ورود مجدد شاخص به قله ۲۹ هزار واحدی با سومین رشد روزانه و ثبت رکورد تازه

چکیده: شاخص بورس با افزایش ۴۳۱ واحدی که سومین رشد زیاد آن بود، بار دیگر به قله ۲۹ هزار تایی صعود کرد. آمار معاملات هم با داد وستد ۱۸۵ میلیارد تومانی به ثبت رسید تا رکورد این متغیر باز هم شکسته شود.

آخرین روز کاری هفته جاری برای بورس و بورس بازان درحالی شروع و به پایان رسید که طی آن در کنار بروز مسائلی در بازارها و شایعاتی گاه عجیب و باور نکردنی، همه متغیرهای اصلی بازار سهام با افزایش و گاه رکورد تازه به ثبت رسیدند.

براساس این گزارش، شاخص بورس بعد از ثبت رکوردهایی در بیشترین افزایش روزانه با ۶۹۶ واحد و فتح قله ۲۹ هزار واحدی در روزهای شنبه و یکشنبه ،دو روز بعد یعنی دوشنبه و سه شنبه را با ریزش ۴۱۸ واحدی و رکورد بیشترین کاهش ارقام درسال جاری و عقب نشینی به کانال ۲۸ هزار تایی مواجه شد که به دلایلی چون رفتار تکنیکی شاخص و بروز شایعات بود.

این روند موجب نگرانی هایی برای سهامداران خصوصا” کم ریسک پذیران و تازه واردها شد ولی با توجه به عدم رشد مناسب قیمت سهام اکثر شرکت ها در دو سال اخیر و میانگین بازدهی ۱۱ درصدی بورس، بسیاری از کارشناسان و حرفه ای ها به برگشت بازار امیدوار بودند.

این انتظار و امید از همان شروع معاملات امروز با افزایش قیمت هر سهم اکثر شرکت های بزرگ که در دو روز گذشته منفی بودند، نمایان و سپس با افزایش ۴۱۲ واحدی شاخص در یک ساعت اول معاملات و پس گیری کانال ۲۹ هزار واحدی محقق و تثبیت شد. این رشد با کمک ۷۸ تا ۱۹ واحدی شرکت های ملی مس ،فولاد مبارکه،سرمایه گذاری غدیر، چادرملو، گل گهر، نفت وگاز پارسیان، پالایشگاه بندرعباس، پتروشیمی پردیس، سرمایه گذاری امید و توسعه معادن و فلزات اتفاق افتاد.

در پایان داد و ستد امروز هم هرچند شاخص بورس با ۴۳۱ واحد رشد و ثبت رقم ۲۹ هزار و ۹۸ واحدی به کار خود خاتمه داد اما در این بین مسائل مربوط به بازارها و بروز شایعات باور نکردنی موجب عرضه سهام شرکت های دارای صف خرید شد تا برخی سرمایه گذاران نگران روزهای آینده بازار شوند.

اما حجم پایانی معاملات حکایت از احتمال تداوم سیر صعودی اما آرام شاخص و قیمت ها در هفته آینده دارد. به این ترتیب در روزی که مدیرعاملی حسن قالیباف اصل در بورس اوراق بهادار برای دو سال دیگر قطعی شد، در نتیجه داد و ستد ۱۸۵ میلیارد تومانی بیش از ۵۴۲ میلیون سهم، رکورد تازه ای در حجم معاملات روزانه بورس درسال جاری ثبت شد.

درحالی میانگین معاملات روزانه سهام در ماه های گذشته ۳۱ میلیارد تومان بود که در دو روز گذشته حجم معاملات به رکورد ۱۸۰ میلیارد تومان هم رسیده بود اما امروز این متغیر بار دیگر رکورد شکنی کرد و به بیش از ۱۸۵ میلیارد تومان رسید.


ارانیکو – آخرین اخبار و مقالات

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.