واگذاری توزیع نهاده‌های دامی به کارخانجات فرآوری شیر


واگذاری توزیع نهاده‌های دامی به کارخانجات فرآوری شیر

۱۰:۱۶ (پنج شنبه ۱۸ خرداد )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

درصورتی که توزیع نهاده‌های دامی در اختیارمان قرار بگیرد با توزیع حواله علوفه میان دامداران به طور مستقیم و بدون وجود واسطه‌ها شیر دریافت می کنیم و به قیمت ارزان هم در اختیار مصرف کننده قرار می دهیم.

محمدرضا اسماعیلی ـ مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرآورده‌های لبنی کشور ـ گفت: هم اکنون کشاورزان اعلام می کنند که نهاده‌ها به قیمت گذشته برگشته است ولی دامداران که تولید شیرخام را برعهده دارند هنوز نهاده‌ای دریافت نکردند و به همین دلیل حاضر نیستند قیمت خود را تعدیل کنند؛ در نتیجه کارخانجاتی که کار فراوری محصولات لبنی را انجام می دهند ناچارند بر اساس قیمت خرید شیرخام تولید و عرضه کنند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه بارها اعلام کرده‌ایم که شیر ارزان در اختیارمان قرار بدهند تا محصولات لبنی را با قیمت ارزانتری عرضه کنیم ولی شیر را ۴۰ تومان گرانتر هم می خریم و دامداران هنوز قیمتهای خود را تعدیل نکرده‌اند.

اسماعیلی با بیان اینکه بسیاری از کارخانجات فراوری شیر به دلیل کمبود شیرخام با نیمی از ظرفیت خود فعالیت می کنند، افزود: کمبود شیرخام سبب شده که تولید شیر برای دامداران مقرون به صرفه نباشد و وقتی به دلیل بالا بودن قیمت نهاده‌ها شیر را گران می فروشند ناچاریم که ما هم با قیمت بالا عرضه کنیم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرآورده‌های لبنی کشور در ادامه تنها ۵ تا ۱۰ درصد علوفه و نهاده‌های دامی کشور را وارداتی دانست و افزود: متاسفانه کمبود علوفه و نهاده‌ها در کشور به دلیل وجود واسطه‌ها است و این افراد پروانه‌هایی را می گیرند و دامداری راه‌ می‌اندازند و پس از مدتی که با کمبود علوفه مواجه می شویم بلافاصله در سیلوها و انبارهای خود احتکار می کنند.

وی درعین حال درباره تاثیرگذاری اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، گفت: صنعت شیر نیاز به حمایت دولت دارد و اگر دولت قصد هدفمندی شیر را داشته باشد باید قبل از این کار در سبد مصرفی خانوار شیر را هم ببیند مثل نان که وقتی یارانه آن حذف شد دولت برایش برنامه داشت.

اسماعیلی در پایان پیشنهاد کرد: کار توزیع نهاده‌های دامی به کارخانجات فرآوری شیر واگذار شود که در این صورت با توزیع حواله‌ علوفه به دامداران ضمن کوتاه کردن دست واسطه‌ها، شیر به صورت مستقیم و بی واسطه به کارخانجات می رود و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

.

.

.

.

.

.

..

ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.