ورود دادستانی سوئیس به پرونده جاسوسی اسرائیل

یک شرکت روسی فعال در زمینه امنیت اطلاعات کامپیوتری روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد از طریق حملات یک ویروس کامپیوتری به نام “دوکو” به سه هتل محل مذاکرات هسته ای در سوئیس و اتریش، از این گفتگوها جاسوسی شده است. این شرکت روسی، اسرائیل را متهم اصلی این جاسوسی می داند.

هتل کوبورگ وین یکی از سه هتلی است که گفته می شود مورد حمله جاسوسی سایبری قرار گرفته بود.

در ممتاز نیوزبه این خبر، اسرائیل گزارش های مربوط به ارتباط با جاسوسی سایبری از مذاکرات هسته ای با ایران را رد کرد و چنین خبرهایی را بی اساس دانست اما سوئیس و اتریش از آغاز تحقیقات در این باره خبر دادند.

در ارتباط با این تحقیقات، ماموران امنیتی در سوئیس با حمله به یک منزل مسکونی در شهر ژنو، یک دستگاه کامپیوتر و تعدادی برنامه و تجهیزات رایانه ای ضبط کردند.

عمده مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ در دو سال اخیر در هتل های لوکس شهرهای سوئیس و اتریش انجام شد.

آغاز تحقیقات در اتریش

دولت اتریش اعلام کرد مقامات این کشور درباره گزارش های مربوط به حملات الکترونیک و جاسوسی های سایبری از مذاکرات هسته ای ایران وگروه ۱+۵ در وین تحقیق می کنند.

سخنگوی وزارت کشور اتریش گفت: “دفتر فدرال حمایت از قانون اساسی و مبارزه با تروریسم” اتریش اطلاعات لازم را در دست دارد و در حال بررسی آنهاست.

ممتاز نیوزایران

رضا نجفی نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران هم گفت که مذاکرات هسته ای دارای دشمنانی است و ما از شنیدن این خبر متعجب نشدیم.

سوئیس: حمله ماموران به یک خانه و ضبط کامپیوتر

دادستان سوئیس اعلام کرد مقامات این کشور یک منزل مسکونی در شهر ژنو را بازرسی و یک دستگاه کامپیوتر و برنامه ها و تجهیزات رایانه ای را ضبط کردند.

این اقدام در راستای تحقیقات درباره جاسوسی الکترونیکی از مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ در این شهر صورت گرفت.

دفتر دادستانی کل در شهر برن (پایتخت سوئیس) در بیانیه ای اعلام کرد: در عملیات ماموران سوئیسی، یک منزل مسکونی بازرسی و کامپویتر و برنامه های رایانه ای ضبط شدند. هدف از این اقدام دست یابی به اطلاعاتی مرتبط و ویروس به کار رفته بود. عملیات اهمیت خاصی برای تحقیقات داشت که بدانیم آیا این ویروس سامانه های فناوری را آلوده کرده یا خیر.

دادستانی سوئیس تاکید کرد: پرونده تحقیقات جنایی درباره ظن عملیات جاسوسی سیاسی در دادستانی سوئیس باز شد.

ورود دادستانی سوئیس براساس گزارش رسمی از سوی دستگاه اطلاعاتی امنیتی این کشور انجام شد.

تلویزیون سوئیس هم اعلام کرد که سه هتل محل مذاکرات هسته ای به ویروس جاسوسی آلوده شده اند.

آمریکا:‌ از سری باقی ماندن مذاکرات مطمئن هستیم

آمریکا هم اعلام کرد به سری بودن مذاکرات هسته ای میان ایران و قدرت های بزرگ اطمینان دارد.

“جفری راثکی” سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که واشنگتن از تحقیقات سوئیس و اتریش در این باره اطلاع دارد و سه کشور دارای روابط کاری نزدیک و قابل اطمینان هستند.

وی افزود: برای اینکه جزئیات محرمانه و حساس مذاکرات در چارچوب جلسات بسته، سری باقی بماند اقداماتی را به کارگرفته و می گیریم.

عصرایران

نوشته ورود دادستانی سوئیس به پرونده جاسوسی اسرائیل اولین بار در اخبار روز ایران پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.