وزیرخارجه امارات: می‌خواهیم شریکی قوی برای ایران باشیم

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:

وزیران امور خارجه ایران و امارات بر ضرورت آغاز فصل تازهی از مناسبات دوجانبه و چندجانبه تأکید کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، ظریف و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان همچنین دربارهٔ آخرین تحولات منطقه به ‌ویژه سوریه و افغانستان تبادل نظر، و بر رایزنی و همکاری در منطقه تأکید کردند.

وزیر خارجه کشورمان در این دیدار تصریح کرد: ایران برای روابط دوجانبه با همسایگان به‌ویژه کشور دوست و برادر امارات اهمیت بسیاری قائل است.

وی با بیان اینکه به اعتقاد ما این منطقه متعلق به همه کشورهای منطقه است، افزود: صلح، پیشرفت و بهروزی منطقه نیز برای همگان است و هر چه زمینه های پیشرفت، گسترش و توسعه افزون‌تر باشد، توسعه، رفاه، صلح و آرامش برای همه بیشتر می‌‌شود.

ظریف گفت: هرگونه پیشرفت را برای کشورهای این منطقه توفیقی برای خود و هرگونه خطر و تهدید برای کشورهای منطقه را ضدخود تلقی می‌کنیم.

وی افزود: امنیت و توسعه منطقه را جدایی ناپذیر می‌دانیم و روابط خود را با کشورهای منطقه در این قالب می‌بینیم.

ظریف با اشاره به اینکه زمینه برای گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و امارات فراوان است، فضای مساعد موجود برای گسترش همکاری‌ها را یاد آور شد و آمادگی کشورمان را برای افزایش همکاری‌ها در همه زمینه ها اعلام کرد.

وزیر امور خارجه امارات نیز در این دیدار بااشاره به چشم انداز و افق تازه برای روابط دو کشور، گفت: با جمهوری اسلامی ایران همسایه هستیم، اما به این سطح اکتفا نمی کنیم و می خواهیم شریک جمهوری اسلامی ایران باشیم.

وی با اشاره به اینکه فرصت‌های همکاری بسیاری داریم که می‌توانیم دربارهٔ آنها گفتگو کنیم، اضافه کرد: ما در امارات همواره شریک ایران بوده ایم و امروز نیز قصد داریم شریکی قوی‌تر از قبل باشیم.

وزیر امور خارجه امارات خاطرنشان کرد: این علایق ریشه در تاریخ و قبل های دور دارد و امروز تجدید شده است و می خواهیم در آینده نیز گسترده تر شود.

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان با اشاره به اینکه به اعتقاد ما امنیت، آرامش و پیشرفت هر کشور در منطقه بر سایر کشورهای منطقه تأثیرگذار است، از تلاش‌های به عمل آمده برای موفقیت در مذاکرات هسته ای در ژنو تقدیر کرد و گفت : این مسئله بر کل کشورهای منطقه تأثیر مثبت گذاشته است و امیدواریم که آثار مثبت آن بر ایران و منطقه منعکس شود.

زمینه های تازه فعال‌تر شدن بخش‌های خصوصی دو کشور، تقویت همکاری‌ها در حوزه های مختلف تجاری، اقتصادی، انرژی، انرژی‌های تجدیدپذیر، محیط زیست و تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در آینده ای نزدیک از دیگر محورهای گفتگو و توافقات دو وزیر در این دیدار بود.

در این دیدار همچنین دربارهٔ تحولات جاری در منطقه از جمله اوضاع در افغانستان و سوریه رایزنی شد.

ظریف وخامت اوضاع انسانی ناشی از درگیری‌ها، تروریسم، افراط گرایی و فتنه فرقه گرایی را از مشکلات اصلی کشورهای منطقه دانست و تصریح کرد: همه کشورهای منطقه باید به صورت جمعی برای مقابله با این پدیده های شوم همکاری کنند.

وزیر امور خارجه امارات نیز با اشاره به تحولات سوریه و افغانستان به عنوان چالش‌های بزرگ منطقه، مخاطرات فرقه گرایی و افراط گرایی را خاطرنشان کرد و بهترین و تنها راه برای رفع این مشکلات را راه حل سیاسی دانست.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.