ورود به مسابقه بورس اوراق بهادار در تهران

معماری نیوز: این ساختمان که طرحی از Hans Hollein و شرکاست، بورس اوراق بهادار تهران قصد دارد تبدیل به یک نماد شهری شود. نفوذ معماری در ساختمان، آن را به سازه‌ای قابل تشخیص در بافت شهری تبدیل کرده است.

 این برج اداری مستطیل شکل با محیط پیرامونش سازگاری دارد اما نمای TSE ادغامی نوآورانه از نوع‌شناسی ساختمان و کنتراست شدید با دیگر ساختمان‌های مجاور است: نمایی از دیوار پنجره پنجره و آجرهای سرامیکی.

قرار گرفتن ساختمان TSE در منطقه شمال تهران بسیار بجا و مناسب است. با استفاده از خطهای مستقیم، پارادوکس معماری که در این ساختمان نسبت به بافت شهری مشهود بود از میان رفت.

مکعبی با هسته مرکزی که شکلی ساده از معماری است طراحی کردیم که از یک منشور مستطیل شکل بالا می‌رود و ساختمان روی آن است. با این طرح و با وجود سادگی، بنا همگام با بافت شهری است اما با بالا رفتن مکعب از زمین، ساختمان تبدیل به بنایی منحصر به فرد و به یاد ماندنی برای بورس سهام می‌شود. جزئیات معماری ظریف‌تری در ظاهر نما وجود دارد که این طراحی ریشه خود در معماری سنتی تهران را حفظ خواهد کرد.

پوسته خارجی نمای مکعب با سوار کردن سرامیک‌ها با پیروی از الگویی خاص شکل گرفته است. با پوشاندن این آجرها با رنگ‌های سنتی اثری معماگونه خواهد گذاشت؛ در طول روز لعاب اجزای سرامیکی نور را منعکس کرده و در فقدان نور خورشید با چراغ‌های رنگارنگ خودنمایی می‌کند. در طول شب، نور پشت‌زمینه نمای مکعب شکل که به رنگ‌های مختلف است به تمام جهات می‌تابد و زیبایی خیره‌کننده‌ای ایجاد می‌کند. این تصویر از مکعب شبکه‌ای چگونگی مطابقت بنایی سنتی نظیر بورس سهام با عصر دیجیتال را نشان می‌دهد.

ناحیه محصور کننده وسط مکعب باز است و اجزای تراشکاری شده‌ در آن یادآور تکه‌هایی از نمای ساختمان است. دفاتر اداری ساختمان از تراس‌ها به یکدیگر مرتبطند. این منشور مستطیل شکل دو ورودی اصلی دارد؛ کارمندان از در شمالی و مراجعه کنندگان از در شرقی واقع در خیابان اصلی وارد می‌شوند.







آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.