وزیرعلوم: سه هزار سرفصل دروس دانشگاهی درحال بازنگری است

به گزارش ایرنا از وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری، کامران دانشجو در پنجمین جشنواره ملی علمی کاربردی افزود:

تاکنون ۴۰۰ سرفصل دروس دانشگاهی بازنگری شده و از این تعداد ، صد سرفصل در ابتدای سال تحصیلی به دانشگاه ها ابلاغ شده و در حال حاضر ۳ هزار سرفصل برای ۲۰۰ رشته دانشگاهی در گروه های مختلف تحصیلی در ۷۰ کمیته در حال بازنگری است .

وزیر علوم ادامه داد : پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، آموزش عالی کشور از نظر کمی و کیفی رشد مناسبی داشته و تعداد دانشجویان کشور در این مدت بیش از ۲۵ برابر رشد داشته ، حال آنکه جمعیت کل کشور در این مدت ۲/۲ برابر شده است .

دانشجو با بیان اینکه اکنون ۶۵ هزار نفر عضو هیات علمی در دانشگاه های کشور داریم ، گفت : اساتید ما با بهترین اساتید جهان برابری کرده و همگی در مسیر اعتلا و اقتدار کشور حرکت می کنند و با تکیه بر همین اقتدار و رشد تولیدات علمی توسط دانشگاهیان است که با قدرت پای میز مذاکرات سیاسی و علمی جهانی می نشینیم و حرف برای گفتن داریم .

وزیر علوم به رشد فزاینده تولیدات علمی کشور اشاره کرد و توضیح داد: اکنون رشد تولیدات علمی کشور حدود ۱۱ تا ۱۳ برابر متوسط رشد علمی جهان بوده و ما اینک بیش از دو در صد علم جهان را تولید می کنیم ، در حالیکه این میزان در ابتدای دولت نهم سه دهم یک در صد بوده است .

دانشجو همچنین به ارتقا ۸ تا ۱۵ رتبه ای کشوردرعلومی همچون نانو ، زیست فناوری ، هوافضا ، مایکرو الکترونیک و مواردی از این قبیل در سطح جهان اشاره کرد و اظهار داشت : ما باید بدانیم که علاوه بر نیاز به تولید علم ، باید این علم تولید شده را به ثروت تبدیل کنیم و همچنین جهت گیری این علم در راستای حل مشکلات و معضلات کشور باشد .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تهیه سند آموزش عالی مبتنی بر آمایش سرزمین، بازنگری سرفصل های دروس دانشگا هی و فعالیت شورای عالی عتف رادر راستای کاربردی نمودن علوم در کشور عنوان کرد.

وزیرعلوم تحقیقات و فناوری گفت : ما در صدد بودیم آموزش عالی کشور را بر اساس نیاز جامعه و بصورت هدفمند توسعه دهیم و بر این اساس طرح نهایی آمایش آموزش عالی آماده شده وپس از بررسی و کسب نظرات تکمیلی نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلا می و تصویب مراجع ذی ربط ، به عنوان یک سند به مناطق مختلف کشور ابلاغ شود .

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مسایلی که در طول دو سال اخیر مورد توجه قرار گرفت، بحث آموزش عالی مهارتی است.

دانشجو افزود: تعداد مراکز فعال علمی کاربردی از ۶۴۰ مرکز در سال ۸۸ به ۹۴۱ مرکز رسید واین در حالی است که در سال ۸۴ تا ۸۸ نیز ۱۸۰ مرکز به مراکز علمی کاربردی اضافه شد.

دانشجو با یادآوری اینکه اکنون ۱۳ درصد از آموزش عالی کشور به رشته‌های مهارتی اختصاص دارد ، گفت: با توجه به نیاز کشور این میزان آموزش مهارتی کافی نیست ، چرا که باید حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آموزش عالی ما جنبه مهارتی داشته باشد .

وی همچنین به افزایش تعداد دانشجویان رشته های مهارتی از ۴۰۰ هزار به ۵۰۰ هزار نفراشاره کرد و گفت : در حوزه مهارتی در حالی که تا سال ۸۴، ۴۵۷ برنامه درسی داشتیم، این رقم در سال ۸۸ به ۷۹۸ و در سه سال اخیر با افزایش هزار و ۳۲۳ برنامه درسی به دو هزار و ۱۲۱ برنامه رسیده است.

دانشجو به حذف آموزش های نظری در دستگاه های اجرایی اشاره کرد و گفت : جهت تقویت و حمایت از رشته های مهارتی ، از این پس آموزش های دستگاه های اجرایی باید پایه عملی داشته باشند و امیدواریم دانش آموختگان ما در رشته های مهارتی به ۵۰ در صد کل دانش آموختگان برسند .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نظام صلاحیت حرفه ای تدوین شده و در مرحله تصویب است ،گفت : امیدواریم موسسات علمی کاربردی در دستگاه های اجرایی افزایش یابد و زمینه تبدیل علم به ثروت ملی را بیش از پیش فراهم کنیم.

دانشجو با بیان اینکه دشمن در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ به دانشگاه‌های ما طمع دارد و به دنبال آن است که با اعمال تحریم‌ها ما را به زانو درآورد، گفت: دشمن قصد دارد با اعمال تحریم ها کاستی‌هایی را در دانشگاه‌ها به وجود آورد و دانشگاه‌های ما را با ایجاد هیجانات کاذب از مسیر اصلی خود خارج کند، به طوری که شان دانشگاه از منطق و فرهیختگی به سوت زدن و هو کردن تبدیل شود ولی دانشگاهیان ما چشم طمع دشمن را کور خواهند کردهمانطور که در فتنه ۸۸ عمل کردند .

وزیرعلوم افزود: دانشگاهیان ما انقلابی‌گری را در تقابل با تحریم‌های دشمن می‌دانند نه در مقابل مدیریت دانشگاه‌هاو محال است که یک دانشجوی با غیرت ایرانی در چنین شرایطی بر رفاهیات دانشگاهی پافشاری کند.

دانشجو با بیان اینکه ملت ما در تحریم آب دیده شده نه در ناز و نعمت، گفت: وظیفه ما به عنوان خدمتگزاران جامعه دانشگاهی این است که تا جایی که می توانیم امور رفاهی را برای دانشگاهیان فراهم کنیم .

وزیر علوم افزود: دشمن در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نیز به دنبال طمع است و قصد دارد با فشار بر مسایل اقتصادی کاری کند که ما با فشار اقتصادی به مرحله انتخابات برسیم و در آن مرحله عده‌ای را به عنوان ناجی معیشتی مردم معرفی کند که در فتنه سال ۸۸ با عوامل فتنه همراهی و یا سکوت کردند و پس از آن هم در حماسه ۹ دی با ملت همصدا نشدند .

علمی **۱۳۵۴

انتهای پیام /*

info@irna.ir


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.