وزارت علوم را می‌توان برای سه ماه دیگر با سرپرست اداره کرد/ رئیس‌جمهوری بعد از هر بار رأی نیاوردن وزیر، فرصت سه ماهه دارد

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

نوشته شده در تاریخ ۲۷/آبان/ – ۱۲:۴۱ و در سرویس اخبار سیاسی ممتاز نیوز

بررسی وضعیت حقوقی وزارت علوم در گفت‌وگوی آنا با بهمن کشاورز؛

خبرگزاری : رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران، با اشاره به اتمام سه ماه اداره وزارت علوم توسط سرپرست اظهار کرد: بر اساس اصل ۱۳۵ قانون اساسی، رئیس‌جمهوری حق دارد باز هم برای سه ماه دیگر برای وزارتخانه مربوط تعیین سرپرست کند.

بهمنی کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، با اشاره به عدم رأی اعتماد مجلس به فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و نظر به پایان مهلت سه ماهه سرپرستی محمدعلی نجفی در این وزارتخانه، گفت: بر اساس اصل ۱۳۵ قانون اساسی رئیس‌جمهوری پس از انتخاب، باید کابینه خود را به مجلس معرفی و برای وزرا، رأی اعتماد درخواست کند.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) ادامه داد: بنابراین در اینکه مجلس حق بررسی وضعیت وزرا و دادن رأی اعتماد به آن‌ها را دارد تردیدی نیست و نیز شکی نیست که مجلس می‌تواند «الی غیر النهایه» به وزرای معرفی شده رأی اعتماد ندهد.

وی با بیان اینکه از طرفی هم وزارتخانه‌ها نباید بدون متصدی بمانند، اظهار کرد: قسمت اخیر اصل ۱۳۵ قانون اساسی اعلام می‌کند «… رئیس‌جمهور می‌تواند برای وزراتخانه‌هایی که وزیر ندارند، حداکثر برای مدت سه‌ ماه سرپرست تعیین نماید»؛ بنابراین در وجود این حق برای رئیس‌جمهور که برای وزارتخانه‌های بلا متصدی به مدت سه‌ماه سرپرست تعیین کند نیز تردیدی نیست.

کشاورز خاطرنشان کرد: در مورد وزیر علوم نیز رئیس‌جمهوری به وظیفه خود عمل کرده و نامزد خود را برای تصدی این وزارتخانه به مجلس معرفی کرده است و اگر این نامزد رأی اعتماد می‌گرفت وزارتخانه دارای وزیر می‌شد، اما با عدم رأی اعتماد اوضاع به حالت قبل از معرفی نامزد برمی‌گردد، یعنی رئیس‌جمهور مجددا مکلف به معرفی نامزد می‌شود و قسمت اخیر اصل ۱۳۵ نیز دیگربار تحقق پیدا می‌کند. یعنی رئیس‌جمهوری حق دارد باز هم برای سه ماه دیگر برای وزارتخانه مربوط تعیین سرپرست کند.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، تأکید کرد: به‌نظر می‌رسد با توجه به تفکیک قوای سه‌گانه این فرآیند می‌تواند الی غیرالنهایه ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – سیاسی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.