واگذاری شرکت های نفتی و پتروشیمی، با اهداف خصوصی سازی سازگاری ندارد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

خبر اقتصادی – علی علیلو به عنوان یکی از دو ناظر منتخب مجلس در هیأت واگذاری فعالیت ها و بنگاه های دولتی به بخش غیردولتی موضوع بند پنج ماده ۳۹ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب سال ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی، نسبت به روند واگذاری شرکت های نفتی و پتروشیمی در سال های اخیر انتقاد دارد و معتقد است که این گونه اقدامات و واگذاری شرکت های موثر در صنعت نفت وگاز و پتروشیمی و پالایش و پخش ایران، با روح مردمی سازی و بهبود مدیریت سازگاری ندارد. 

 وی از اعتراض  اعضای  هیأت واگذاری فعالیت ها و بنگاه های دولتی به بخش غیردولتی، به بعضی از اقدامات صورت گرفته در سال های اخیر خبر داد که با اهداف مورد نظر قانون گذار سنخیت ندارد.

 علی علیلو با اشاره به واگذاری سهام پتروشیمی ها برای رد دیون و سهام عدالت گفت: خصوصی سازی به معنی مردمی سازی و افزایش کارایی است و  این نوع واگذاری سهام بابت  رد دیون به سازمان هایی نظیر تامین اجتماعی با روح خصوصی سازی و هدف بهبود مدیریت و افزایش کارایی و انباشت سرمایه و نقدینگی و…سنخیت ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: سرمایه گذاری و خصوصی سازی با هدف رشد و رونق اقتصاد ایران باید انجام شود نه اینکه بیایم سهام موسساتی که توجیه اقتصادی ندارند را عرضه کنیم و برگشت بخورد و به نتیجه نرسد و سهام شرکت های سودده و ابزار دست دولت در صنعت نفت را بابت سهام عدالت و رد دیون واگذار کنیم و بعد توقع داشته باشیم با اینگونه واگذاری ها بخش خصوصی ترغیب به سرمایه گذاری شود! لذا باید شرکت ها و بخش هایی عرضه شود  و روش هایی در دستور کار باشد که برای سرمایه گذار توجیه اقتصادی داشته باشد.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه به اهداف خصوصی سازی نرسیده ایم، گفت: تاکنون به اهداف اولیه خصوصی سازی نرسیده ایم و این موضوع  و اشکالات موجود جدی گرفته نشده است. باید کاری کنیم که بخش خصوصی توانمند جذب این شرکت ها شوند تا کارایی و اعتبار و تخصص و دانش فنی و مدیریت بهتر شود. 

عضو هیئت واگذاری با بیان اینکه به این روند اعتراض کرده ایم تا بازبینی و رفع اشکال شود، افزود: در جلسه ای که با حضور رئیس سازمان خصوصی سازی و وزیر اقتصاد داشتیم اعلام آمادگی کردیم که مجلس هرگونه همکاری را برای برداشتن موانع قانونی  داشته باشد تا از طرف مجلس مانعی  نباشد و آنها هم قول دادند تلاش کنند  تا اشکالات موجود را برطرف کنند.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.