واکنش‌ها به ادعای مصلحی/وضعیت لیست بدهکاران بانکی/دعوت به مشارکت

حواشی مربوط به بررسی‌ صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰/ مشارکت در انتخابات/ مذاکرات وین/ وضعیت پرونده بدهکاران بانکی از موضوعات و اخبار پربازدید سرویس سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ممتازنیوز، بررسی مشی سیاسی رهبر انقلاب در عرصه انتخابات پس از اعلام نتایج بررسی‌ صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و انتظاراتی که برای ورود مستقیم رهبر انقلاب به این  موضوع وجود داشت در صدر اخبار پربازدید امروز قرار گرفت.

در این گزارش که در پایگاه اطلاع رسانی khamenei.ir  منتشر شد، آمده است که از نظر رهبر انقلاب، حجتی برای ورود به این مساله و مصادیق آن وجود نداشته است. ایشان حتی در پاسخ به درخواست شورای نگهبان نسبت‌به صلاحیت داوطلبان هم صریحا عنوان داشته‌اند که بنای دخالت ندارند.

اظهارات اخیر حجت‌الاسلام و المسلمین حیدر مصلحی هم در مورد “گزارشی که در دوران وزارتش به شورای نگهبان درباره یکی از شخصیتها ارائه کرده است و اینکه تصمیم گیری های شورای نگهبان بر اساس کلان نظام  و اصل هزینه – فایده است و گاهی ممکن است  لازم باشد یک شخصیت فدای نظام شود” واکنش سخنگوی شورای نگهبان را در پی داشت.

عباسعلی کدخدایی در پاسخ به این اظهارات، با تاکید بر اینکه شورای نگهبان گزارش نهادهای قانونی را بررسی می‌کند و نهایتا بر اساس تشخیص و رای اعضا نتیجه اعلام می گردد،‌ نوشت : آقای مصلحی هرگز چنین مطلبی را در جلسه شورا بیان نکرد و نسبت به دیگر مطالب کلی ایشان نیز به شدت اعتراض شد و اعضا آن را قبول نداشتند. نمی‌خواهم برخورد آقایان را در جلسه با ایشان بگویم.

اسحاق جهانگیری نیز با طرح این پرسش که “بر اساس چه گزارش‌ها و مستنداتی درباره مهم ترین مسائل کشور حتی در ⁧شورای نگهبان⁩ تصمیم سازی و تصیم گیری می‌شود؟ “به ادعای حیدر مصلحی درباره چگونگی رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی در انتخابات ۹۲ واکنش نشان داد و افزود: اظهارات دیرهنگام ⁧وزیر اطلاعات⁩ ⁧دولت دهم⁩ تامل برانگیز است، چه جریانی با چه رویکردی مصلحت نظام را در ⁧رد صلاحیت⁩ آیت الله ⁧هاشمی رفسنجانی⁩ که به شهادت تاریخ از استوانه‌های انقلاب و نظام بود، می‌داند؟

همچنین عباس آخوندی از نامه‌نگاری به رئیس‌جمهور درباره ورود به ماجرای عدم احراز صلاحیت کاندیداهای این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری و تقاضا از روحانی برای ورود به این موضوع در اجرای اصل ۱۱۳ قانون اساسی خبر داد.

این داوطلب نامزدی در انتخابات که صلاحیتش از سوی شورای نگهبان احراز نشد در بخشی از نامه خود به رییس جهور با استناد به بند نهم اصل ۱۱۰ قانون اساسی که در آن آمده “صلاحیّت‏ داوطلبان‏ ریاست‏ جمهوری‏ از جهت‏ دارا بودن‏ شرایطی‏ که‏ در این‏ قانون‏ می‏ آید، باید قبل‏ از انتخابات‏ به‏ تأیید شورای‏ نگهبان برسد”، نتیجه گرفته است که دلیل سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر این‌که “شورا در مقام رد و یا تایید نیست و تنها در مقام احراز و عدم احراز است”، با متن مذکور در این اصل به صراحت مغایرت دارد.

نظرسنجی ها دربار میزان مشارکت در انتخابات هم از موضوعات مورد توجه مخاطبان است که معاون سیاسی وزیر کشور در این باره می گوید: بخشی از نظرسنجی ها در فضای مجازی در اختیار همه است و البته فاصله ده درصدی در نظرسنجی ها را شاهدیم و اختلافی بین ۳۷ تا ۴۷ درصدی وجود دارد.

اهمیت مشارکت در انتخابات همچنین مورد تاکید سیدافضل موسوی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی قرار گرفت و تاکید کرد که شرکت نکردن در انتخابات به نفع هیچ کس نیست.

اخبار دیگر درباره ضرورتهای مشارکت در انتخابات و نامزدها را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

قطعا باعث باخت جبهه انقلاب نخواهم شد

ما نمی خواهیم کشور را کاریکاتوری اداره کنیم

رقیب روحانی بودم اما سعی کردم به دولت او کمک کنم

قهر با صندوق رأی قطعا راه‌ حل نیست

انتخاب خوب، راه حل مشکلات کشور است

دعوت جامعه روحانیت از مردم برای شرکت در انتخابات

بی‌تفاوتی نسبت به انتخابات ممکن است خسارت جبران ناپذیری در پی داشته باشد

دعوت جمعی از استادان دانشگاه برای مشارکت حداکثری در انتخابات

گفتمان رئیس جمهور با رأی بالا، نفوذ بین المللی دارد

نشست هم اندیشی و تضارب آراء پیرامون مشارکت اجتماعی

***

تاکید سخنگوی وزارت خارجه کشورمان بر اینکه مذاکرات وین به بن‌بست نرسیده است هم از دیگر اخبار پرمخاطب بود.

سعید خطیب زاده در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با بیان اینکه بعید است  این دور از مذاکرات وین ، دور آخر باشد و آمریکا باید تصمیمات خود را بگیرد، خاطر نشان کرد: آمریکا باید تصمیمات خود را بگیرد و باید بداند که در موضع برابری با ایران و گروه ۱+۴ قرار ندارد. آمریکا باید بداند که طرف خاطی و نفی کننده برجام است و از موضع یک خاطی در این مذاکرات حاضر شده است و باید تضمین های لازم را برای عدم تکرار آنچه که در دوران ترامپ اتفاق افتاده است را بدهد و از نظر ما مسیر بازگشت روشن است.

سید عباس عراقچی هم پس از نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: ما باید یک «توافقنامه خوب» داشته باشیم، «توافقنامه خوب» زمانی بدست می‌آید که نگرانی‌های مهم ما رفع شوند و اهداف کلیدی ما بدست آیند. بدون تحقق این موارد، ما هیچ توافقی نخواهیم کرد.

دیگر اخبار مرتبط را در لنیک های زیر بخوانید.

بعید است این دور از مذاکرات وین، دور آخر باشد

بدون توافق هسته‌ای با ایران”کور سرگردان” خواهیم بود

کاهش تعهدات هسته‌ای ایران نتیجه خروج آمریکا از برجام است

ایران از موضوعات گفت‌وگوی بایدن با نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی

***

در مناظره سوم انتخابات ریاست جمهوری عبدالناصر همتی با ارائه کاغذی دست نوشته، نام یازده بدهکار عمده بانکی را در اختیار آیت الله سید ابراهیم رئیسی قرار داد که انتشار این لیست در فضای مجازی باعث شد تا سخنگوی قوه قضاییه،‌توضیحاتی از جزییات و روند رسیدگی قضایی به پرونده افراد مورد اشاره ارائه کند.

امروز همچنین ناوشکن پیشرفته دنا و ناو مین‌شکار بومی شاهین با فرمان رئیس جمهور و از طریق ویدئوکنفرانس رونمایی و به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ملحق شدند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.