ورود حداقل ۵۰ تور گردشگری شرط صدور مجوز آژانس های مسافرتی

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ‘منوچهر جهانیان’ روز یکشنبه در دومین نشست هم اندیشی تورآوران ایران در ساختمان ارگ آزادی تهران افزود: متقاضیان تاسیس دفاتر خدمات مسافرتی باید حداقل ۵۰ تور ورودی و ۱۰ تور داخلی داشته باشند.

وی همچنین گفت: سامانه الکترونیکی صدور مجوز بند ‘ب’ (مجوز تاسیس دفاتر خدمات مسافرتی) هفته آینده رونمایی می شود.

وی با تاکید بر فرهنگسازی برای انجام سفر از طریق تورهای مسافرتی اظهار داشت: راه‌اندازی این سامانه‌ الکترونیکی زمینه صدور مجوز برای متقاضیان تسهیل خواهد شد.

وی همچنین از تصمیم معاونت گردشگری برای واگذاری صدور پروانه بهره‌برداری و صدور مجوز آژانس‌ها به اتحادیه ها و فعالان بخش خصوصی خبر داد و گفت: در این صورت دولت تنها به عنوان ناظر و سیاست گذار فعالیت خواهد کرد.

جهانیان تشکیل کمیته های گردشگری استانی، کارگروه ملی حمایتی گردشگری در دولت و شورای مشورتی گردشگری را از جمله فعالیت های صورت گرفته در معاونت گردشگری یاد کرد.

وی با اشاره به راه اندازی شبکه تلویزیونی گردشگری در عید سعید فطر نیز گفت: لازم است در صنعت گردشگری، بازار بورس گردشگری، شرکت های مادرتخصصی و نیز بسته های معرفی خدمات آژانس‌ها تشکیل شود.

جهانیان با یادآوری میثاق نامه معاونت گردشگری با استان های مختلف برای تحقق اهداف این سازمان در ورود ۵/۷ میلیون گردشگر به کشور در سال ۹۱ اظهار داشت: اعتبارات استانی بر اساس سهم هر استان در ورود گردشگر مشخص شده است.

معاون گردشگری کشور یادآور شد: استان فارس امسال باید ۵۶۰ هزار گردشگر را وارد کشور کند و در این راستا استاندار نیز قول داده است اعتبارات بخش گردشگری استان را به چهار برابر افزایش دهد.

جهانیان گفت: سه کمیته گردشگری جاده ابریشم، دریای خزر و راه ادویه به تازگی تشکیل شده اند که در این میان استان خراسان رضوی دبیرخانه کمیته جاده ابریشم را بر عهده دارد و در این راستا جلساتی را نیز با سفارتخانه های کشورهایی در مسیر این جاده قرار دارند، برگزار کرده است.

به گفته جهانیان، استان گیلان مسوولیت کمیته گردشگری دریای خزر را بر عهده دارد که در این راستا دیدارهایی با سفیران و مسوولان کشورهای ساحلی این دریا خواهد داشت.

** بیشتر آژانس ها برای خروج مسافر از ایران فعال هستند

‘اکبر غمخوار’ عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی نیز در این هم اندیشی با بیان اینکه ۲۹۰۰ آژانس خدمات مسافرتی در زمینه خروج مسافر از کشور فعال هستند، گفت: از بین بیش از سه هزار دفتر خدمات مسافرتی تنها ۱۱۰ آژانس در زمینه ورود گردشگر فعال هستند.

وی با تاکید بر اینکه تلبیغ حرف نخست را در صنعت گردشگری می زند، گفت: برای توسعه ورود گردشگر به ایران ابتدا باید تصورات گردشگران را نسبت به فضای حاکم بر ایران تغییر داد و سپس در زمینه بازاریابی و تبلیغات نیز فعال شد.

‘محمد حسین اکبری’ دبیر کمیته فنی سازمان هواپیمایی نیز در این نشست گفت: تاکنون دوهزار و ۱۴۰ مجوز برای دفاتر خدمات هوایی صادر شده است و ۸۰۰ متقاضی نیز وجود دارد.

وی گفت: از ابتدای سال ۸۹ سیستمی برای پیگیری صدور مجوزها طراحی شد و اکنون تمام اطلاعات دفاتر خدمات هوایی روی سیستم اینترنتی قرار دارد.

سرهنگ صمد اسفندیاری معاون عملیات پلیس راه ناجا دیگر سخنران در این مراسم بود که با ارایه گزارش ۱۰ ساله(۹۰-۸۰ ) از میزان حوادث جاده ای اظهار داشت: با توجه به افزایش سه برابری تولید خودرو، اگر روند تصادف‌های جاده‌یی به همان میزان رشد می‌کرد، تا کنون بیش از ۵۰ هزار نفر کشته داشتیم اما با تمهیدات صورت گرفته میزات تلفات جاده ای به ۲۰ هزار نفر رسیده است.

وی از شرکت‌های مسافرتی خواست تا افرادی را در برگزاری تورها به کار گیرند که صلاحیت لازم را برای هدایت گردشگران در مسیرهای برون‌شهری داشته باشند.

کارشناس صدور روادید در وزارت امور خارجه نیز در این نشست یکی از مشکلات آژانس داران برای ورود گردشگران را نبود امکانات برای اسکن و بازیابی گذرنامه ها دانست گفت: در حال طراحی سایتی هستیم تا مشکلات فعلی صدور روادید برطرف شود.

کریمی با بیان اینکه زمان صدور روادید به پنج روز کاهش یافته است، خاطر نشان کرد که طولانی شدن روند صدور روادید به دلیل وجود نواقص در پرونده متقاضیان است.

کارشناس ارشد بخش صدور روادید وزارت امور خارجه گفت: یک‌میلیون و ۷۰۰هزار روادید در سال ۹۰ صادر شد که شامل روادید زیارتی، گردشگری، کار، تحصیلی و ورود بود.

کریمی تاکید کرد: یک ایرانی نمی تواند با گذرنامه استرالیایی وارد ایران شود و موضوعاتی از این دست باید بررسی و اطلاع رسانی شود تا مشکل خاصی برای ورود گردشگران بوجود نیاید.

‘ابراهیم پور فرج’ رییس جامعه تورگردانان دیگر سخنران این نشست بود که تاکید کرد سهم سازمان میراث فرهنگی از معوارض خروج از کشور باید صرف توسعه گردشگری شود.

وی با بیان اینکه بر اساس تفاهم نامه انجام شده نباید مشکلی برای تردد اتوبوس های توریستی در جاده ها بوجود آید، از تورگرانان خواست که در صورت بروز مشکل، موضوع را به جامعه تورگردانان اطلاع دهند.

پور فرج با بیان اینکه قرار است تا پایان سال جاری گردشگرانی از بازارهای هدف ایران به کشورمان سفر خواهند کرد تا از نزدیک با ایران آشنا شوند، اظهار داشت: در بخش حضور در نمایشگاه های خارجی نیز نمایشگاه های جدیدی به فهرست افزوده شده اند.

به گزارش ایرنا، در دومین گردهمایی تورگردانان ایران که با هدف تحقق جذب ۵/۷ میلیون گردشگر برگزار شد، تعدادی از دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، فعالان حوزه گردشگری، اتحادیه‌های صنفی مرتبط با گردشگری و برخی از مسوولان دولتی حضور داشتند.

این گردهمایی به همت دفتر امور مراکز و خدمات گردشگری معاونت گردشگری کشور برگزار شد در صدد است به مشکلات پیش روی تورهای ورودی پرداخته و راهکارهای رفع آن‌ها را ارایه کند.

فراهنگ ۲۰۲۵/ ۳۴۰۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۱۱۸۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.