ورود هیئت تجاری هند برای واردات

به گزارش لقمه، یک هیئت ۵۰ نفره هندی از بخش بازرگانی این کشور سه روز است برای مذاکره در خصوص صادرات یک میلیون تن گندم در ایران به سر می‌برند.

حضور این هیئت هندی بیشتر برای مذاکره در خصوص کیفیت گندم و قیمت آن انجام شده است و گفته می‌شود قیمت اولیه ۳۰۰ دلار برای هر تن بوده است.

کیفیت گندم‌های هندی یکی از مسئله‌های مهم برای وزارت جهاد کشاورزی ایران است که مسئولیت بررسی آن را بر عهده دارد.

چند ماه پیش یک هیئت ایرانی به هندوستان سفر کرد تا کیفیت و سلامت گندم‌های هندی را بررسی کند اما تاکنون گزارشی از نتیجه‌‌ بازدید و بررسی توسط هیئت ایرانی منتشر نشده است.

به هر حال سفر هیئت ۵۰ نفره هندی به دنبال توافقات اولیه سفر چند ماه پیش هیئت ایرانی به هندوستان بوده است.

اگرچه هنوز از توافق نهایی خرید یا عدم خرید یک میلیون تن گندم هند خبری از سوی مسئولان منتشر نشده است اما نگرانی از سلامت این گندم‌ها بین کارشناسان وجود دارد.

ایران از سال ۱۹۹۶به دلیل کیفیت نامطلوب از هند گندم وارد نکرده است، گندم هند بیشتر مبتلا به بیماری قارچی است اما مسئولان هندی گفته‌اند گندم هایی که قرار است به ایران صادر شود همگی سالم هستند.

هندوستان دومین کشور تولید کننده گندم در دنیاست و دومین مشتری نفت ایران نیز است که در پالایشگاه‌های این کشور فراوری می‌شود.

بسیار کارشناسان داخل نگران بیماری قارچی گندم این کشورها هستند که سلامتی را به خطر می‌اندازد،اما سازمان حفظ نباتات می‌گوید: هر محموله‌ گندم وارد کشور شود باید در چارچوب قوانین قرنطینه‌ای و سلامت مورد تایید این سازمان باشد.

طی این سه روز خبرها حاکی از تاکید وزارت صنعت به واردات این گندم‌ها از هند است اما وزارت جهاد کشاورزی به صورت قطعی سلامت آنها را تایید نکرده است.

نقل از :فارس


آخرین اخبار
منبع: نوساز
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.