وزیر کشور: استقلال شهرداری ری در حال انجام است

1375.jpg

وزیر کشور با اعلام اینکه تشکیل فرمانداری ویژه و استقلال شهرداری ری دو هدیه رییس‌جمهور به مردم شهر ری بود، گفت: این اقدامات در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مصطفی محمد نجار در مراسم افتتاح نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری‌های کشور با اشاره به وجود هزار و ۲۰۰ شهرداری در سراسر کشور، گفت: بنای جمهوری اسلامی ایران، ارتقای سطح خدمات به شهروندان است و خدمت‌رسانی یکی از شعارهای دولت نهم و دهم بوده که باید در راس فعالیت‌های شهرداری‌ها قرار بگیرد.

وی با اشاره به سابقه رییس‌جمهور در امور شهرداری، به اهتمام ویژه دولت به امور شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: اعداد و ارقام کمک‌های دولت به شهرداری‌ها در بخش‌های مختلف نظیر مدیریت پسماند، افزایش سرانه‌های فرهنگی و ورزشی، افزایش سرانه فضای سبز و حمل‌ونقل عمومی روشن است و در برخی بخش‌ها همچون حمل‌ونقل عمومی، میزان کمک‌ها نسبت به سال‌های قبل به طور نجومی افزایش یافته است.

وزیر کشور با اشاره به افزایش پروژه‌های سرمایه‌گذاری شهرها، اظهار کرد: روز گذشته در استان اردبیل، ۵۸ پروژه‌ شهرداری‌ها به ارزش ۴۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان را بازدید کردم و بخشی از آن مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

نجار با بیان اینکه ۵۰ درصد جمعیت جهانی در شهرها سکونت دارند، گفت: در کشور ما نیز ۷۱ درصد جمعیت شهرنشین هستند و به همین خاطر توجه به خدمات شهرداری‌ها از اهمیت ویژه برخوردار است.

وی با بیان اینکه منابع دولتی و عوارض دیگر پاسخگوی نیازهای شهرداری‌ها نیست، گفت: باید به دنبال کسب منابع پایدار مالی برای شهرداری‌ها باشیم و این اقدام نیازمند تغییر در مدیریت منابع و هزینه و نوع نگاه به مدیریت شهری است.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه باید در فرصت باقی مانده از عمر دولت دهم، جهش و نقطه عطفی در حوزه تحول مدیریت شهری رخ دهد، افزود: نگاه ما به این تحول مدیریتی باید کلان باشد، به گونه‌ای که پس از این دولت، مدیران بعدی نیز برنامه آغاز شده را ادامه دهند.

دستور وزیر کشور به سازمان شهرداری‌ها برای تشکیل مرکز سرمایه‌گذاری‌های شهرداری‌ها

به گزارش ایسنا، نجار در بخشی از این نشست به رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها دستور داد که مرکزی برای شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرهای سراسر کشور و نیز شناسایی سرمایه‌گذاران بالقوه و برقراری ارتباط میان این دو گروه، تاسیس کند.

وی ادامه داد: ‌این مرکز باید با حضور کارشناسان حقوقی و مالی، موانع پیش‌روی ارتقای سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در شهرداری‌ها را برداشته و با تعریف بسته‌های مناسب سرمایه‌گذاری، شرایط را برای سرمایه‌گذاران تسهیل کند.

وزیر کشور در ادامه خطاب به شهرداران برخی شهرها که در جلسه امروز حضور داشتند، گفت: ظاهرا در برخی شهرداری‌ها سرمایه‌گذار خصوصی پا پیش گذاشته اما شهرداری‌های شهرهایی همچون بابل، شیراز و لامرد از همکاری اجتناب می‌کنند. شهرداران این بخش‌ها به موضوع رسیدگی و نتیجه را به بنده اعلام کنند.

نجار با اشاره به وجود مشکل زباله در بابل، گفت: در دنیا زباله به عنوان طلایی کثیف شناخته می‌شود و از آن برای تهیه بیو انرژی، کود و آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود. این در حالی است که رویکرد ما زباله هنوز هم هزینه‌ای است و تنها به دنبال دفن آن هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در افق چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران به کشور اول منطقه در همه سطوح تبدیل خواهد شد، گفت: شهرداری‌ها نیز باید خود را با این سند منطبق کرده و در همه عرصه‌ها پیشتاز منطقه باشند.

وزیر کشور افزود: برای مدیریت پسماند، نیازمند الگوسازی متناسب شرایط بومی هر منطقه در کشور هستیم.

نجار اعتقاد دارد که شرایط خوب و امکانات وسیعی به شهرداری‌ها ارائه شده، اما نحوه اعمال مدیریت در این حوزه حرف اول را می‌زند و برای پیشرفت باید شیوه‌های مدیریتی تغییر کند.

وی بر ضرورت تحقیق و پژوهش در حوزه مدیریت شهری نیز تاکید کرد و گفت: در سال تولید ملی باید همت همه ما به تحقق این نامگذاری برای سال جاری باشد.

نجار با تاکید بر اینکه وزارت کشور خود را خادم شهرداری‌ها می‌داند، از شهرداری‌هایی که در جریان زلزله اخیر نسبت به اعزام کمک‌ها و تجهیزات اقدا کرده‌اند، تشکر کرد و گفت: این رویه به ویژه در استان‌های همجوار آذربایجان شرقی باید ادامه یابد، به ویژه اینکه امکانات خوبی در بحث اسکان دائمی در اختیار شهرداری‌ها است.

وزیر کشور همچنین با اشاره به اقدام معاونت حقوقی ریاست جمهوری مبنی بر تنقیح قوانین و مقررات حوزه مدیریت شهری، خاطرنشان کرد: مجموعه آخرین وضعیت قوانین این حوزه، گردآوری شده که می‌تواند برای شهرداری‌ها راهگشا باشد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم از کتاب مجموعه آخرین وضعیت قوانین و مقررات مدیریت حوزه شهری با حضور معاون حقوقی رییس‌جمهور و وزیر کشور رونمایی شد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.