واکنش‌های بین‌المللی به وقایع مرزی ترکیه و سوریه

370-4.jpg

در پی کشته شدن پنج شهروند ترکیه در یک شهر مرزی بر اثر انفجار خمپاره‌های سوری، ترکیه اعلام کرد که ارتش این کشور با گلوله‌های توپخانه به اهدافی در سوریه حمله کرده است. این در حالیست که نمایندگان کشورهای عضو ناتو در این زمینه واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از بی بی سی، در بیانیه‌ای که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) منتشر کرده، آمده است که این سازمان “در کنار ترکیه، کشور عضو این سازمان، می‌ایستد و خواهان توقف این گونه رفتارهای خشونت بار علیه آن است.

این سازمان همچنین از سوریه خواست “به نقض فاحش قوانین بین‌المللی” پایان دهد.

از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه، تا کنون چند بار خاک ترکیه مورد هدف قرار گرفته است، اما حمله روز چهارشنبه، جدی‌ترین این حمله‌ها بوده است.

دفتر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، در بیانیه‌ای گفت: “نیروهای مسلح امنیتی در مناطق مرزی ما با سرعت و با در نظر داشتن قوانین ناظر بر مخاصمه، به این حمله نفرت انگیز پاسخ دادند.”

در پی این درگیری، احمد داوود اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه این سازمان در بحران سوریه و آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو تماس گرفت.

این کشور همچنین از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرد که “اقدام‌های لازم را برای جلوگیری از بروز چنین تعرض‌هایی از سوی دولت سوریه” انجام دهد.

بان کی مون از دولت دمشق خواست حاکمیت کشورهای همسایه خود را به رسمیت بشناسد.

وی گفت: این حادثه برون مرزی “نشان می‌دهد که درگیری‌های داخل سوریه تنها امنیت مردم این کشور را به خطر نمی‌اندازد، بلکه به کشورهای همسایه نیز آسیب می‌رساند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز درباره خبر روز چهارشنبه گفت: ما از اینکه نیروهای سوری به ترکیه حمله کرده‌اند به شدت عصبانی هستیم و از کشته شدن افراد در ترکیه متاسفیم.

نیک کلگ، معاون نخست وزیر انگلیس که در ترکیه به سر می‌برد، گفت: ما خشونت‌ها را از سوی دولت سوریه محکوم می‌کنیم و از آن می‌خواهیم که اتفاقاتی مانند آنچه امروز روی داد را تکرار نکند.

جورج لیتل، مدیر بخش رسانه‌های وزارت دفاع آمریکا هم در واکنش به درگیری‌های روز چهارشنبه به بی‌بی‌سی گفت: این نمونه دیگری از رفتار زننده دولت سوریه است و نشان دیگری بر اینکه این دولت باید کنار رود. ما از کشته شدن افراد در ترکیه که یک کشور همتای مهم ماست، متاسفیم و وضعیت را از نزدیک زیر نظر خواهیم داشت.

بنا به گزارش سایت اینترنتی المحیط، دولت آلمان نیز حمله سوریه به یکی از شهرهای مرزی را که به کشته شدن پنج ترکیه‌ای منجر شد، محکوم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه آلمان آمده است که گوئیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان با همتای ترکیه‌ای خود تماس تلفنی برقرار کرده مراتب تاسف و حزن و اندوه خود را از این حادثه به وی ابلاغ کرده و به دولت و ملت ترکیه تسلیت گفته است.

در این بیانیه آمده است: وستروله بر مجازات عاملان این حادثه و واداشتن آنها به پرداخت غرامت تاکید کرده است.

وی خاطرنشان کرده است که کشورش شدیدا از تحولات خطرناکی که سوریه شاهد آن است نگران است..

بی‌بی‌سی نیز گزارش داد که دولت سوریه تلاش می‌کند با در دست گرفتن دوباره گذرگاه مرزی تل‌أبیض، راه‌های ارسال تدارکات به مخالفان را مسدود کند.

مخالفان ماه گذشته موفق شدند این منطقه را تحت کنترل خود درآورند.

به دلیل ناآرامی‌ها، به ساکنان هشدار داده شده است که به مناطق مرزی سفر نکنند.

بیش از ۱۰۰ مدرسه نیز در این ناحیه تعطیل شده‌اند.

خبرگزاری آناتولی که وابسته به دولت ترکیه است، روز چهارشنبه گزارش داد: اهالی منطقه مرزی که از ناآرامی‌ها و کشته شدن ساکنین عصبانی بودند، به دفتر شهردار رفته و اعتراض کردند.

عبدالکریم ایهان، شهردار شهر گفت: در شهر ما عصبانیت زیادی درباره رفتار سوریه وجود دارد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.