وزارت ارشاد با سازمان ملی استاندار تفاهنامه همکاری امضا کردند

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، این تفاهنامه به امضای ‘علی اسماعیلی’ مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس حوزه وزارتی این وزارتخانه و ‘مرتضی امامی’ معاون برنامه ریزی سازمان ملی استاندارد رسید.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از امضای این تفاهمنامه همکاری به خبرنگار ایرنا گفت: از این پس تمامی محصولات فرهنگی و هنری تولیدی اعم از فیلم، بازی های رایانه ای، هنرهای تجسمی، کتاب استانداردسازی خواهند شد.

اسماعیلی افزود: از جمله اقدامات این وزارتخانه، عرصه محصولات فرهنگی و صدور مجوز برای موسسات تولیدکننده و توزیع‌کننده محصولات فرهنگی در حوزه سینما، ‌هنر و رسانه‌های دیجیتال بود.

به گفته وی، این حوزه‌ها طی اقدامی، با مصوبه تاسیس ستاد حمایت و صیانت از محصولات فرهنگی با یکدیگر ادغام شدند و ‌اکنون یک سال از تاسیس این ستاد می‌گذرد.

رییس حوزه وزارتی ارشاد افزود: شناسایی محصولات فرهنگی، نظارت بر توزیع و جلوگیری از عرضه غیرمجاز محصولات فرهنگی برعهده این ستاد است. این اقدامات توسط اداره بازرسی و همکاری ستادهایی مانند قوه قضاییه، ‌سازمان حمایت از محصولات و تعزیرات حکومتی انجام می‌شود.

مشاور وزیر ارشاد ادامه داد: گام بعدی ستاد این بود که در عرضه محصولات فرهنگی استانداردسازی انجام دهد، زیرا مخاطبان محصولات فرهنگی را کل جامعه تشکیل می‌دهند. بنابراین طی جلسه‌ای با سازمان ملی استانداردسازی قرار شد یک کمیته مشترک تشکیل شده تا با امضای تفاهمنامه همکاری، استانداردهای ملی محصولات انجام شود.

اسماعیلی افزود: پیش از این نیز برای کیفیت محصولات فرهنگی اقداماتی انجام می ‌شد؛ به عنوان مثال در حوزه کتاب به کتاب‌ها شماره شابک می‌دادیم، اما برای آن تاریخ مصرف قید نمی‌کردیم.

به گفته اسماعیلی، در بحث کیفیت محصولات فرهنگی سعی شد با الصاق برچسب ستاد حمایت و صیانت، محصولات استانداردسازی ‌شود، اما درخصوص بحث کپی و تکثیر غیرمجاز همان محصول فرهنگی هنوز بحث وجود داشت، پس این کمیته مشترک را تشکیل دادیم تا به کیفیت عرضه محصولات فرهنگی توجه خاص‌تری انجام شود.

این تفاهمنامه در ۴ ماده و ۲۰ بند تهیه شده و مدت اعتبار آن دو سال است.

رعایت اولویت های اعلام شده از سوی سازمان استاندارد براساس موضوع تفاهمنامه، تشکیل کمیته و یا دفتر تدوین به منظور تدوین استانداردهایی موضوع تفاهمنامه، همکاری در برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی مشترک و همکاری و مشارکت در ترویج استانداردها محصولات فرهنگی استاندارد از جمله تعهدات وزارت ارشاد در تفاهنامه مذکور است.

بررسی و تعیین اولویت بندی موضوع های پیشنهادی وزارت ارشاد برای تدوین استانداردهای ملی موضوع تفاهمنامه، تعیین اولویت ها در واگذاری تهیه پیش نویس استانداردهای ملی و بین المللی در زمینه های مرتبط وزارت ارشاد، برگزاری دوره های آموزشی تدوین استانداردها برای مدیران و کارشناسان و ایجاد زمینه و بستر لازم برای عضویت متخصصان و کارشناسان از تعهدات سازمان استاندار در این تفاهمنامه همکاری است.

فراهنگ ** ۱۳۵۵ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۷۸۵۳۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.