وزیر سابق پست و تلگراف: حذف مرکز تحقیقات مخابرات به صلاح نیست

وزیر سابق پست و تلگراف: حذف مرکز تحقیقات مخابرات به صلاح نیست

محمدرضا عارف درباره قرار گرفتن مرکز تحقیقات مخابرات ایران ذیل مرکز ملی فضای مجازی، معتقد است که این مرکز نمی‌تواند نقش دبیرخانه یا مرکزی برای شورای عالی فضای مجازی را ایفا کند و به همین دلیل تصمیم الحاق آن به مرکز ملی فضای مجازی نمی‌تواند درست باشد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا عارف اظهار کرد: طبق صحبت‌هایی که با برخی اعضای شورای عالی فضای مجازی داشته‌ام، می‌دانم که قرار است این شورا مرکزی داشته باشد تا درواقع حکم دبیرخانه آن را ایفا کند و به ایفای مسائل اجرایی در شورای عالی فضای مجازی کمک کند که قطعا این تصمیم، تصمیم مناسبی است. اما اینکه آیا مرکز تحقیقات مخابرات می‌تواند نقش دبیرخانه را برای این شورا ایفا کند، تصمیمی است که به صراحت می‌گویم اشتباه است.

وزیر پیشین وزارتخانه پست و تلگراف و تلفن همچنین عنوان کرد: شورای عالی فضای مجازی به تعدادی نیروی کیفی نیاز دارد تا بتواند در راستای تحقق حکم مقام معظم رهبری گام بردارد اما مرکز تحقیقات مخابرات با نیت و انگیزه دیگری راه‌اندازی شده و از ابتدا بنا نبوده است در زمینه امور تحقیقاتی و پژوهشی گام بردارد.

وی ادامه داد: نیروهای مرکز مخابرات برای پیگیری امور شورای عالی فضای مجازی مناسب نخواهند بود چرا که این مرکز با اهداف دیگری جذب نیرو کرده و اکنون افراد مشغول در آن ممکن است مناسب انجام امور شورای عالی نباشند و یا انگیزه کافی برای پیگیری امور این شورا را نداشته باشند. به هر حال این افراد برای فعالیت در یک مرکز تحقیقاتی استخدام شده‌اند و لزوما نمی‌توانند در یک مرکز راهبردی فعالیت مناسبی داشته باشند.

عارف همچنین اظهار کرد: البته ممکن است دوستان شورای عالی فضای مجازی در ابتدای کار نیاز به ساختاری برای فعالیت داشته باشند اما قطعا تهیه امکانات لازم این شورا برای کشور کار دشواری نخواهد بود، اما اگر این مساله دشوار هم باشد می‌توان برای مدتی بخشی از مرکز تحقیقات مخابرات را به این شورا اختصاص داد تا پس از چند ماه تشکیلات مستقل شورای عالی فضای مجازی در محلی مناسب شکل بگیرد.

او در ادامه به ذکر توضیحاتی درباره کارکرد مرکز تحقیقات مخابرات پرداخت و گفت: از ابتدا قرار بود که این مرکز به عنوان یک واسطه علمی فعالیت کند و رابط بخش دانشگاهی، پژوهشی و صنعتی یا وزارتخانه باشد.

وی ادامه داد: البته ممکن است انتقاداتی هم به نحوه کار این مرکز وارد باشد اما اگر قرار شد این مرکز از این پس ذیل مرکز ملی فضای مجازی قرار بگیرد و به نوعی حذف شود، این موضوع حتی از نظر سیاسی به نفع کشور نخواهد بود چرا که نمود بیرونی آن به این شکل است که کشور تنها نهاد تحقیقاتی خود را تعطیل و شورایی امنیتی را جایگزین آن کرده است که به شخصه به هیچ عنوان صلاح نمی‌دانم چنین اتفاقی رخ دهد.

اما عارف در پاسخ به این سوال که با توجه به عملکرد مرکز تحقیقات مخابرات، شاید شورای عالی فضای مجازی تشخیص داده است که امکانات این مرکز به شکل دیگری مورد بهره‌برداری قرار بگیرد، توضیح داد: تصمیم‌گیری درباره بودن یا نبودن یک تشکل را نهادهای دیگری برعهده دارند و لازم است این موضوع از طریق قانونی پیگیری شود.

او در بخش پایانی صحبت‌های خود تاکید کرد: اکنون نیروهای نخبه و خوب بسیاری در سطح دانشگاه‌های کشور وجود دارند و شورای عالی فضای مجازی می‌تواند نیروی مورد نیاز خود را از این طریق برطرف کند اما اگر قرار باشد این شورا از ابتدا کار را با جدل و دعوا شروع کند، اتفاق جالبی رخ نخواهد داد.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.