وحید احمدی:مرسی از تصمیمش برای افزایش اختیارات عقب‌نشینی می‌کند

۰۸م آذر ،

aljazeea.jpeg

رییس کمیته سیاست خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیش‌بینی کرد که «به زودی محمد مرسی از تصمیمش در مورد تعیین بعضی اختیارات برای ریاست جمهوری مصر عقب‌نشینی می‌کند.»

وحید احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با اشاره به فرمان اخیر محمد مرسی در مورد تعیین بعضی اختیارات برای ریاست جمهوری مصر، اظهار کرد: در این رابطه دو تحلیل وجود دارد؛ یکی این‌که آقای مرسی به دنبال کسب قدرت و اختیارات بیشتر در عرصه کاری خود است بر این اساس به دنبال تحکیم و توسعه اختیاراتش حرکت می‌کند. تحلیل دیگر بر این پایه استوار است که ریاست جمهوری احتیاج به قدرت و اختیارات بیشتری دارد که به همین سبب مرسی برای افزایش این اختیارات، گام بلندی را برداشته است.

وی در عین حال گفت: در هر صورت با در نظر گرفتن هر دو تحلیل به سبب بروز مخالفت‌هایی در داخل کشور مصر به نظر می‌رسد که نتیجه این تصمیم تنها ایجاد صحنه پرتنش و پرتلاطم در اوضاع سیاسی مصر است. کشوری که هنوز نهادها و سیستم‌های تاثیرگذار آن همچون دوران حکومت حسنی‌مبارک باقی مانده است. جمیع این شرایط گواه بر عقب‌نشینی مرسی از تصمیم خود دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم مصر با تصمیم اخیر محمد مرسی مخالف می باشند؛ این اشخاص شامل کسانی می باشند که از ابتدا با روی کار آمدن مرسی مخالف بودند و یا این‌که جزء گروه موافق ریاست جمهوری مرسی می باشند ولی به سبب محدود شدن اختیارات‌شان به منتقدان مرسی تبدیل شده‌اند. در چنین شرایطی است که پیش‌بینی‌های بسیاری از عقب‌نشینی رییس جمهور مصر از تصمیمش حکایت دارد؛ چراکه همچون سایر سیاستگذاران بعد از اعلام تصمیم خود بر اساس واکنش‌های مردمش اقدام می‌کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: بعد از حمایت رییس‌جمهور از مقاومت فلسطین و اتخاذ تصمیم برای افزایش اختیارات خود شاید بتوان این‌گونه تفسیر کرد که مرسی آتش‌بس را برای خود موفقیت تعیین کرده و چراغ سبزی به آمریکا و رژیم صهیونیستی برای عدم مخالفت به تصمیمات مصر داده است. به طوری که بعضی از تحلیلگران معتقدند که مرسی با اعلام حمایت از آتش بس غزه تصمیمی به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی گرفته است.

وی ادامه داد: در چنین شرایط چون آمریکا و رژیم صهیونیستی خود را بدهکار مرسی می‌دانند، دیگر فضاسازی نسبت به تصمیمات مرسی برای افزایش اختیارات ریاست جمهوری انجام نمی‌دهد و این بهترین برای ریاست جمهوری مصر است.

وی یادآور شد: در قبل نیز آقای مرسی خیزی برای برکناری دادستان مصر برداشت که به سبب واکنش‌های مردمی از تصمیم خود بازگشت. شاید بتوان پیش‌بینی کرد که با مخالفت بیشتر مردم مصر به تصمیمات اخیر مرسی، او این بار نیز از تصمیم خود منصرف شود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.