واکنش واشنگتن به اقدام احتمالی ایران در بستن تنگه هرمز؛ تحرکات جدید آمریکا در خلیج فارس

سه شنبه ۱۳ تیر – ۰۵:۵۵:۵۷ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

منابع خبری از اعزام نیروهای جدید آمریکا به خلیج فارس و افزایش ناوهای این کشور در منطقه خبر می دهند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری فرانسه، روزنامه نیویورک تایمز از اعزام نیروهای جدید امریکا به خلیج فارس خبر داد.
 نیویورک تایمز به نقل از مسئولان ارشد امریکایی، یکی از مهمترین اهداف امریکا از اعزام نیروهای جدید به خلیج فارس دادن اطمینان بیشتر به رژیم صهیونیستی در برخورد با فعالیت هسته ای ایران بوده است.
یکی از این مسئولان امریکایی که خواست نامش فاش نشود در گفت و گو با نیویورک تایمز همچنین هدف از تقویت حضور نیروهای امریکایی در خلیج فارس را جلوگیری از بسته شدن تنگه هرمز عنوان کرده است.
این گزارش در حالی است که هفته گذشته نیز ناوگان پنجم دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است، از ورود چهار کشتی مین‌روب ایالات متحده به خلیج فارس در روز شنبه خبر داده بود.
با پیوستن این چهار کشتی به ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس، تعداد مین‌روب های آمریکا در منطقه به هشت کشتی می رسد.
ناو آبی-خاکی یو اس اس پونس هم که برای پشتیبانی از عملیات گشت‌زنی و مین‌روبی به یک پایگاه شناور تغییر کاربری داده، قرار است تا پایان ژوئن به خلیج فارس برسد.
همزمان، جاناتان گرینرت، فرمانده نیروی دریایی آمریکا از عبور ناو‌‌هواپیمابر یو اس اس آبراهام لینکلن از تنگه هرمز خبر داده است.
به گفته گرینرت، این ناو‌هواپیمابر بدون هیچ مشکلی از این تنگه عبور کرده است.
علاوه بر این یو اس اس آبراهام لینکلن، ناو هواپیمابر یو اس اس اینترپرایز هم در منطقه مستقر است.
به گفته گرینرت، اوضاع در خلیج فارس در دو ماه گذشته به نسبت آرام بوده است.
 گرینرت گفته است برخورد ناوگان دریایی ایران در این مدت “حرفه ای” بوده است. لازم به ذکر است امریکا، رژیم صهیونیستی و هم پیمانان غربی آنها ایران را به تلاش برای دست یابی به سلاح هسته ای متهم می کنند.
ایران به عنوان یکی از امضاکنندگان معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی)، با رد این اتهامات، بر صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای خود تاکید دارد.
 روزیکشنبه (۱۱ تیر) طرحی دو فوریتی برای مسدود کردن تنگه هرمز در پاسخ به تحریم های غرب به امضای ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس رسید. این طرح در پاسخ به تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است که بر جلوگیری از تردد نفتکش‌هایی که به کشورهای تحریم‌کننده ایران، نفت حمل می‌کنند، از تنگه هرمز تأکید دارد. طرح مسدود کردن تنگه هرمز دارای یک ماده واحده است که مطابق این ماده واحده دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است تا بر اساس حق حاکمیت خود از عبور نفتکش‌هایی که به کشورهای تحریم‌کننده ایران، نفت حمل می‌کنند، جلوگیری کند.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۰۳۱۷۵۵۵۷۴۴۰


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.