واکنش وزارت علوم و کمیسیون آموزش مجلس به کاهش اعتبار وام شهریه

۳۰اردیبهشت،

11-692.jpg

امسال درحالی مبلغ ۱۳۶ میلیارد تومان به عنوان اعتبار وام شهریه‌ دانشگاه‌ها از سوی دولت در لایحه سال ۹۲ به مجلس ارائه شد که این رقم نسبت به سال قبل کاهش بیش از ۳۰ میلیاردی داشته است، این موارد در حالی است که ۱۰۰ میلیارد تومان از رقم مذکور نیز از سوی کمیسیون تلفیق کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اعتبار وام شهریه هر ساله برای کمک به دانشجویان شهریه‌پرداز اعم از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی در دوره‌های مختلف، پیام‌نور، علمی کاربردی، غیرانتفاعی، آزاد، وزارت بهداشت در نظر گرفته می‌شود که سالیانه دارای ۳۰۰ هزار متقاضی است و هر ساله اعتبار تخصیصی کفاف دانشجویان متقاضی را نمی‌دهد.

حال امسال با اتفاقی که رخ داده است، این اعتبار ۳۶ میلیارد تومانی تنها پاسخگوی کمتر از ۴۰ درصد از متقاضیان خواهد بود.

مهندس کیوان مرادیان کوچک‌سرای، رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در این زمینه با بیان اینکه در لایحه دولت در سال جاری ۱۳۶ میلیارد تومان به اعتبار وام شهریه دانشجویان اختصاص یافته بود، گفت: در کمیسیون تلفیق ۱۰۰ میلیارد تومان از این اعتبار کسر و به فعالیت‌های قرآنی اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه متاسفانه مطلع شدیم بر خلاف نظر کارشناسی دولت و حتی دغدغه بسیاری از نمایندگان مجلس به طور غیرمنتظره‌ای ۱۰۰ میلیارد تومان از اعتبار وام شهریه‌ دانشگاه‌ها که در لایحه سال ۹۲ دولت به مجلس ارائه شده بود، کاهش یافته است، تصریح کرد: این در حالی است که در لایحه بودجه ۹۲ دولت مبلغ ۱۳۶ میلیارد تومان به اعتبار وام شهریه اختصاص داده بود که ۱۰۰ میلیارد تومان آن در کمیسیون تلفیق کسر شده است.

وی اعتبار وام شهریه سال قبل را ۱۷۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این در حالی است که ۷۴ میلیارد تومان آن پرداخت نشد که در این میان صندوق برای ارائه وام شهریه به ۱۳۰ هزار دانشجو با مشکل مواجه می‌شود، اما با جابجایی منابع اجازه ندادیم که دانشجویان با مشکل مواجه شوند،با این حال این جابجایی‌ها در بخش‌های دیگر صندوق را با مشکل مواجه می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه در لایحه سال ۹۲ دولت اعتبار وام شهریه ۱۳۶ میلیارد تومان پیشنهاد شده بود، تصریح کرد: این بودجه با کسر کمیسیون تلفیق به ۳۶ میلیارد تومان کاهش یافته است و ۱۰۰ میلیارد تومان آن به پیشنهاد یکی از نمایندگان مجلس به فعالیت‌های قرآنی تخصیص یافته است.

مرادیان ضمن حمایت از موضوع اختصاص بودجه به فعالیت‌های قرآنی، تاکید کرد: باید توجه داشت که این اعتبار باید از منابع دیگر تامین شود و نه اینکه از اعتبار وام شهریه‌ای دانشجویی صرف فعالیت‌های قرآنی شود.

وی اضافه کرد: کاهش اعتبار وام شهریه از ۱۳۶ میلیارد به ۳۶ میلیارد سبب می‌شود که صندوق نتواند به بیش از ۶۰ درصد تقاضاها پاسخ دهد.

رییس صندوق رفاه دانشجویان ادامه داد: در حال حاضر ۳۰۰ هزار دانشجو متقاضی وام شهریه می باشند که با کسر صورت گرفته حداقل ۱۷۰ هزار دانشجو برای دریافت وام شهریه با مشکل مواجه خواهند شد.

کاهش اعتبار وام شهریه‌ دانشجویان اشتباه فاحش “تلفیق” بود/درخواست اصلاحیه داده‌ایم

در این زمینه محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این زمینه به خبرنگار ایسنا، گفت که این کمیسیون نسبت به کاهش اعتبار وام شهریه دانشجویان به کمیسیون تلفیق اعتراض کرده و این موضوع را در صحن علنی دنبال می‌کند.

وی در مورد کاهش اعتبار وام شهریه‌ دانشجویان و تخصیص بخشی از آن به فعالیت‌های قرآنی، گفت: این اتفاق اشتباه فاحشی است که در کمیسیون تلفیق رخ داده، به همین سبب ما اعتراض خود را به این کمیسیون اعلام کرده و درخواست اصلاحیه را مطرح کرده‌ایم.

وی با ابراز امیدواری از انجام اصلاحاتی در کمیسیون تلفیق گفت: اعتبار ۱۳۵ میلیارد تومانی پاسخگوی نیاز وام دانشجویان نیست چه برسد به این که این اعتبار کاهش پیدا کرده و بخشی از آن صرف موارد دیگر شود.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: متاسفانه بعضی همکاران در کمیسیون تلفیق به این موارد توجه نمی‌کنند و تنها پیشنهادات خامی می دهند که نتیجه‌ی آن وارد شدن خساراتی به کشور است.

زاهدی در پایان، گفت: ما از کمیسیون تلفیق درخواست کردیم تا در این رابطه تجدیدنظر کند، در غیر این صورت قطعا کمیسیون آموزش در زمان بررسی این بند در صحن علنی اعتراضات خود را مطرح می‌کند.

بر اساس این گزارش در لایحه دولت در سال جاری ۱۳۶ میلیارد تومان به اعتبار وام شهریه دانشجویان اختصاص یافته بود که کمیسیون تلفیق ۱۰۰ میلیارد تومان از این اعتبار کسر و به فعالیت‌های قرآنی اختصاص داد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.