وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات: برخی شبکه های اجتماعی، استعمارگر و مخرب فرهنگ های دیگر هستند

خبرگزاری آریا – وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه ساخت شبکه های اجتماعی خودی و در عین حال کارآمد می تواند جوانان ما را به این سمت سوق دهد، گفت: راه اندازی شبکه های اجتماعی به صورت توانمند و مهاجرت تمام سازمان ها به آن ، تحول و جهش عظیمی در فضای مجازی است.
به گزارش آریا، محمد سلیمانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی پلیس ، در خصوص انواع شبکه های اجتماعی و نوع کاربرد آنها در فضای مجازی، گفت: ماهیت برخی از شبکه ها علمی و آموزشی است که طی آن کاربر این محیط می تواند همکاری های علمی، شغلی و حرفه ای خود را دنبال کند و بستر سالم این شبکه اجتماعی استفاده کند و به تقویت اطلاعات و دانش خود بپردازد.
وی ادامه داد: اما برخی دیگر از شبکه ها که تحت عنوان اجتماعی شناخته می شوند و بیشتر مسائل اجتماعی و عادی در آنها مورد توجه قرار می گیرد، به دلیل اینکه سرنخ آنها به دست نظام سلطه حاکم بر جهان می باشد و این نظام نیز به دنبال ترویج مسائل فرهنگی و اجتماعی مدنظر خود است، گزینه های مناسبی برای کشورهای عقب مانده و درحال توسعه نیست بلکه این شبکه ها برای کشورهایی خاص با طراحی های فرهنگی منحصر به خود هستند.
سلیمانی با بیان اینکه کشورهایی که از نظر تاریخی و زبانی دارای غنا هستند، از گسترش این شبکه ها ممانعت می کنند، اظهار داشت: استفاده از شبکه های اجتماعی که عموما از سوی نظام سلطه هدایت می شوند، برای کشورهایی که دارای پشتوانه تمدنی در طول تاریخ، دارای مبانی انقلابی و فرهنگ و زبان غنی هستند، چون ایران، مناسب نیست و این در حالی است که کشورهایی چون، ژاپن، روسیه و چین اجازه گسترش این نوع شبکه ها را در کشورشان نمی دهند و در واقع با آنها به نوعی مبارزه هم می کنند.
وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: کشورهایی که نام برده شد این شبکه ها را مدیریت می کنند که البته هر کشوری با توجه به سوابق فرهنگی خود، نوع مدیریت این شبکه ها در آنها متفاوت است.

وی با اشاره به حضور و اقبال جوانان امروز جامعه ما در شبکه های اجتماعی، چون فیس بوک و توییتر، تصریح کرد: راه اندازی یک شبکه اجتماعی کارآمد و توانمند در ایران می تواند راهکاری باشد که طی آن جوانان جامعه ما به سمت آن کشیده شوند.
این مقام آگاه ادامه داد: هیچ جوان و انسان عاقل و هوشمندی به دنبال فساد و یا افتادن در دام تبهکاران نیست، اما با توجه به اینکه در حال حاضر سرنخ شبکه های اجتماعی در دست گروه هایی است که فسادهای مختلف را ترویج می کنند، امکان سقوط انسان ها و افتادن در دام این شبکه ها همواره وجود دارد.
وی اذعان داشت: اگر می خواهیم جوانان ما در دام این گروه ها گرفتار نشوند، ساخت شبکه ای فعال، کارآمد و توانمند در سطح ملی و منطقه ای می تواند راهکار مناسبی باشد، لذا دانشمندان، مبتکرین، صاحبان سرمایه و حتی دولت و مراکز فرهنگی کشور می توانند با همکاری با یکیدیگر شبکه های اجتماعی پاک و سالم ساخته و در اختیار جوانان امروز جامعه قرار دهند.
سلیمانی با اشاره به اینکه به هرحال این شبکه های اجتماعی در دست غربی ها و همسو با اهداف خود آنهاست، عنوان داشت: ویژگی های این شبکه ها استعمارگری، تخریب فرهنگ های دیگر کشورها، تسلط بر فرهنگ های دیگر و زیر چتر آوردن و تاثیر گذاری روی نسل های مختلف کشورها و جوامع دیگر است؛ این مشخص است که اهداف صاحبان این شبکه ها یقینا تعالی ساز و در رابطه با کرامت های انسانی نیست، در نتیجه ما باید خود برای جوانانمان دست به کار شویم.
وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت نهم در خاتمه خاطر نشان کرد: راه اندازی شبکه های ملی اطلاعات می تواند راهکار دیگری باشد که اگر زودتر راه اندازی شود، در اختیار کاربران قرار بگیرد و در عین حال کارآمد باشد و تبلیغات مناسب در این صورت انجام گیرد، همه کاربران به این شبکه مهاجرت کنند و در این صورت به بهبود بخشی این فضا کمک کرد.
گفتنی است ، در ماه جاری همزمان با برگزاری نمایشگاه رسانه های دیجیتال ، پلیس فتا در این نمایشگاه حضور یافته و با دعوت از کارشناسان انتظامی و اجتماعی به سوالات مردم و چالش های امنیتی پیش آمده برای آنان ، پاسخ خواهد گفت : شهروندان محترم جهت اطلاعات بیش تر می توانند به سایت پلیس فتا ناجا مراجعه کنند .


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.