ورود و خروج طلای همراه مسافر؛ گردنبند و النگو در حد مجاز!

۲۲ آبان ،

2578.jpg

کنکاش در پایگاه اینترنتی بانک مرکزی و مرور مقررات پولی و بانکی مخاطب را به مصوباتی می‌رساند که قابل توجه و بعضا تعجب‌آورند. از جمله آنها می‌توان به میزان ریال و زیورآلات همراه مسافر اشاره کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،روز قبل (یکشنبه) یکی از مصوبات شورای پول و اعتبار را منتشر کرد که نشان می‌دهد ورود و خروج پول رایج کشور توسط هر مسافر حداکثر ۵۰۰ هزار تومان است.

علاوه بر این در آن گزارش تفسیری درباره خروج زیورآلات شخصی همراه مسافر نیز عنوان شده بود هر مسافر حداکثر تا میزان ۱۵۰ گرم از انواع مصنوعات طلا می‌تواند همراه خود داشته باشد.

خبرنگار ایسنااین موضوع را از بانک مرکزی جویا شد که چرا با وجود شرایط اقتصادی کنونی و نیز ارزش پول همچنان مصوبات قبل مورد استفاده قرار می‌گیرند که پاسخ روشنی داده نشد. حتی بعضی از مسئولان این بانک به یاد نمی‌آوردند که شورای پول و اعتبار چند سال پیش چنین مصوبه‌ای داشته است.

این مصوبات که به نظر می‌رسد از قبل در بخش مقررات پایگاه اینترنتی بانک مرکزی باقی مانده‌اند این روزها مورد توجه رسانه‌ها نیز قرار گرفته است. در ادامه یک بار دیگر بر بخش‌هایی از این مقررات که مصوبه شورای پول و اعتبار نیز می باشند مروری می‌شود.

**هر مسافر ۵۰۰ هزار تومان

ورود و خروج پول رایج کشور توسط هر مسافر (اتباع ایرانی یا خارجی) حداکثر تا مبلغ پنج میلیون ریال مجاز بوده و در صورت عدم رعایت سقف مذکور با متخلفین وفق ماده ۴۲ قانون پولی ومالی کشور و همچنین سایر مقررات رفتار خواهد شد.

**۱۵۰گرم از انواع مصنوعات طلا مجاز

خروج زیورآلات شخصی همراه مسافر نیز حداکثر تا میزان ۱۵۰ گرم از انواع مصنوعات طلا مجاز خواهد بود چنانچه زیورآلات مورد بحث مزین به سنگ‌های گرانبها از قبیل الماس، زمرد و برالیان باشد نباید وزن نگین منصوب به آن‌ها از اجزا قیراط (کمتر از یک قیراط) تجاوز کند.

**گردنبند و النگو در حد مجاز

اما ورود زیورآلات، طلای همراه مسافر از قبیل گردنبند، دست بند، گوشواره، انگشتری، النگو، ساعت و … در حد متعارف و برای مصارف شخصی به صورت واحد (از هر کدام یک عدد و در مورد گوشواره یک جفت و النگو شش عدد) مجاز بوده و مازاد بر آن منوط به کسب اجازه پیشی از بانک مرکزی است.

**سوغات و ظروف نقره

خروج مصنوعات و ظروف نقره هم به عنوان هدیه و سوغات توسط مسافر حداکثر تا میزان سه کیلوگرم مجاز است، مشروط به این که اشیا مذکور در زمره آثار فرهنگی و تاریخی محسوب نشوند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.