واکنش معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی: نه زلزله ۱۰ ریشتری داریم و نه در خاورمیانه می آید۴۵

۳۱فروردین۱۳،

در خبری که یکی از پایگاه اینترنتی‌ها به نقل از مرکز زمین‌شناسی آمریکا ذکر کرده، از احتمال وقوع زلزله ۱۰ ریشتری در خاورمیانه و خلیج فارس خبر داده شده است.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، در این خبر آمده: «مرکز زمین شناسی آمریکا از پیش بینی وقوع زلزله‌ای بسیار بزرگ در منطقه خاورمیانه بین ۲۵ تا ۳۰ آوریل (۵ تا ۱۰ اردیبهشت) خبر داده است. بر اساس گزارش این مرکز، گسل بزرگی در عمق ۲۰ کیلومتری زمین از جنوب شرق ایران به سمت کشورهای خلیج فارس به حرکت درآمده و گسل دیگری از سمت شرق ایران به سمت کشورهای پاکستان، هند و شرق آسیا خواهد رفت که سبب ایجاد زلزله‌ای به بزرگی ۹ تا ۱۰ ریشتر خواهد شد. بر اساس اعلام این مرکز قدرت اولیه این زلزله ۱۰ ریشتری می‌تواند کل منطقه را به طور کامل تخریب و در عمق زمین دفن کند.» (اینجا)

دکتر مهدی زارع، معاون پژوهشی و فناوری پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در پاسخ به این که آیا ممکن است چنین اتفاقی رخ بدهد، به خبرآنلاین گفت: امکان وقوع چنین اتفاق‌ای بسیار بعید است چرا که اصلا پتانسیل زلزله ۱۰ ریشتری وجود ندارد.

او گفت: بزرگترین زلزله ثبت شده تاریخ، زلزله‌ ۹٫۵ ریشتری بود که در ۲۲ ماه می ۱۹۶۰ در شیلی اتفاق افتاد. این زلزله مربوط به فرورانش بوده که در اقیانوس آرام اتفاق افتاده است.

به گفته زارع امکان وقوع چنین زلزله ای در خاورمیانه وجود ندارد: اگر این پیش‌بینی دربارهٔ اقیانوس آرام شده بود باز هم می‌توانستیم بگوییم احتمال دارد اتفاق بیفتد اما در خاورمیانه امکان وقوع زلزله‌ای با این ابعاد وجود ندارد.

همچنین مرکز زلزله شناسی امارات متحده عربی پیش بینی مرکز زمین شناسی آمریکا را فقط شایعه دانست و اعلام کرد که زلزله به این بزرگی را نمی شود پیش بینی کرده است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.