندروم سرخجه مادرزادی وکنترل بیماری دیفتری از مهمترین دستاوردهای برنامه توسعه ایمن‌سازی در طی ۲۷ سال گذشته بوده است.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی نیشابور افزود: علیرغم همه موفقیت‌ها چالش‌های بزرگی نیز وجود دارد از جمله پوشش پایین واکسیناسیون در کشورهای همجوار که سبب شیوع بالای بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن در آن کشورها شده است به همراه نیاز به نوسازی و روزآمد نمودن ساختار ارائه دهنده خدمات ایمن‌سازی و فراهم نمودن واکسن‌های جدید در برنامه جاری واکسیناسیون و ضرورت پوشش بالای واکسیناسیون در جمعیت‌های حاشیه‌ای و دور از دسترس.
وی گفت: در حال حاضر کلیه‌ کودکان کشور علیه بیماری‌های دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، فلج اطفال، سرخک، سرخجه، اوریون، سل و هپاتیت b واکسینه می‌شوند. بیماری‌های سرخک، سرخجه‌ی مادرزادی وکزاز نوزادی در مرحله‌ حذف قرار دارند، ۱۱ سال است که کشور عاری ازفلج اطفال است وبیماری‌های دیفتری، سیاه سرفه و اوریون کنترل شده‌اند.
/۱۰۴

اخبار اخبار علمی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.