واکنشها نسبت به ۱۴ سکه مهریه/ یک حقوق دان:این خلاف قانون است

زهرا تالانی:سال گذشته نمایندگان تصمیم گرفتند برای حل این مشکل سقفی برای مهریه مشخص کنند که شورای نگهبان با آن مخالفت کرد و سرانجام مجلس سال گذشته لایحه ای تصویب کرد که مهریه بالای ۱۱۰ سکه زندانی نداشته باشد،اما باز هم این مصوبه نتوانست مانع مهریه های سنگین باشد.
اینبار رئیس قوه قضاییه از ابلاغ آیین‌نامه آزادی زندانیان معسر در پرداخت مهریه خبر داد تا به موجب آن افرادی که در پرداخت مهریه معسر هستند یا در معسر بودن یا نبودن آنان تردید وجود دارد، به زندان نخواهند رفت.در همین زمینه اسدالله جولایی رئیس ستاد دیه کشور در گفت وگو با خبرآنلاین،این آیین نامه را سیاست مناسبی دانست ،اما تاکید کرد که بهتر است قانون به گونه ای باشد که دفاتر ثبت اسناد بیشتر از ۱۴ سکه را ثبت نکنند.
این موضوع سبب واکنش برخی حقوق دانان شد به طوریکه نعمت احمدی حقوق دان در گفت وگو با ایلنا اعلام کرد:آقای جولایی و یا هر فرد دیگری نمی‌تواند در زندگی خصوصی مردم و قراردادهایی که بین آن‌ها منعقد می‌شود دخالت کند و قانون گذار نیز این اجازه را به آن‌ها نخواهد داد و رئیس ستاد دیه در جایگاهی نیست که به دفا‌تر اسناد تکلیف کند و مجبورکردن دفاترازدواج وطلاق به ثبت نکردن بیش از۱۴سکه برای مهریه خلاف قانون اساسی است.
احمدی با اشاره به اینکه محدود کردن دفا‌تر اسناد به ثبت ۱۴ سکه مخالف اصل آزادی اراده مردم در تنظیم قرارداد‌ها است، می گوید: براساس قانون مدنی هر کس در تنظیم قرارداد به هر میزان که می‌خواهد آزاد است به شرط آنکه مخالف قانون و شرع نباشد.
وی در مورد پیشنهاد کمیته حقوقی ستاد دیه مبنی بر اینکه کلمه عندالاستطاعه در عقدنامه‌ها استفاده و ثبت شود، می افزاید: اگر قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی به خصوص ماده ۲ آن درست اجرا شود همین موضوع در آن لحاظ شده است.مطابق قانون مذکور کسی را باید زندانی کرد که درصورت داشتن تمکن مالی مبلغ مورد نظر را نمی‌پردازد و نه اینکه کسی را که تمکن مالی ندارد.
وی در واکنش به اعلام آماری ازسوی رئیس ستاد دیه مبنی برپاشیده شدن حدود ۲۰ هزار کانون خانواده به دلیل شکایت زوج علیه زوج برای دریافت مهریه در سال ۸۹ و ۹۰، می گوید: من به این آمار اعتقادی ندارم زیرا در سال ۸۹، ۹۰ کانون‌های خانواده نه به دلیل مطالبه مهریه بلکه به دلیل معضلات اقتصادی و نابسامانی‌های ناشی از آن متزلزل شده است زیرا ازلحاظ اقتصادی مردم توانایی اداره زندگی را ندارند و به بن بست می‌رسند و درنتیجه بعد از به هم خوردن زندگی مطالبه مهریه می‌کنند.
وی باتاکیدبراینکه چنین آمارهایی تنهابرای پاک کردن صورت مسئله است، می افزاید: با این پیشنهادات مبنی بر محدود کردن مهریه به ۱۴ سکه نمی‌شود کیان خانواده را حفظ کرد زیرا مسائل اقتصادی مبنای اختلافات خانوادگی است.
۴۵۲۳۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

تا این لحظه ۷نظر ثبت شده
  1. ehsan:

    این باید یک قانون کلی باشد که کلا مهریه ۱۴ سکه باشد چه برای کسانی که ۱۵ سال پیش ازدواج کرده چه برای کسی که الان میخواد ازدواج بکنه
    بنده به عنوان یک وکیل خبره معتقدم که ۱۴ عدد سکه برای تعیین مهریه خوبه البته برای همه نه اینکه کسی که مثلا سال ۸۴ ازدواج کرده مهریه بالا بده ولی کسی که امروز ازدواج کرده ۱۴ سکه مهریه اش باشه یک قانون کلی بشه برای همه

  2. فرهاد:

    دخترایه ایرانی فروشین هر کدوم یه قیمتی دارن ازدواج هم که تو ایران یه رابطه مالیه هدف اگر شما مواد قانون و در مورده ازدواج بخوانی از اولی تا آخریش بر علیه مرده.دختری که مهریه میخواد زندگی کن نیست ۲ ماه بعد طلاق میگیره اگر ماها تن به این سنتهایه منفی نمیدادیم این بلا سرمون نمیومد از ماست که بر ماست

  3. ایرج رمضانی:

    چون بعضی خانمها با نیت سو ازدواج می کنندلذا تعین مهریه
    برای حلو گیری از اختلاف وکلاه برداری از سوی دولت ضروری به نظر می رسد

  4. مهتاب:

    دخترها طماع و دغلباز شده اند و دیگر قابل اعتماد نیستند . ازدوا ج برای بعضیها منبع سرکیسه کردن پسران ساده دل شده است. قانون باید حدودی را تعیین کند تا جلوی سوءاستفاده ها وفریبکاری ها گرفته شود. قانون بایستی برای جلوگیری از افراط گریها مرز تعیین کرده و از حقوق افراد حمایت کند. پول خوشبختی را ضمانت نمیکند. این فرهنگ غلط است .

  5. سارا حشمتی:

    دخترها طماع و دغلباز شده اند و دیگر قابل اعتماد نیستند . ازدوا ج برای بعضیها منبع سرکیسه کردن پسران ساده دل شده است. قانون باید حدودی را تعیین کند تا جلوی سوءاستفاده ها وفریبکاری ها گرفته شود. قانون بایستی برای جلوگیری از افراط گریها مرز تعیین کرده و از حقوق افراد حمایت کند. پول خوشبختی را ضمانت نمیکند. این فرهنگ غلط است .

  6. سارا حشمتی:

    دخترها طماع و دغلباز شده اند و دیگر قابل اعتماد نیستند . ازدوا ج برای بعضیها منبع سرکیسه کردن پسران ساده دل شده است. قانون باید حدودی را تعیین کند تا جلوی سوءاستفاده ها وفریبکاری ها گرفته شود. قانون بایستی برای جلوگیری از افراط گریها مرز تعیین کرده و از حقوق افراد حمایت کند. پول خوشبختی را ضمانت دنمیکند. این فررهنگ غلط است.

  7. سارا حشمتی:

    برادرم٫ که جوانی ساده و سختکوش و نه چندان متمول٫۴ سال پیش ازدواج میکند. پدر مادرم هم علاوه بر مراسم سنگین عروسی٫ قطعه ای زمین در شمال مهرش میکنند. اما دختر و خانواده اش بدون اطلاع پدر و مادرم و مخفیانه برادرساده دلم را مجبور به امضای مهریه سنگین ۵۱۴ سکه طلا میکند و بعد از آنهم تدریجاً با تحت فشار قرار دادنش او را به امضای حق طلاق٫ حق تحصیل٫ حق حضانت فرزند٫ حق مسکن٫ … وامیدارد. و سپس بدون بخشیدن حتی یکریال طلاق یکطرفه میگیرد و الان هم او را بزندان فرستاده تا پدرو مادر پیر و بیمارم را تحت فشار قرار داده است. برادرم خانه وملکی از خود ندارد٫ چشم این دختر به حاصل عمر پدریم دوخته شده است .

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.