ورود موقت، راهکار صادرات مصنوعات طلا

۰۹ام بهمن ،

بینا- رئیس گمرک در رابطه با مشکل صادرات محصولات طلا و جواهر به تولیدکنندگان این صنف پیشنهاد کرد، که بصورت ورود موقت شمش وارد کرده و پس از آن اقدام به صادرات کنند.
به گزارش بینا به نقل از پایگاه اینترنتی طلا، پس از آنکه تحریمها علیه کشورمان شدت گرفت، و به نوعی ما درگیر جنگ اقتصادی شدیم، با ورود طلا و عرضه بسیار آن به کشور در مقابل فروش محصولات نفتی، اختلاف بهای طلا در داخل کشور با خارج به حداکثر رسید، و در پی آن خروج غیر قانونی طلا و قاچاق آن شدت گرفت.
در این میان بعضی از سوداگران با توجیه اینکه خروج مصنوعات طلا آزاد است، اقدام به ساخت اقلامی شبیه مصنوعات طلا نمودند، تا با پوشش طلای ساخته آن را با عنوان صادرات از کشور خارج کنند.
براین اساس، با ملاحظه گردنبند و قلاده های سنگین قیمت طلا در گمرکات خروجی کشور، ماموران گمرک با مجوز بانک مرکزی از خروج مصنوعات طلا نیز جلوگیری کردند تا سرمایه کشور از این طریق خارج نگردد.
بدین ترتیب با تخلف عده ی قلیلی، طیف وسیعی از تولید کنندگان و صادرکنندگان مصنوعات طلا و جواهر با این ممانعت متضرر شدند، و بیش از آن این آسیب به چرخه ارز آوری کشور وارد شد. چراکه با صادرات مصنوعات طلا، علاوه بر شمش طلای هم وزن آن، اجرت آن به بازار ارز کشور وارد می شد، و ارز آوری برای کشورمان که زمان تحریم بیش از هر چیزی به آن نیاز داشتیم، جلوگیری شد.
در همین مورد و در رابطه با مشکل صادرکنندگان مصنوعات طلا و جواهر، پایگاه اینترنتی طلا به سراغ عباس معمارنژاد، مدیر کل گمرک رفت و از وی دربارهٔ این موضوع سئوال کرد.
وی در این باره گفت: خروج مصنوعات طلا و جواهر ممنوع نشده و خروج آن از کشور منوط به مجوز بانک مرکزی می باشد.
مدیر کل گمرک به پایگاه اینترنتی طلا گفت: پیشنهاد من به تولیدکنندگان و صادرکنندگان جواهر آلات و مصنوعات طلا این است که، به صورت ورود موقت شمش وارد کنند، و به همان میزان اقدام به صادرات نمایند، که در اینصورت هیچ مشکلی برای آنان ایجاد نمی کند.
گفتنی است، همکنون صادرات سنگهای گرانبها و نیمه گرانبها، نیز منوط به اخذ مجوز از بانک مرکزی ( اداره نشر اسکناس و خزانه) با رعایت آئین نامه ورود، صدور و معاملات طلا – مصوب شورای پول و اعتبار می باشد.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.