واکنش‌های بین‌المللی به عضویت کشور فلسطین در سازمان ملل

۱۰م آذر ،

1-1618.jpg

عضویت فلسطین در سازمان ملل واکنش‌های بین‌المللی متفاوتی داشت و در حالی که دبیرکل سازمان ملل آن را “حادثه‌ای مهم” ارزیابی کرد آمریکا و اسرائیل این عضویت را “بی‌فایده” خواندند و لندن و پاریس از دو طرف خواستند تا بدون هیچگونه پیش شرطی بر سر میز مذاکرات باز گردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، پس از رای‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل درخصوص عضویت فلسطین در این سازمان و تصویب عضویت کشور فلسطین در سازمان ملل، بان کی مون، دبیرکل این سازمان در سخنانی گفت: من همواره ایمان داشته‌ام که فلسطینی‌ها حق تشکیل یک کشور مستقل را داشته‌اند و در عین حال به اسرائیل نیز حق می‌دهم که با صلح و امنیت در کنار همسایگان خود به حیاتش ادامه دهد و هیچ گزینه‌ای بهتر از مذاکرات برای تحقق صلح در خاورمیانه وجود ندارد.

وی گفت: رای‌گیری امروز در سازمان ملل تاکیدی بود بر آغاز مذاکرات میان فلسطین و اسرائیل و ما نیز باید دور تازهی از تلاش‌هایمان را برای پایان دادن به اختلافات در خاورمیانه آغاز کنیم.

بان کی مون ادامه داد: ما باید تلاش کنیم تا کشور مستقل فلسطین به شکلی دموکراتیک و دارای حاکمیتی مستقل تشکیل شود که در کنار “کشور اسرائیل” با صلح و ثبات به حیات خود ادامه دهد.

وی از تمامی گروه‌های بین‌المللی و ذی‌ربط با مساله فلسطین خواست تا به شکلی مسئولانه با دستاوردهایی که فلسطینی‌ها برای تشکیل کشور خود تحت رهبری محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان به دست آورده‌اند تعامل کنند و تلاش‌های خود را برای محقق کردن صلح و آشتی در خاورمیانه افزایش دهند.

محمود عباس، رئیس تشکییلات خودگردان نیز در اوایل سخنان خود پس از گرفتن رای مثبت از مجمع عمومی سازمان ملل گفت: این تصمیم پیروزی برای صلح، آزادی و مشروعیت قوانین بین‌المللی بود و ما به این خاطر از ملت فلسطین تشکر می‌کنیم و به آنها به خاطر این دستاورد بزرگ تبریک می‌گوییم.

عباس ادامه داد: ما از تمامی امت عربی و اسلامی و نیز تمامی آزادگان جهان که به نفع فلسطین رای دادند نیز تشکر می‌کنیم.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا که کشورش در سازمان ملل علیه فلسطینیان رای داد، لحظاتی پس از تصویب قطعنامه پیشنهادی محمود عباس، از این اقدام سازمان ملل ابراز تاسف کرد و گفت: چنین اقدامی از سوی سازمان ملل سبب تاسف است و در عین حال فایده‌ای نخواهد داشت و سبب سنگ‌اندازی در مقابل تحقق صلح در خاورمیانه خواهد شد.

وی گفت: تنها راه برای تشکیل کشور مستقل فلسطین آغاز مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل است و چنین اقداماتی تنها وضعیت را دشوارتر می‌کند.

سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز با ابراز تاسف از صدور این قطعنامه گفت: تصویب چنین قطعنامه‌هایی از سوی مجمع عمومی سازمان ملل هیچ فایده‌ای ندارد و راه رسیدن به صلح در خاورمیانه را دشوارتر می‌کند و به همین خاطر آمریکا علیه آن رای داد.

وی در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل بارها تکرار کرد که چنین تصمیمی سبب نخواهد شد که فلسطین به کشور تبدیل شود و در هر حالت به فلسطینی‌ها این حق را نمی‌دهد که در سازمان ملل عضو شوند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز با انتقاد از تصویب قطعنامه پیشنهادی فلسطینی‌ها در سازمان ملل آن را بی‌فایده خواند.

وی در واکنش به سخنان محمود عباس در مجمع عمومی سازمان ملل نیز گفت: سخنان عباس سرشار از دروغ و ادعاهای کذب بود که علیه ارتش و شهروندان اسرائیل گفته شد و یقینا کسی که خواستار صلح است اینگونه سخن نمی‌گوید!

نتانیاهو گفت: یقینا قطعنامه سازمان ملل چیزی را تغییر نخواهد داد و بدون اینکه امنیت شهروندان اسرائیلی تضمین شود کشور فلسطینی وجود نخواهد داشت.

جان برد، وزیر امور خارجه کانادا نیز که کشورش علیه فلسطین رای داده بود اقدام سازمان ملل را سبب مختل شدن روند مذاکرات صلح در خاورمیانه خواند.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز به نوبه خود درخصوص اقدام اخیر سازمان ملل موضع‌گیری کرد و از فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها خواست بدون هیچ پیش شرطی مذاکرات را بار دیگر آغاز کنند.

وی گفت: ما به نتیجه رای‌گیری و اقداماتی که محمود عباس در پیش گرفته احترام می‌گذاریم و به حمایت‌های خود از عباس و تشکیلات خودگردان ادامه می‌دهیم.

وی در عین حال از اسرائیل نیز خواست تا نسبت به تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل موضع‌گیری منفی انجام ندهد.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز که کشورش به نفع فلسطینی‌ها در سازمان ملل رای داد از اسرائیل و فلسطینی‌ها خواست تا مذاکرات خود را بدون هیچ پیش شرطی از سر بگیرند و تاکید کرد که پاریس از دیرباز بر تشکیل دو کشور مستقل در فلسطین که در کنار هم با امنیت و ثبات زندگی کنند، تاکید داشته است.

وی گفت‌وگوی مستقیم میان اسرائیل و فلسطینی‌ها را راه پایان دادن به اختلافات خواند و تاکید کرد که فرانسه برای به رسمیت شناختن فلسطین در جامعه جهانی و حمایت از کشور فلسطین ادامه می‌دهد.

کاترین آشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اتحادیه اروپا بارها بر حمایت خود و میلش به عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تاکید کرده است.

وی اعلام کرد که اتحادیه اروپا آماده است تا در وقتی مناسب کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسد.

عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس نیز با استقبال از عضویت فلسطین در سازمان ملل آن را دستاوردی مهم برای ملت فلسطین خواند و در عین حال تاکید کرد که لیاقت فلسطین و فلسطینی‌ها بیش از این است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.