وزیردفاع: استقلال نظامی و دفاعی از طریق استقلال در حوزه اندیشه به دست می‌آِید

ایران > دفاع
وزیردفاع و پشتیبانی نیروی مسلح گفت: استقلال نظامی و دفاعی از طریق استقلال در حوزه اندیشه به دست می‌آید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سردار احمد وحیدی در همایش دفاع ملی، دفاع همه‌جانبه که صبح پنج‌شنبه در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزارشد ،با بیان این‌که اگر در دوره دفاع مقدس اندیشه‌های جمهوری اسلامی حاکم نبود مشخص نبود، سرنوشت جنگ طور دیگری می‌شد، خاطر نشان کرد: برای این‌که بتوانیم استقلال دفاعی و نظامی خود را حفظ کنیم باید سعی کنیم به طور مستقل بیندیشیم.

وی همچنین افزود: ما در فضایی به سر می‌بریم که انواع جنگ‌ها از قبیل جنگ فضایی، سایبری، زیست‌فناوری، نانو، رباطی، نامتقارن و جنگ بدون خونریزی وجود دارد و ما باید ابعاد و حوزه تاثیر این جنگ‌ها را بشناسیم و برای پاسخگویی به آن به وظیفه نظریاتی از خود عمل کنیم.

وحیدی در ادامه با اشاره به این‌که ما اکنون در دوره نسل پنجم جنگ‌ها قرار داریم، تصریح کرد: هدف نسل پنجم جنگ‌ها تهدید فیزیک، ادراک و شناخت است و در نسل پنجم جنگ‌ها نبرد مجازی نیز مطرح می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که قدرت نرم خود را به عنوان یک واقعیت جدی در صحنه نبرد نشان می‌دهد، اظهار کرد: با کمک قدرت نرم آمریکا توانسته است اختیار بسیاری از کشورها حتی کشورهای اروپایی را به دست آورد.

وزیردفاع و پشتیبانی نیروی مسلح افزود: دفاع همه‌جانبه یک نظریه بسیار قوی برای پاسخ به صحنه متنوع جنگ است این مفهوم باید توسعه یابد و به عنوان یک نظریه پایه در نظر گرفته و مبنای عمل قرار گیرد.

وی در ادامه با بیان این‌که در دفاع همه‌جانبه به سه بعد گستره، عمق و طول توجه می‌شود، اظهار کرد: ما باید بتوانیم در گستره جغرافیایی و مرزهای فرا جغرافیایی باید پاسخگوی صحنه نبرد باشیم. دفاع همه‌جانبه دفاعی نیست که در مرزهای جغرافیایی محدود بماند، بلکه یک نوع نگاه است که خود را فراتر از مرزها تعریف می‌کند. البته ما به دنبال جنگ فیزیکی در فرامرزها نیستیم، بلکه به دنبال کسب آمادگی دراین زمینه هستیم.

وزیردفاع و پشتیبانی نیروی مسلح در ادامه با اشاره به این‌که ما باید دفاع همه‌جانبه را در طول دوره‌های تاریخی نهادینه کنیم، تصریح کرد: دفاع همه‌جانبه شامل سه لایه انگاره‌ها، راهکارها و نمادها است که باید دفاع همه‌جانبه را در این سه لایه تعریف کنیم.

وحیدی همچنین با اشاره به این‌که دفاع همه‌جانبه یک دفاع کاملا فعال است، تصریح کرد: دفاع همه‌جانبه متکی به مردم و قدرت ملی است و همه عرصه‌ها را پوشش می‌دهد.

وزیردفاع و پشتیبانی نیروی مسلح همچنین افزود: دفاع همه‌جانبه مانع غافلگیری استراتژیک می‌شود و یک عنصر مهم در بازدارنگی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که دشمن به دنبال تشخیص نقطه ضعف درحوزه‌های سیاست، اقتصاد،‌ هنر، فرهنگ و دفاعی است،‌ گفت: در دفاع همه‌جانبه با پیش‌بینی‌هایی که در همه حوزه‌ها صورت می‌گیرد، دشمن به در بسته می‌خورد.

وزیردفاع و پشتیبانی نیروی مسلح با اشاره به این‌که دفاع همه‌جانبه دفاع مطمئن،‌ پایدار و کم‌هزینه و پرحاصل است، گفت: دفاع همه‌جانبه می‌تواند سنگ بنایی برای بسیاری از حوزه‌های نرم‌افزاری و همچنین الگوی کلان مدیریت کشور باشد.

وحیدی همچنین افزود: باید از کودکی اشخاص جامعه با این مفهوم زیربنایی آشنا شوند تا بتوانیم با تمام ابعاد متکثر دفاع همه‌جانبه آشنا و به آن عمل کنیم.

وی همچنین با اشاره به این‌که اقتصاد مقاومتی حاصل یک نوع از دفاع همه‌جانبه است، اظهار کرد: صحبت مقام معظم رهبری در مورد این‌که ایشان دیپلمات نیستند، بلکه یک انقلابی می باشند ناشی از یک نوع نگاه همه‌جانبه در سیاست است.

وزیردفاع و پشتیبانی نیروی مسلح درپایان گفت: دفاع همه‌جانبه برآمده ازعمق ارز‌ش‌های اسلامی است و در کلام امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به عنوان یک ایده جدی مطرح شده است.


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.