واکنش رئیس مجمع واردات به واردات بی‌رویه کالا از چین

نوشته شده در تاریخ ۲۷/آبان/ – ۰۸:۱۷ و در سرویس اخبار اقتصادی ممتاز نیوز

در گفت‌وگو با آنا مطرح شد:

خبرگزاری : رئیس مجمع عالی واردات نسبت به واردات بی‌رویه و بی‌هدف کالا از چین واکنش نشان داد.

محمد حسین برخوردار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا در پاسخ به این پرسش که چرا بخش زیادی از واردات ایران از چین مربوط به کالاهای پیش پا افتاده و ساده‌ای است که به راحتی در داخل کشور قابل تولید است، گفت: زمانی که قیمت ارز واقعی نباشد و هزینه‌های تولید بیشتر از هزینه‌های واردات با احتساب تعرفه‌های گمرکی است، نمی‌توان انتظار داشت که طیف گسترده‌ای از انواع کالا در کشور ساخته و به بازار عرضه شود.

وی افزود: نامناسب بودن شرایط اقتصادی در داخل کشور، باعث شده میزان تولید داخلی در برخی کالاها چندان قابل توجه نباشد، بنابراین شاهدیم که به طور مثال از کشور چین مقادیر زیادی سنجاق سر وارد می‌شود.

برخوردار با اشاره به اینکه در دو سه سال گذشته قدرت خرید مردم ۱۰ درصد کاهش یافته‌است، اظهار کرد: این مساله موجب شده که مردم برای تامین نیازهای خود به سمت کالاهای ارزان‌تر و عموما وارداتی بروند، چرا که کالاهای تولید داخل به دلیل بالا بودن هزینه‌های تمام شده نسبت به مشابه خارجی گران‌ترند.

رئیس مجمع واردات همچنین نهادینه نشدن مناسب فرهنگ استفاده از کالای وطنی را از دیگر دلایل جذاب بودن واردات دانست و گفت: اگر قرار باشد کشور از واردات کالاهای پیش پا افتاده و ساده‌ای نظیر سنجاق سر، مسواک و چوب کبریت بی‌نیاز شود، باید رسانه‌های عمومی به فرهنگ‌سازی برای استفاده از کالاهای داخلی اقدام کنند.

به گفته او، دولت هم باید ضمن سرمایه‌گذاری برای تولید چنین کالاهایی در واحدهای کوچک و متوسط صنعتی، زمینه تولید این کالاها را در کشور فراهم آورد و هر چه سریعتر از واردات این اقلام به صورت اجرایی و عملیاتی جلوگیری کند.

انتهای پیام/

از چین چه کالاهایی وارد می‌کنیم؟

خبرگزاری آنا – اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.