وزیرعلوم: دانشجویان ایرانی کانادا نگرانی نداشته نباشند/ برخورد با اردوهای مختلط دانشگاه‌ها

51-1.jpeg

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره وضعیت دانشجویان ایرانی دانشگاه های کانادا در پی بسته شدن سفارت این کشور، گفت: دانشجویان ایرانی که در حال ادامه تحصیل در کشور کانادا هستند، نگرانی نداشته باشند، چرا که ما سابق بر این نیز در مقابل این گونه موارد قرار گرفته‌ایم.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر کامران دانشجو امروز طی نشست مطبوعاتی که در حاشیه مراسم نشست روسای دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری برگزار شد، همچنین افزود: در زمینه اینکه بخواهیم به کشور کانادا دانشجو اعزام کنیم یا نه باید سیاست‌های کلان لحاظ شود و ما در راستای آن حرکت خواهیم کرد.

برنامه‌ای درباره ازدواج موقت نداریم

وی همچنین در خصوص اظهارات حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در جمع روسای دانشگاه‌ها مبنی بر اینکه مساله ازدواج موقت باید راه افتد، گفت: وزارت علوم در این زمینه هیچ سیاست و برنامه‌ای ندارد.

دانشجو همچنین در ادامه در خصوص این بحث که با توجه به وجود ۳۵ هزار عضو هیات علمی استادیار و استادیار به بالا می‌توان ۳۵ هزار دانشجو دکتری پذیرش کرد، گفت: در نظر داریم این اقدام در یک برنامه درازمدت صورت گیرد که در این راستا باید اول فضای مناسب و امکانات لازم فراهم شود و اساتید دانشگاه نیز به این موضوع برسند که بتوانند این کار را انجام دهند.

اصلاح آزمون دکتری درصورت تضییع حقوق دانشجویان

وی همچنین در خصوص آزمون دکتری امسال و لحاظ نمره “صفر” توسط برخی دانشگاه‌ها نیز این چنین توضیح داد: آزمون دکتری سال دوم است که برگزار می‌شود که طی آن در سال اول آزمون دکتری یک آزمون عمومی گرفته می‌شد و پس از یک غربالگری افراد انتخاب شده جهت مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفی می‌شدند اما در این زمینه دانشجویان نسبت به نحوه انتخاب دانشگاه اعتراض داشتند و بنابر این شد که این روند را تصحیح کنیم.

وزیرعلوم ادامه داد: در سال دوم آزمون دکتری نمره مصاحبه دانشگاه‌ها را ضریب ۲ و نمره آزمون را ضریب یک قرار دادیم و در رتبه‌بندی نهایی نمره آزمون دخالت داده شد. در این راستا ۱۵ هزار نفر برای مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفی شدند که پس از آمدن نمرات مصاحبه‌ها، گزارش‌های مکتوبی به دست ما رسید که نمره مصاحبه برخی داوطلبان صفر بود که این موضوع مورد اعتراض شدید دانشجویان قرار گرفت که در این زمینه برخی گروه‌های آموزشی و برخی دانشگاه‌ها همان اعمال سلیقه‌ای را که قبلا داشتند را در پذیرش دانشجویان انجام می‌دادند و درواقع در نتایج نهایی سلیقه اعمال می‌شد تا دانشگاه‌ها بتوانند دانشجویان خودشان را پذیرش کنند.

دانشجو ادامه داد: موضوع ذکر شده در دست بررسی است که اگر اشتباهی صورت گرفته باشد به دانشگاه‌ها تذکر می‌دهیم ولی اگر رویه‌ای باشد تا حق دانشجو تضییع شود، در روند برگزاری آزمون تغییر ایجاد می‌شود و شاید مجبور شویم در آزمون بعدی در وزن نمرات مصاحبه و آزمون تغییراتی را اعمال کنیم.

با اردوهای مختلط دانشگاه‌ها برخورد می‌شود

وی در خصوص برگزاری اردوهای مختلط در برخی از دانشگاه‌ها نیز تاکید کرد: اگر این موضوع به بنده گزارش داده شود، بلافاصله برخورد می‌کنیم، چرا که سیاست وزارت علوم، برگزاری اردوهای مختلط نیست و همه دانشگاه موظف هستند که بر اساس این سیاست‌ها عمل کنند.

وزیر علوم ادامه داد: اگر بازدید علمی صورت گیرد، مختلط بودن ایرادی ندارد، اما در صورتی که بحث اردوهای مختلط باشد با این موضوع برخورد می‌شود.

دانشگاه جای اساتید مبلغ سکولار نیست

دانشجو در خصوص بحث وجود اساتید سکولار در دانشگاه‌ها نیز تاکید کرد: بنده نگفته‌ام که اساتید سکولار در دانشگاه نباشد، بلکه عنوان کرده‌ام اساتید سکولاری که ترویج ضد دین می‌کنند، اگر در دانشگاه‌ باشند باید بروند جای دیگر کار کنند، چرا که دانشگاه علاوه بر تعلیم، محل تربیت و فرهنگ است و ما فرهنگ دینی را در جامعه می‌خواهیم.

در مرز دانش نیز حرفی برای گفتن داریم

وزیر علوم همچنین با بیان اینکه تولید علم پیش زمینه فناوری است، با اشاره به برخی پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه فناوری، گفت: به عنوان نمونه در حوزه انرژی‌های نو، از رتبه ۳۴ در سال ۸۴ به ۱۲ در حوزه فناوری اطلاعات از رتبه ۳۳ به ۱۳، در حوزه سلول‌های بنیادی از رتبه ۴۴ به ۱۸، ارتقا یافته‌ایم و این نشان می‌دهد که در مرز دانش نیز حرفی برای گفتن داریم.

دانشجو ادامه داد: برنامه‌هایی در زمینه ایجاد دانشگاه‌های علوم و مهندسی فناوری‌های نوین نیز در دست اقدام است و برخی از آنها نیز صورت گرفته است.

این خبر در حال تکمیل شدن است.


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.