واکنش رییس نمایشگاه به برخورد فیزیکی با بدحجاب​ها+۳ غرفه​ای که جمع شد+پایان رویای باغ کتاب

رییس بیست‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران صبح پنجشنبه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه از بسته شدن غرفه‌ سه ناشر خارجی متخلف در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

بهمن دری، رییس بیست‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران و معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در نشستی خبری با خبرنگاران توضیحاتی درباره‌ برگزاری نمایشگاه در روزهای اخیر داد و بیان کرد: ما در روزهای برگزاری نمایشگاه شاهد حضور چشمگیری مردم، روحانیون و بسیاری از شخصیت‌ها هستیم و آن‌ها چون در سال‌های گذشته هم در نمایشگاه حاضر بودند، در نمایشگاه امسال تغییری را احساس می‌کنند و از فضای معنوی نمایشگاه امسال یاد می‌کنند که امسال با اقدامات ترویجی، فضایی معنوی در نمایشگاه به‌دست آمده است و در روز جمعه‌ی گذشته حضور ۷۰۰هزار نفر از مردم در نمایشگاه را داشتیم که با وجود این جمعیت فضای معنوی در نمایشگاه وجود داشت. بخشی از اظهارات معاون فرهنگی وزیر ارشاد را در ادامه می خوانید:

– چند توصیه برای مردمی که در روزهای پایانی به نمایشگاه می آیند، داریم؛ بیماران قلبی و دیابتی در نمایشگاه حاضر نشوند. ما دوست داشتیم که آن‌ها هم در نمایشگاه حاضر باشند، اما با توجه به حجمی مردمی که از نمایشگاه استقبال می‌کنند بهتر است آن‌ها به نمایشگاه نیایند.

– تعداد بازدیدکنندگان تا روز چهارشنبه از مرز چهارمیلیون نفر گذشت، در روز سیزدهم ۲۳۵هزار نفر، روز چهاردهم ۴۶۰هزار نفر، روز پانزدهم ۷۰۰هزار نفر، روز شانزدهم ۴۱۰هزار نفر، روز هفدهم ۴۳۰هزار نفر، روز هجدهم ۶۰۰هزار نفر، روز نوزدهم ۵۸۰هزار نفر و روز بیستم ۶۰۰هزار بازدیدکننده از نمایشگاه کتاب تهران دیدن کردند.

– این‌که نام برخی تالارها و سالن‌ها به نام شهدا نام‌گذاری شده و اقدامات ترویجی در رعایت حجاب و عفاف مؤثر واقع شده است، مورد توجه بسیاری افراد مانند آیت‌الله خاتمی،‌ امامی کاشانی، صدیقی، سلیمانی، حیدری، نعیم‌آبادی و بسیاری از نمایندگان مجلس و نمایندگان ولایت فقیه قرارگرفته است. آن‌ها از برگزاری این دوره اظهار رضایت کردند که این امر می‌تواند از وجوه تمایز این دوره با دوره‌های پیشین باشد.

– پیش از نمایشگاه، آیین‌نامه‌ای به ناشران خارجی عرضه می‌شود، اما باز هم ناشران کتاب‌های مغایر با قوانین عرضه می‌کنند که ما با آن‌ها برخورد کرده‌ایم، البته تخلف ناشران در این زمینه نسبت به دوره‌های گذشته کم بود، اما ما با همین تعداد کم هم برخورد می‌کنیم و سه غرفه در نمایشگاه جمع‌آوری شدند و با غرفه‌هایی که دارای کتاب‌های مبلغ وهابیت،‌ تعرض به مذهب شیعه و کتاب‌های نقشه‌ جعلی خلیج فارس باشند برخورد می‌شود و این غرفه‌ها بسته می‌شوند. در سال آینده هم ما به آن‌ها اجازه‌ حضور در نمایشگاه را نمی‌دهیم.

– ناشران داخلی هم بودند که تذکر شفاهی و کتبی دریافت کردند؛ اما به این نتیجه نرسیده‌ایم که غرفه‌ای از ناشران داخلی بسته شود؛ اما برخی از این تخلفات نادانسته بوده است که ما از آن‌ها چشم‌پوشی می‌کنیم. تذکر ناشران داخلی به این صورت بوده است که برخی کتاب‌هایی که مجوز داشتند، اما از معاونت فرهنگی مجوز دوباره نگرفته بودند یا کتابی را که متعلق به ناشر دیگر یا متعلق به سال‌های پیش بود، عرضه کردند، اما تخلفات نمایشگاهی به‌شدت کاهش پیدا کرده است. ناشران متخلف خارجی از کشورهای عربی و برخی ناشران از کشورهای اروپایی بودند، مثلا کشورهای آفریقایی در کنار کتاب‌های خود، مجسمه‌هایی را عرضه می‌کردند که شاید تخلف نباشد، اما در نمایشگاه اجازه‌ عرضه محصولاتی به‌جز کتاب وجود ندارد.

– برخی سازمان‌دهی‌شده می‌خواهند در نمایشگاه مانور دهند که این در مبادی ورودی به آن‌ها تذکر داده می‌شود و قوه قضاییه هم وارد این موضوع می‌شود، اما این نیروها با ما هماهنگ هستند و من توصیه می‌کنم که در این سه روز باقی‌مانده مراقبت ویژه کنند و از ورود افرادی که حرمت بانوان عفیف را هم خدشه‌دار می‌کنند، جلوگیری شود.

-اگر قرار بود نمایشگاه در ۱۰ یا ۲۰هزار مترمربع برگزار شود، هر جایی می‌شد آن را برگزار کرد، اما ۳۰۰هزار مترمربع نیاز نمایشگاهی ماست. در مصلا هم محدویت‌های بسیاری داریم و فقط ۱۲۵هزار مترمربع پوشش نمایشگاهی دارد. این در حالی است که غرفه‌ی ناشران متناسب با درخواست آن‌ها نیست، اما فضای مصلا با توجه به فضای تهران، از حیث مسائل دسترسی فعلا بهترین مکان است، اما مصلا برای نمایشگاه کتاب ساخته نشده است.

– ما بیش از ۱۰ مکان را در تهران و حاشیه‌ آن سال گذشته بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که نمایشگاه دائمی کتاب را در مجتمع امام خمینی (ره) بسازیم. اگر این زمین را تحویل بگیریم به سرعت کلنگ ساخت آن را بر زمین خواهیم زد و تا سال آینده، نیمی از آن ساخته می‌شود.

– باغ کتاب تهران ۳۶هزار مترمربع است و نمایشگاه کتاب متراژ بیشتری را نیاز دارد، البته باغ کتاب هنوز امتحان خود را پس نداده است. باغ کتاب را باید تقویت کرد که به‌صورت نمایشگاه و فروشگاه باشد؛ ولی نمی‌توان یک‌دفعه‌ای عمل کرد. بهتر است نمایشگاه دائمی در آن برگزار شود و نقاط ضعف آن را دریابند. بخش کودک و نوجوان و بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب را می‌توان در آنجا برگزار کرد و اگر متراژ آن زیادتر شود، نمایشگاه را می‌توان به آنجا برد؛ اما متراژ مورد نظر ما ۳۰۰هزار مترمربع است و باغ کتاب این گنجایش را ندارد و اگر قرار باشد، ما مانند مصلا به آنجا برویم، زیبنده نیست.

در ادامه‌ این نشست، او در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره‌ برخورد فیزیکی نیروهای انتظامی با افراد بی‌حجاب، تأکید کرد: اگر هر مسؤولی با کسی بحق یا ناحق برخورد فیزیکی کند، ما آن را برنمی‌تابیم. نمایشگاه رییس دارد و یک رییس هم دارد، هر اقدام خارج از ضوابط مورد تأیید ما نیست و ما این موارد را منعکس و با آن‌ها برخورد می‌کنیم.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.