وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزایش ۲۰ درصدی قیمت سیمان را نپذیرفت

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

شنیده ها حاکیست که در تماس مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، در تعطیلات نوروزی و دوسه هفته اخیر، تلفن همراه اعضای این انجمن خاموش بوده و اعضای انجمن به مسافرت رفته اند و پاسخگو نبوده اند

گروه اقتصادی –  انجمن سیمان  قبل از تعطیلات نوروزی  قیمت سیمان داخلی را بدون هماهنگی و مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت حدود ۲۰ درصد بالا برده است. 

 مسوولان وزارت صنعت،معدن و تجارت در رسانه ها اعلام کرده اند که همان قیمت قبلی باید ملاک و مبنای قیمت گذاری داخلی باشد و نباید قیمت ها افزایش یابد. 

شنیده ها حاکیست که در تماس مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، در تعطیلات نوروزی و دوسه هفته اخیر، تلفن همراه اعضای این انجمن خاموش بوده و اعضای انجمن به مسافرت رفته اند و پاسخگو نبوده اند. 

اما بعد از اعلام مخالفت وزارت صنعت، معدن و تجارت، با قیمت اعلام شده از سوی این انجمن، در حال حاضر اعضای انجمن در حال بررسی مجدد قیمت و مذاکره با مسوولان وزارتخانه مربوطه می باشند. 

برخی کارشناسان معتقدند که با توجه به فروش محصولات سیمان ایران با قیمت ۲۰ تا ۳۰ دلار پایین تر از قیمت های جهانی، این پرسش مطرح است که چرا تولید کنندگان سیمان به دنبال افزایش قیمت سیمان در بازار جهانی و منطقه نیستند؟

در شرایطی که سیمان تولید ایران از کیفیت بالایی در بازار جهانی برخوردار است، تولیدکننده و صادر کننده سیمان ایرانی برای آن که بتواند سیمان را در این بازارها بفروشد، قیمت را ۲۰ تا۳۰ دلار کاهش داده اما در بازار داخلی که از تقاضای موثری برخوردار است، قیمت ها را برای مصرف کننده داخلی افزایش داده است. 

این در حالیست که شایسته است تولید کنندگان و صادرکنندگان سیمان، در بازار جهانی چانه زنی و مذاکره کنند و قیمت سیمان را بالا ببرند تا سود کافی به دست آورند نه این که در بازار داخلی که درآمد سرانه کمتری نسبت به بازار جهانی دارد قیمت را بالا ببرند. 

وقتی از منابع داخلی، خاک و معادن  کشور استفاده می کنند و از سوخت و کارگر ارزان و امکانات داخلی کشور بهره می برند، انتظار می رود که روش هایی را به کار ببرند که قیمت در بازار داخلی کاهش و در بازار جهانی افزایش یابد تا مصرف کننده و مردم داخل کشور از تولید داخلی منتفع شوند و زیان نبینند و هزینه ساخت و ساز و طرح های عمرانی و ساختمان سازی با رشد هزینه ها مواجه نشود. 

از سوی دیگر، تولید کننده باید محصول صادراتی را با چانه زنی و بازاریابی بهتر، با قیمت بالاتر بفروشد تاسود مورد انتظار را کسب نماید. 

این نوع افزایش قیمت سیمان بدون هماهنگی با مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، عملا سبب افزایش هزینه ساختمان سازی و طرح های عمرانی شده و مشکل انبوه ساز، پیمانکاران و شرکت های متعهد به تحویل این طرح ها را افزایش می دهد و در نهایت، قیمت ساختمان و مسکن را نیز افزایش خواهد داد. 

لذا شایسته است که نهادهای متولی قیمت سیمان وسایر مصالح ساختمانی که مصرف بسیاری در داخل کشور دارند، در این گونه بازارها و قیمت گذاری ها، هماهنگی های لازم را داشته باشند. 

همچنین باید با بسته بندی مناسب تر، کاهش هزینه حمل و نقل و بازاریابی بهتر، هزینه های عرضه محصول را کاهش دهند تا قیمت در بازار کاهش و در بازار صادراتی افزایش یابد و به زیان مصرف کننده داخلی تمام نشود. 


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.