واکنش ضرغامی به انتقادات نسبت به ترجمه سخنان مرسی+بررسی برگزاری مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم

به گزارش خبرآنلاین عزت الله ضرغامی در سیزدهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه سراسر کشور که در دانشگاه صنعتی شریف در حال برگزاری است، در جمع خبرنگاران در مورد سخنان محمد مرسی رئیس جمهور مصر در اجلاس شانزدهم عدم تعهد گفت: بیشتر برنامه های اجلاس به صورت زنده از شبکه های داخلی و برون مرزی صدا و سیما پخش می شد، بنابراین سخنرانی هایی که میهمانان در اجلاس داشتند به زبان های مختلف در شبکه های برون مرزی با ترجمه خوب منعکس شد.
وی با بیان اینکه در مورد ترجمه های فارسی نیز شبکه خبر محوریت پوشش برنامه اجلاس را داشت، افزود: شبکه خبر هم برنامه های اجلاس و سخنرانی ها را به صورت زنده پوشش می داد و سخنرانی میهمانان نیز به صورت فارسی ترجمه می شد که بعضا در برخی از شبکه های رادیویی نیز همزمان پخش می شد.
بنا به گزارش مهر ضرغامی اظهار داشت: در هنگام سخنرانی مرسی رئیس جمهور مصر شبکه یک نیز این مراسم را به صورت زنده پخش می کرد، که اشکالی در پخش زنده بوجود آمد بنابراین از مترجم دیگری تنها در همین شبکه برای سخنرانی مرسی استفاده شد که این مترجم در یک اشتباه لفظی بجای سوریه بحرین گفت و همین دستاویزی برای رسانه های غربی شد.
وی تاکید کرد: محوریت پخش برنامه های اجلاس شبکه خبر بود که هم در داخل و هم در خارج از کشور برنامه هایش پخش می شد و هیچ اشکالی در ترجمه شبکه خبر وجود نداشت.
رئیس سازمان صدا و سیما خاطر نشان کرد: البته رسانه های غربی نیز این اشتباه مترجم که تنها در یک شبکه تلویزیونی ایران اتفاق افتاده بود، را همچون یکی از عروسک های کارتون کلاه قرمزی می خواستند دستاویز قرار دهند اما آنقدر پوشش رسانه ای ایران وسیع و عالی بود که این سوءاستفاده آنان تاثیر نداشت.

در همین راستا وزارت امور خارجه بحرین با احضار کاردار سفارت ایران در منامه، نسبت به «تحریف» سخنان محمد مرسی، رئیس جمهور مصر و آوردن نام «بحرین» به جای «سوریه» در ترجمه صدا و سیما، اعتراض کرد و خواستار عذرخواهی تهران دراین رابطه شد.(اینجا)
 

فارس نیز نوشت:
رئیس سازمان صداوسیما در پاسخ به این سؤال که آیا در انتخابات ریاست جمهوری آینده هم مناظرات نامزدها در صدا و سیما برگزار می‌شود، گفت: فعلا در حال بررسی هستیم.
عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صداوسیما صبح امروز (یکشنبه) در سیزدهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود، حضور یافت.
ضرغامی در حاشیه این نشست و در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا گزارشات و مستنداتی که در ماه‌های مانده به انتخابات ریاست جمهوری از اقدامات برخی دستگاه‌ها نشان داده می‌شود، شائبه‌هایی در ذهن مخاطبین ایجاد نمی‌کند، گفت: وظیفه رسانه ملی پوشش دادن خدمات نظام است که بخش عمده و گسترده این خدمات توسط دولت انجام می‌شود.
ضرغامی افزود: افراد زیادی به ما اشکال می‌گیرند که شما دستاوردهای دولت را به این صورت گسترده نشان می‌دهید، شائبه‌های دیگری از آن برداشت می‌شود و متاسفانه عده‌ای هم در این خصوص مصاحبه کردند که صداوسیما تبدیل به روابط عمومی دولت شده است.
وی ادامه داد: ما همانطور که به این نظرات بی‌توجهیم و اقدامات مهم دولت را به عنوان پیشرفت‌های نظام پوشش می‌دهیم، اگر دستگاه‌های دیگر خدماتی داشته باشند مورد پوشش رسانه ملی قرار می‌گیرد؛ شهرداری تهران هم در صورتی که اقدامات ارزشمند و قابل توجهی انجام دهد، در چارچوب سیاست کلی رسانه‌ ملی که پوشش دادن به خدمات و پیشرفت‌های نظام است، قرار می‌گیرد؛ البته ممکن است قضاوت‌هایی صورت گیرد اما دلیل بر آن نمی‌شود که ما دستاوردها را پوشش ندهیم.
ضرغامی در پایان و در پاسخ به این سؤال که آیا در انتخابات ریاست جمهوری آینده هم مناظرات نامزدها در صدا و سیما برگزار می‌شود، گفت: فعلا در حال بررسی هستیم.
 

/۲۷۲۲۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.