وزارت بهداشت پاسخگوی محموله های چای‌ وارداتی آلوده باشد

در حالی که رئیس سازمان چای کشور شیوه تولید چای در کشور هند و سریلانکا را غیربهداشتی ارزیابی می‌کند، مدیر قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور همچنان بر دارا بودن گواهی بهداشتی گیاهی محموله‌های چای وارداتی از مبادی رسمی تأکید می‌کند.

 

مدیر قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: تمامی محموله‌های چای وارداتی از مبادی رسمی دارای گواهی بهداشت گیاهی است و تاکنون هیچ موردی از وجود آفات در چای وارداتی از مبادی رسمی گزارش نشده است.

اصغر شایان درباره اینکه آیا می‌توان سم‌پاشی‌های انجام‌شده در مزارع چای کشورهای صادرکننده به ایران را شاهدی بر وجود آفات در مزارع چای این کشورها ارزیابی کرد، افزود: باید بین آفات قرنطینه‌ای و آفات کم‌اهمیت تمایز قائل بود.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است سم‌پاشی‌های انجام‌شده در مزارع چای به‌دلیل وجود آفت کم‌اهمیت در مزارع صورت گرفته باشد.

این مقام مسئول در ادامه با تفکیک سلامت گیاهی از مباحث بهداشتی چای ادامه داد: وظیفه قرنطینه گیاهی سازمان حفظ نباتات تحلیل خطر از منظر آفات و بیماری‌های گیاهی است و موضوعات مربوط به بهداشت چای در حیطه اختیارات وزارت بهداشت قرار دارد.

شایان با رد هرگونه کم‌توجهی سازمان حفظ نباتات در سلامت گیاهی محصول چای یادآور شد: اضافه کردن عطر یا مواد افزودنی و همچنین باقی ماندن سموم در محصول چای فرآوری‌شده به عهده وزارت بهداشت است و به‌نظر می‌رسد وزارت بهداشت در این باید توجه بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به فرآیند پیچیده تبدیل برگ سبز چای تا مرحله فرآوری تأکید کرد: چون چای خشک فرآوری شده است، احتمال هرگونه آفت در محصول چای در سطح حداقلی است.

شایان در پایان اظهار داشت: هرگونه ورود محصولات کشاورزی به کشور باید از مناطق عاری از آفات صورت گیرد و در صورت وجود هرگونه آفت، محصول وارداتی مرجوع می‌شود./

 

خبرنگار: یوسف فرهادی بابادی

A-910631-03

کشاورزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.