واکنش عراقچی به تحریم ۱۹ شرکت ایرانی

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

معاون وزیر خارجه کشورمان ضمن انتقاد شدید از اقدام آمریکا در افزودن ۱۹ فرد و شرکت به لیست تحریم‌های ایران این اقدام را خلاف روح توافقنامه ژنو دانست و گفت: عکس‌العمل مناسب اتخاذ می‌کنیم.  

«سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان امروز در گفت‌وگو با فارس، ضمن انتقاد شدید از اقدام آمریکا در افزودن ۱۹ فرد و شرکت به لیست تحریم‌های ضد ایرانی این اقدام را خلاف روح توافقنامه ژنو دانست و گفت: در حال ارزیابی شرایط و اتخاذ عکس‌العمل مناسب هستیم.  

از سوی دیگر تیم مذاکره‌کننده ایرانی در نشست کارشناسی با ۱+۵ در وین، دیشب این مذاکرات را که قرار بود امروز نیز ادامه یابد، متوقف کرد و برای مشورت به تهران بازگشت.

در همین حال سید عباس عراقچی درگفت‌وگو با ایسنا روز قبل ضمن تشریح ماموریت کارشناسان ایران و ۵+۱ در مذاکرات وین بیان داشت که عبارات توافنامه ژنو و اقدامات مربوط به گام اول در این توافقنامه کاملا دقیق و روشن است و نشست ایران و ۵+۱ در وین در راستای رسیدن به گام های عملی برای تحقق این توافق است.

وی با بیان اینکه مذاکرات جدی و طولانی حداقل ممکن است یک سال طول بکشد تصریح کرد: در توافق ژنو به گام اول بسیار دقیق و روشن پرداخته ایم که کلیات گام پایانی در این توافق نامه ذکر شده است و جزییات آن موضوع مذاکرات بعدی است.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این پرسش که اگر ایران و ۱+۵ به توافقی دست نیافتند، آیا در روند مذاکرات با آژانس تغییری رخ خواهد داد، تاکید کرد که هیچ ارتباط مستقیمی میان روند مذاکرات ایران و ۱+۵ با روند مذاکرات ایران و آژانس وجود ندارد و افزود: موضوعات میان ایران و آژانس ربط مستقیمی به مذاکرات با ۱+۵ ندارد و این موضوعات روند خود را دنبال می کند،‌ البته در توافق نامه پیش بینی شده است که کمیسیون مشترک در جهت تسهیل حل مسائل بین ایران و آژانس کمک کند.

عراقچی همچنین دربارهٔ بعضی مسائل شورای حکام از جمله تصویب کردن توافق ژنو و تعیین بودجه لازم برای اجرای این توافق اظهار کرد: این مشکلات مربوط به آژانس است و آژانس باید آنها را حل کند. مذاکرات وین هم در این راستا برنامه ریزی شده است اما به نظر می رسد که احتمالا جلسه اضطراری شورای حکام برای ارائه مجوز به آژانس برای انجام اقدامات مربوط به توافقنامه ژنو تشکیل خواهد شد.

مذاکرات کارشناسان ایران و ۵+۱ که از روز دوشنبه به مدت ۴ روز در وین برپا بود و حمید بعیدی‌نژاد مدیر کل سیاسی وزارت خارجه ریاست هئیت ایران را برعهده داشت به درخواست طرف ایرانی متوقف شد. بعضی کارشناسان بر این باورند که قطع این مذاکرات توسط هیئت ایرانی در واکنش به افزوده شدن ۱۹ شرکت ایرانی به فهرست تازه تحریم ها صورت گرفته است. 

در همین حال مقامات امریکایی اعلام کرده اند تحریم های تازه در تعارض با موافقتنامه ژنو نیست و آنان همچنان به موافقتنامه ایران و ۵+۱ پایبند می باشند.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.