وحید تاج: موسیقی اصیل ایرانی یک برند است

استدال من این است که موسیقی اصیل ایرانی یک “برند” است و هرکسی نمی تواند آن را بخرد و به آن برسد.
وحید تاج ،خواننده آلبوم “خانه غریب”،در پاسخ به سوال که چه چیزی باعث شده که نسل جوان به سمت موسیقی پاپ بروند؛به خبرنگار موسیقی آریا گفت: به همان اندازه که جوانان به سمت موسیقی پاپ کشیده می شوند به همان اندازه خیلی ها به موسیقی سنتی علاقه دارند.
خواننده آلبوم “خانه غریب”اظهار داشت:در واقع یکی از عواملی که باعث می شود جوانان به این نوع موسیقی گرایش داشته باشند؛سادگی و عامه پسند بودن پاپ می باشد.
تاج در ادامه با توضیح یک مثال گفت:شما اگر پول کافی برای خیلی یک ماشین داشته باشید یک ماشین “برند” می خرید نه اینکه یک ماشین دست پایین می خرید.
این خواننده خاطرنشان کرد: استدال من این است که موسیقی اصیل ایرانی یک “برند” است و هرکسی نمی تواند آن را بخرد و به آن برسد.
تاج تفاوت خواننده شدن موسیقی پاپ و سنتی را اینگونه بیان کرد:  هنرجویان موسیقی پاپ با دو جلسه حضور در کلاسها   خواننده موسیقی پاپ می شوند. این در صورتی  است که برای خواننده شدن در حوزه موسیقی سنتی سالهای متمادی را می طلبد.
این خواننده افزود: موسیقی سنتی نیاز به دانش و تفکر دارد ، هنرجوی که در این راه قدم بر می دارد باید سالها به تحقیق و مطالعه  بپردازد.خوانندگی بخش “پاپ” به مراتب ساده تر از خوانندگی بخش “آوازی ایرانی” است.
این هنرمند موسیقی در خصوص اینکه مرز بندی کردن موسیقی سنتی و پاپ  صحیح است؛ گفت: مرزبندی کردن موسیقی پاپ و سنتی صحیح نیست،چرا که یک موسیقی با ژانر پاپ ،سنتی، فولکلور شاید مردم پسند باشد.کما اینکه ما ترانه و تصانیف فولکلور زیادی داریم که مردم دوستشان دارند و موسیقی”پاپیولار” گفته می‌شود.
این خواننده در خصوص موسیقی پاپ اینگونه بیان کرد:موسیقی پاپ به موسیقی مردمی گفته می شود ،خیلی از موسیقی های که ما عنوان پاپ  را برای اطلاق می شود،آیا همه مردم شنیده اند؟ آیا ترانه که فلان خواننده اجرا کرده است؛ همه مردم می پسندد؟ اسم بعضی خواننده مردم شناخت ندارند.
وی در ادامه افزود:ملودی های که در ژانر سنتی و پاپ بر سر زبان مردم باشد و به راحتی ارتباط برقرار کنند، به آنها موسیقی مردمی گفته می شود. فرق نمی کند که در ژانر سنتی و پاپ باشد.
تاج یاد آور شد: تصنیف‌هایی که در گذشته می‌‏ساختند مثلا: مرغ سحر،ای ایران ،الهه ناز را همه می شناسند و محبوبیت پیدا کرده است و حتی صد سال هم زنده می‌‏ماند. پس این‏‌ها هم چون محبوب‌اند در حوزه‌ی موسیقی پاپ قرار می‌گیرند.
وحید تاج در پاسخ به اینکه جایگاه موسیقی ایران را درخارج مرزهای ایران چگونه ارزیابی می کند؛گفت:شما اگر از ایران به کشوری دیگر سفر کنید ،دوست دارید برای یکبار که شده طمع غذای آن کشور را بچشید.وقتی که یک خارجی وارد ایران می شود دوست دارد غذای سنتی ما را بچشد. در واقع در مورد موسیقی  به همین منوال می باشد که ما نمی توانیم موسیقی که آنها سالها پیش زحمت کشیده اند و پرونده اش را بسته اند به خودشان تحویل بدهیم.
این خواننده افزود: موسیقی اصیل ایرانی ما علاوه بر دو گام “مینور” و “ماژور” کلاسیک غربی ، دو دستگاه دیگری داریم که یکی دستگاه “شور” و”چهارگاه”می باشد که با همان پرده می شود؛سه گاه،بیات ترک، افشاری و نوا زد.
وقتی موزیسین های غربی این دو شاخصه از موسیقی ایران را مشاهده می کنند و فاکتورهای در موسیقی ایرانی است لذت می بردند و استقبال می کنند.ما بهتر از ذائقه خودمان با آنها بچشانیم.
این خواننده در پاسخ به این پرسش نقش خانه موسیقی را برای حفظ موسیقی اصیل چگونه ارزیابی می کنید؛ گفت:تنها ارگانی که از موسیقی حمایت می کند خانه موسیقی است،چرا جدی ترین و حرف ای ترین موزیسین ها در خانه موسیقی حضور دارند.
باید زمینه ای فراهم شود که خانه موسیقی قدرت کافی برای برگزاری مجوزها و کنسرت ها رابه راحتی پیش ببرد و وضع موسیقی از این چیزی که الان مشاهده می کنیم بهتر شود.
وی در پایان افزود: خانه موسیقی با بضاعت مالی و مکانی و یک نهاد خصوصی زحمت کشیده که ارتباط خودش را باجوانان حفظ کند.

منبع: خبرگزاری آریا


موسیقی ایرانیان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.