واکنش مدیرعامل بورس به مواضع وزیر صنعت

مدیرعامل شرکت بورس به مواضع وزیر صنعت در مورد رشد شاخص واکنش نشان داد و گفت: از رشد ۲۰ درصدی شاخص در سال جاری کمتر از ۱۰ درصد مربوط به تغییرات قیمتی و مابقی ناشی از تقسیم سود شرکت‌ها است.

حسن قالیباف اصل در رابطه با مواضع روز گذشته وزیر صنعت مبنی بر اینکه رکوردشکنی‌های شاخص بورس ناشی از گرانی محصولات در بورس کالا و افزایش نرخ ارز است،اظهار داشت: شاخص بازار سهام متأثر از عوامل متعددی بوده که مهمترین آن عملکرد شرکت‌ها و اعلام آخرین وضعیت آنها به بورس و سهامداران است، بنابراین در بحث شاخص بورس فقط تغییرات مطرح نیست، بلکه این متغیر برآیند وضعیت ۳۷ صنعت و ۳۲۶ شرکت بورسی است.
وی با بیان اینکه در برخی موارد تغییرات قیمت هم مؤثر است،خاطرنشان کرد: بورس اوراق بهادار در حالی محلی برای کشف قیمت سهام شرکت‌های مختلف است که مطمئنا متأثر از فعل و انفعالات بازار اولیه بوده و در نتیجه وضعیت فعالیت‌ شرکت‌ها با نوسان‌هایی مواجه می‌شود.
این مقام مسئول ادامه داد: از طرف دیگر بازار سهام محلی برای تأمین مالی پروژه‌ها و کمک مستقیم به فعالیت‌های اقتصادی شرکت ها بوده و نقش ویژه‌ای دراین حوزه ایفا کرده است، به طوری که در سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل‌تر، رشد تأمین مالی ۲٫۵ برابر شده و از ۳ به ۷٫۵ هزار میلیارد تومان رسیده که نشان دهنده هدایت منابع مالی به سمت شرکت‌ها و اجرای طرح‌‌های توسعه در زمینه‌های مختلفی مانند فولاد، سنگ آهن، سیمان، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها است که اتفاقا تمامی این حوزه‌ها مربوط به شرکت‌های بورسی بود.
قالیباف اصل ادامه داد: بنابراین نمی‌توان گفت در بورس اوراق بهادار فقط عواملی مانند نوسان ارز یا گران شدن کالاها مؤثر است. چون عوامل متعددی در بالا و پایین شدن شاخص‌ها مؤثر بوده که مهمترین آن عملکرد شرکت‌ها است.
وی تأکید کرد: علاوه بر اینها بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص بورس طی دو سال اخیر چندان هم بالا نرفته و از ابتدای سال تاکنون بیش از ۴ هزار واحد رشد کرده و به ۳۱ هزار واحد رسیده که بخش عمده‌ای از آن ناشی از سود نقدی شرکت‌ها در مجامع است.
قالیباف اصل تأکید کرد:بنابراین از کل رشد ۲۰ درصدی شاخص بورس درسال جاری کمتر از ۱۰ درصد مربوط به رشد قیمت سهام بوده و مابقی آن به خاطر سود نقدی ۱۳ هزار میلیارد تومانی شرکت‌ها در مجامع است.
وی در خاتمه گفت:بنابراین با درنظر گرفتن همه موارد می‌توان گفت قیمت‌‌ها در بورس اوراق بهادار بالا نرفته و تغییرات قیمت‌ها و شاخص بورس ناشی از تغییرات سهام همه شرکت‌های بورسی است.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.