ورود وزیر دفاع آمریکا به گرجستان

وزیر دفاع آمریکا وارد گرجستان شد .

ورود وزیر دفاع آمریکا به گرجستان

به گزارش ممتاز نیوز، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه، ۱۸ اکتبر، وارد تفلیس، پایتخت گرجستان شد. آستین قرار است تا علاوه بر دیدار و گفتگو با مقامات گرجستانی سفری به رومانی و اوکراین نیز داشته باشد.

وزیر دفاع آمریکا این سه کشور همسایه دریای سیاه را کشورهای مورد تجاوز و فشار روسیه توصیف کرد و از تقویت همکاری واشنگتن با این سه کشور خبر داد.

تمدید برنامه‌های آموزشی نظامی میان آمریکا و گرجستان و همچنین حمایت آمریکا از عضویت گرجستان در ناتو از مهمترین برنامه‌ها و اهداف سفر رئیس پنتاگون به تفلیس است.

گرجستان سالهاست که علاقمند به عضویت در پیمان دفاعی ناتو به رهبری آمریکاست.

بخش هایی از خاک گرجستان یعنی آبخازیا و اوستیای جنوبی در جریان درگیری نظامی سال ۲۰۰۸ میلادی میان گرجستان و روسیه به اشغال روسیه درآمد. روسیه همچنین با حمایت از تجزیه طلبان در شبه جزیره کریمه، این بخش از خاک اوکراین را به خاک خود ضمیمه کرد.

گرجستان و اوکراین هر دو شرکای پیمان ناتو هستند و روسیه مخالف ارتقای وضعیت آنها و تبدیل شدن آنها به عضو کامل ناتو است.

لوید آستین همچنین قرار است در دیدار با گاریبا شویلی، نخست وزیر و جوانشیر بورچلادزه، وزیر دفاع گرجستان از همراهی تفلیس در ائتلاف نظامی آمریکا در افغانستان قدردانی کند.

از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۲۲ بیش از ۲۰ هزار سرباز گرجستانی در ائتلافی به رهبری آمریکا در افغانستان حضور داشتند که ۳۲ تن از آنها کشته شدند.

در آستانه سفر وزیر دفاع آمریکا به گرجستان، دیوید زالکالیانی، وزیر خارجه گرجستان گفته بود: «ما انتظار داریم این جلسات بر تعمیق بیشتر همکاری‌ها، مسائل امنیت منطقه‌ای و روند الحاق گرجستان به ناتو متمرکز باشد.»

علاوه بر گرجستان، اوکراین نیز تلاش دارد تا به عضویت کامل ناتو درآید؛ موضوعی که از اهداف سفر آقای آستین به اوکراین است. برخلاف اوکراین و گرجستان که شرکای ناتو هستند، رومانی، سومین کشوری که مورد بازدید وزیر دفاع آمریکا قرار خواهد گرفت، عضو کامل این پیمان است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.