وزارت بهداشت و علوم در دو سال اخیر افت کرده‌اند

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : وزیر بهداشت گفت: طی دو سه سال اخیر وزارت بهداشت و وزارت علوم دچار افت شده است که به تصمیم‌گیری‌های دو سه سال قبل‌تر بر می‌گردد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس ؛ سید‌حسن قاضی‌زاده هاشمی صبح امروز در چهاردهمین جشنواره پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: راه توسعه پایدار در کشور و در هر نقطه‌ای از جهان علم و پژوهش است.

وی ادامه داد:  پژوهش در حوزه‌های مختلف علوم پزشکی پیشرفت چشمگیری داشته تا حدی که تعداد محققان ما تا ۲۰ سال پیش انگشت‌شمار بود. تعداد مقالات اندک بود ولی امروز شاخص‌ها نشان می‌دهد از نظر کمی پیشرفت چشمگیری داشتیم اما نیاز داریم پژوهش را در قالب کارهای کاربردی شکل دهیم تا مردم و سیاستگذاران کشور احساس کنند پژوهشگران و محققان کمک‌حالشان می باشند.

وی افزود: البته پژوهش‌های خوبی هم در بخش تصادفات و مرتبط با اعتیاد که تصویر واقعی‌ای را ترسیم کرد و در حوزه بایو تکنولوژی و نانو انجام شده است.

قاضی‌زاده هاشمی به این نکته اشاره کرد که در کشورهای پیشرفته بیشترین بودجه در بودجه عمومی مربوط به پژوهش در حوزه سلامت است اما نباید فراموش کرد که اکنون مقرراتی که در کشور وضع می‌شود و بازدارندگی لازم را ندارد به خاطر آن است که پژوهش لازم را در آن حوزه مرتبط نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: پژوهش سلامت باید پاسخگوی نیازهای دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی باشد و فکر می‌کنم در این دوره وزارت بهداشت باید تلاش مضاعفی انجام دهیم چون ما در مقطعی هستیم که اگر در حوزه سلامت روی همین ریل حرکت کنیم در آینده با بحران روبرو خواهیم شد. اتفاقات ناگواری در سالهای پیش رو خواهد افتاد که اگر در حوزه پیشگیری، درمان و توانبخشی تغییر و تحولی ایجاد کنیم از این بحران جسته‌ایم.

وزیر بهداشت اذعان داشت: متأسفانه به دلایلی که قابل ذکر نیست در دو سال اخیر هم ما و هم وزارت علوم دچار افت شده که به تصمیم‌گیری‌های دو سه سال قبل‌تر برمی‌گردد و بخش کوچکی از این مشکلات مربوط به اعتبارات است.

قاضی‌زاده هاشمی تأکید کرد: ۳۵ تا ۴۰ درصد تولید علم کشور در حوزه سلامت است اما بودجه آن کمتر از ۱۲ درصد کل بودجه پژوهشی کشور است.

وی گفت: باید بتوانیم کارهای پژوهشی را تحت عنوان گرنت‌های پژوهشی در اختیار محققان قرار دهیم که البته در کشور ما به سبب قوانین و موارد مختلف کار سختی است و باید به سمتی پیش برویم که مدیران پژوهشی به ویژه در بخش علوم پایه و بالینی تربیت کنیم.

 چهاردهمین جشنواره پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صبح امروز با حضور وزیر بهداشت برگزار شد و محققان و مراکز تحقیقاتی برتر این دانشگاه تقدیر شدند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.