واگذاری ۹ بند از وظایف سازمان غذا و دارو به نظام پزشکی

فروردین ۱۴۰۳

طی تفاهم نامه ای در راستای کاهش تصدی گری دولت صورت گرفت:

تفاهم نامه‌ای بین دو سازمان غذا و دارو و نظام پزشکی بر مبنای کاهش تصدی‌گری دولت امضا شد.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ممتاز نیوز، دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در مراسم امضای تفاهم نامه‌ای مبنی بر تصویب بعضی اختیارات از سوی سازمان غذا و دارو به سازمان نظام پزشکی گفت: ما در این تفاهم نامه در حوزه‌هایی که در نظام پزشکی توانمندی آن را دارد خواسته‌ایم زیر ساختی ایجاد کند تا نظام پزشکی با اجرای قوانین و اختیارات سازمان غذا و دارو کارهایی متعددی را واگذار کند چرا که نظام پزشکی به سبب بهره گیری از جامعه پزشکی و داروسازان این اختیارات را بهتر انجام خواهند داد.

وی تصریح کرد: در قانون برنامه توسعه سوم مصوب شده که دولت بخشی از وظایف خود را واگذار کرده و شاهد کاهش تصدی‌گری دولت باشیم چیزی که تاکنون آن طور که باید انجام نشده ولی دولت یازدهم به این موضوع اعتقاد دارد.

 تعاملات دو سازمان با امضای یک تفاهم نامه


همچنین در این مراسم جهانگیری معاونت برنامه ریزی و توسعه نظام پزشکی گفت: همکاری وزارت بهداشت و نظام پزشکی برای بهره گیری در نظام سلامت کارگروهی را از سه ماه قبل تشکیل داده است. 

وی عنوان کرد: در طی ۱۵ جلسه کار‌شناسی برای انجام امور مرتبط با سازمان غذا و دارو با نظام پزشکی با امضای این تفاهم نامه تعاملاتی بین دو سازمان ایجاد خواهد شد. 

وی افزود: این تفاهم نامه در حدود انجام اقدامات مشابه در صدور پروانه‌های مطب و انجام تعرفه‌ها و اقدامات درمانی در کشور می‌باشد. 

وی همچنین افزود: ظرف سه ماه آینده بر طبق این تفاهم نامه آیین نامه‌ای با قوانین صحیح تدوین خواهد شد.

۹ بند از اختیارات غذا و دارو در اختیار نظام پزشکی

زالی رئیس سازمان نظام پزشکی در این برنامه، گفت: این تفاهم نامه شامل ۹ بند از اختیارات غذا و دارو از جمله امور اجرایی مربوط به صدور و تمدید پروانه تاسیس و مسئول فنی، نظارت و ارزشیابی، درجه بندی و پاسخ به شکایت‌های مربوط در نظام پزشکی خواهد بود، همچنین آموزش مداوم و غیر مداوم به پرسنل فنی و غیر فنی شاغل در داروخانه‌ها و شرکت‌های توزیع دارو به امور اجرایی مربوط به نظارت بر فعالیت واحد توزیع و عرضه تجهیزات و لوازم مصرفی، اعتبار بخشی واحدهای دارویی بیمارستانی و مشارکت در تعیین استاندارد خدمت دارویی نیز توسط سازمان نظام پزشکی انجام خواهد شد. 

وی اظهار کرد: در بخش دیگری از تفاهم نامه عنوان شده که امور مربوط به نظارت توزیع و عرضه لوازم آرایشی بهداشتی تجویز و مصرف مشکلات دارو ثبت عوارض ناخواسته دارو‌ها و اطلاع رسانی دارو و سموم، مشارکت در سامان دهی امور دارویی برنامه پزشک خانواده و سامان دهی نحوه نظارت بر تولید و توزیع و عرضه مکمل‌های غذایی نیز از این پس توسط سازمان نظام پزشکی انجام می‌گیرد البته مسئولان سازمان غذا و دارو و نظام پزشکی بنا دارند طی سه ما آینده با تدوین آیین نامه‌هایی نحوه اجرایی این تفاهم نامه را مشخص کنند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.