وجود ۴ جریان در انتخابات ریاست جمهوری آتی/آقایان ابهامات ۱+۲ را رفع کنند

۲۵م دیماه ،

تکرار/حبیبی در گفتگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

دبیرکل حزب موتلفه با اشاره به اینکه تعدد کاندیداهای اصولگرا سبب شکستن رای آن‌ها می‌شود، گفت: شکستن رای جریان اصولگرایی یعنی فراهم‌شدن زمینه برای پیروزی رقیبان، لذا مصلحت اصولگرایان در نزدیک‌شدن به هم و کم‌کردن تعداد نامزدهاست.

محمد نبی حبیبی در گفتگو  با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران دربارهٔ مسائل مختلفی اعم از آرایش انتخاباتی اصولگرایان، چند‌قطبی‌شدن انتخابات، شانس کاندیداهای اصولگرا، تابلوی حزب مؤتلفه در انتخابات، ائتلاف ۲+۱، اظهارات اخیر عسگراولادی و … به سوالات خبرنگار باشگاه خبرنگاران پاسخ مشروح می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران: آرایش سیاسی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری چگونه خواهد بود؟

حبیبی: اصولگرایان باید با محوریت روحانیت، مرزهای بین خود را در انتخابات به لحاظ سلیقه‌های متفاوت بردارند. در نتیجه این برداشتن مرزها و محوریت روحانیت از تعدد نامزدهای اصولگرا جلوگیری به عمل خواهد آمد. این سیاست کلی حزب موتلفه اسلامی است و جلسات ما در جبهه پیروان و همچنین جلسات جبهه پیروان با جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز نیز همگی بر اساس همین سیاست کلی بوده که به نفع مجموعه اصولگرایان است. زیرا این خطر وجود دارد تعدد نامزدهای اصولگرا سبب شکستن رای شود و شکستن رای جریان اصولگرایی یعنی زمینه فراهم کردن برای برنده شدن رقیبان. به همین جهت مصلحت جریان اصولگرایی در نزدیک شدن به هم و کم کردن تعداد نامزدها و حتی‌المقدور رسیدن به یک نامزد واحد است.

باشگاه خبرنگاران: فکر می‌کنید که انتخابات چند قطبی شود؟

حبیبی:  قطب جریان اصولگرایی با جامعتین مثل قبل در واقع یک جریان می باشند. اصلاح طلبان نیز یعنی آن دسته‌ای که نمی‌توان به آنها فتنه گر اطلاق کرد و  با اصولگرایان تفاوت سلیقه داشته ولی با فتنه نیز مرز دارند. جریانی هم به نام جریان انحرافی  برای انتخابات پیش بینی‌هایی انجام داده که قاعدتاً آن‌ها نیز به صورت جدی در رقابت‌های انتخاباتی قصد ورود دارند. البته یک جریان خاکستری نیز  مثل دوره‌های قبلی در انتخابات وجود دارد. توفیق نهایی این جریاناتی که اکنون در مقابل هم قرار گرفته‌اند تا حدودی بستگی به جلب آرای خاکستری دارد. بنابراین فعلاً غیر از این سه چهار جریانی که اشاره شد جریان مؤثر دیگری برای انتخابات، اقدامی را آغاز نکرده است.

باشگاه خبرنگاران: در میان کاندیداهای اصولگرایان فکر می‌کنید که کدامیک بیشتر شانس بیشتری داشته باشند که روی آنها اجماع صورت گیرد؟

حبیبی:  هنوز در حزب مؤتلفه به جمع بندی راجع به اشخاص نرسیده‌ و به همین دلیل نیز نام بردن از فرد خاصی را به عنوان کسی که احتمال پیروزی دارد را زود می‌دانیم.  باید صبر کرد کسانی که قصد نامزدی دارند خود را بیشتر به مردم معرفی کنند. در نظر‌سنجی‌های آینده می‌توان مشخص کرد که چه کسی شانس برنده شدن بیشتری دارد. بنابراین عجله‌ای برای معرفی نامزد مشخصی در حال حاضر نداشته و معرفی یک نامزد را در حال حاضر از طرف هر جریانی زود می‌دانیم. البته یک عده‌ای با پیش‌بینی حضور جدی در انتخابات، فعالیت‌هایشان را آغاز کرده‌اند که بین آنها  هنوز به این نتیجه که چه کسی احتمال پیروزیش است نرسیده‌ایم و اصولاً در حال حاضر موقع پیش بینی قطعی برای برنده شدن شخص خاصی نیست.

باشگاه خبرنگاران: تابلوی حزب موتلفه در انتخابات چگونه است؟ آیا کاندیدای مستقل از سایر اصولگرایان خواهد داشت یا با آنها برای کاندیدای واحد به اجماع می‌رسید؟

حبیبی: ما چند ماه قبل که جریان اصولگرایی و روحانیت فعالیت چشمگیری برای انتخابات نداشتند اعلام کردیم که به صورت مستقل وارد می‌شویم اما در حال حاضر که هم تشکل‌های اصولگرا فعال شده‌ و هم روحانیت، جلسات مشترکی را  بین جامعتین داشته و احساس می‌کنیم که به صورت فعال به میدان می‌آیند، به هیچ وجه قصد ورود مستقل از جریان اصولگرایی و روحانیت را نداریم. بنابراین موتلفه اسلامی فعالیت انتخاباتی خود را از حالا به بعد همراه تشکل‌های اصولگرا و روحانیت ادامه خواهد داد.

باشگاه خبرنگاران: ائتلاف ۲+۱ برای مردم زیاد روشن نیست. می‌توانید آن را توضیح بدهید؟

حبیبی: خود آن آقایان باید دربارهٔ این ائتلاف توضیح دهند.  یک ابهاماتی دراین‌باره وجود دارد که طبیعتاً خودشان باید این ابهامات را رفع کنند.

باشگاه خبرنگاران: نظر شما دربارهٔ دربارهٔ اظهارات اخیر حبیب‌الله عسگر اولادی که گفته‌اند فتنه گران اصلی آمریکا، انگلیس و اسرائیل می باشند و  موسوی و کروبی در راس فتنه‌ نیستند، چیست؟

حبیبی: مقام معظم رهبری چندین ماه قبل فرمودند که فتنه در خارج از کشور شکل گرفته است. منتها در اینجا کسانی بودند که در دام فتنه افتادند. اما اشخاصی مانند موسوی و کروبی که به هر حال در جریان فتنه ۸۸ به دام افتادند اگر می‌خواهند مردم بین آنها و خلق کنندگان اصلی فتنه که خارج از کشور می باشند تمایزی قائل باشند، بایستی موضع خود را در برابر براندازان کاملاً مشخص کنند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.