واکنش شمقدری به پلمپ دو سالن سینمایی / تعیین تکلیف اداره اماکن برای سینماها کاملا غیرقانونی است

جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی بالاخره به اتفاقات اخیر حوزه سینما واکنش نشان داد.

او اقدام حوزه هنری مبنی بر سرپیچی کردن از اکران فیلم «پس کوچه‌های شمرون» را فراقانونی دانست و خواستار پاسخگویی حجت‌الاسلام خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شد. همچنین رئیس سازمان سینمایی اقدام اخیر نیروی انتظامی مبنی بر پلمپ دو سالن سینمایی را غیرقانونی خواند. بخش‌هایی از اظهارات شمقدری که در گفت‌و گو با ایسنا عنوان شده، بدین شرح است

 

 – متاسفانه در چند ماه گذشته، شاهد برخی رفتارهای فراقانونی در عرصه اکران و برخورد با سینماها بوده‌ایم که این رفتارها خارج از چارچوب نظر سازمان سینمایی انجام شده است. همین دخالت‌های فراقانونی در این مدت، اکران سینماها را دستخوش التهاب کرده است. متاسفانه این نهادها اکنون هم به رفتارهای فراقانونی خود ادامه می‌دهند و گویی اتاق توطئه‌ای،‌ مدیریت این جریان را برعهده دارد.

 

– در جلسه شب گذشته (سه‌شنبه) شورای عالی سینما مقرر شد آئین نامه‌ای برای حل این معضل تدوین شده و در شورای عالی سینما که مصوبات آن به منزله مصوبات هیات وزیران است تصویب شود. در این آئین نامه صراحتا اشاره می‌شود که سالن‌های سینما، کاملا تحت نظر و نظارت سازمان سینمایی کشور به فعالیت می‌پردازند و راسا اجازه نخواهند داشت، فیلمی که مجوزهای قانونی را دریافت کرده، از روی پرده پایین بکشند و یا با اکران شدن آن مخالفت کنند.

 

– در این جلسه به عدم حضور آقای خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یکی از اعضای شورای عالی سینما در جلسات این شورا اعتراض شد، چرا که ایشان می‌توانست حداقل با حضور در جلسات سال جاری شورا، پاسخگوی اقدامات حوزه هنری به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سازمان تبلیغات باشد.

 

– گویا آقای خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به دلیل اینکه نمی‌خواهند پاسخگوی اذهان عمومی و سینماگران درباره عملکرد حوزه هنری باشند، در جلسات شرکت نمی‌کنند درحالیکه سینماگران هم درباره عملکرد حوزه هنری در اکران، سئوالاتی را از ایشان دارند و خواستار رفع برخی ابهامات هستند. به همین دلیل، نهایتا درخواست شد که برای جبران غیبت‌های ایشان از رئیس محترم سازمان تبلیغات اسلامی برای حضور در جلسه آتی کمیسیون تخصصی شورای عالی سینما رسما دعوت شود.

 

– رفتار اداره اماکن مبنی بر پلمپ دو سالن سینمایی هم در همان بخش رفتارهای فراقانونی برخی نهادها تعریف می‌شود؛ چرا که اداره اماکن نمی‌تواند برای ماهیت و کیفیت یک برنامه اظهار نظر کرده و برای آن شرط بگذارد.

 

– متاسفانه شاهد این هستیم که اداره اماکن نیروی انتظامی در این مورد فراتر از قانون حرکت کرده و برای نحوه برگزاری یک مراسم شرط و شروط گذاشته است که از حوزه اختیارات آنجا خارج است، اما اداره اماکن می‌تواند کلا با اجرای یک مراسم مخالفت کند که در آن صورت آن برنامه نباید اجرا شود.

 

– قطعا این رفتار خلاف قانون اداره اماکن را از جایگاه مسئولین نظام و در مجموعه دولت پیگیری خواهیم کرد؛ چرا که سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی هم معترض دخالت مستقیم آن نیرو در وظایف سینما هستند.

 

– آقای احمدی مقدم گفته بودند ما به پشت پرده سینما کاری نداریم. بهتر بود که اگر نیروی انتظامی رای منفی درباره نمایش فوتبال در سینماها داشت، درخواست جلسه فوری می‌داد تا به یک جمع‌بندی منطقی برسیم؛ اما صراحتا می‌گویم که تعیین تکلیف اداره اماکن برای سینماها کاملا غیرقانونی است و ما این رفتار را پیگیری خواهیم کرد.

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.