وزیر ارتباطات: وضعیت ICT کشور را به هشت سال قبل بر می گردانیم

گرد آوری توسط گروه فن آوری اطلاعات پایگاه اینترنتی خبری ممتاز نیوز

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه طی هشت سال اخیر در حوزه ICT نه تنها رشد نکرده و عقبگرد هم داشته ایم، گفت: تا جایی که می توانیم مجددا شرایط این بخش را به هشت سال قبل بر می گردانیم.
 
محمود واعظی در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنایع مخابرات و اطلاع رسانی که صبح امروز در نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار کرد، اظهار داشت: هیات دولت در توسعه اقتصاد و توجه ویزه به علم و فناوری تاکید بسیاری دارد به نحوی که باید پژوهش و تولید در این بخش بومی شود.
 
وی با بیان اینکه یکی از معیارهای جدی برای انتخاب معاونان و مدیران وزارت ارتباطات نگاه آنها به توسعه و حمایت بخش خصوصی بوده است، گفت: تلاش این بوده که دیدگاههای معاونان این وزارتخانه با دیدگاههای دولت همسو باشد تا بتوانیم در این بخش به خودکفایی و حمایت از بخش خصوصی برسیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد از وضعیت توسعه ای و زیرساختی این حوزه طی چند سال اخیر، افزود: در این دوران هشت ساله به سبب بعضی تحریم ها دچار عقب ماندگی هایی بودیم که باید بتوانیم این وضعیت موجود را رفع کنیم.
 
واعظی با تاکید بر اینکه از تحریم ها می توان برای تحقق اهداف به عنوان فرصت استفاده کرد، افزود: من طرفدار تحریم نیستم اما به دلایلی از آنجایی که دولت با محدودیت های جدی مواجه شده است، باید به دنبال برداشتن تحریم ها و نیز استفاده از فرصت های موجود برای تحقق اهداف باشیم.
 
وی گفت: تا جایی که می توانیم مجددا شرایط را به هشت سال قبل برمی گردانیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه بخش خصوصی فقط نباید از دولت انتظار حمایت داشته باشد، اضافه کرد: بخش خصوصی نباید به آنچه که مربوط به خودش است، کاملا بی تفاوت باشد به این سبب که هم اکنون اپراتورهای مختلف خصوصی که طبق پروانه باید از توان بخش داخلی استفاده کنند به بهانه های مختلف این تکلیف را دور زده و از تجهیزات و توان خارجی استفاده می کنند، بر این اساس تا زمانی که این تفکر در بخش خصوصی برای همکاران بخش خصوصی حاکم باشد نمی توان انتظار معجزه داشت.
 
واعظی با تاکید بر اینکه باید در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نظارت اعمال شود، گفت: از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خواسته ایم که بر اساس پروانه اپراتورها نظارت را بر این حوزه حاکم کنند و اپراتورها نیز موظفند به مسائل ملی بیشتر از مسائل مالی توجه کنند.
 
وی گفت: در سال ۹۱ مردم بابت تلفن ثابت و همراه ۱۳ هزار میلیارد تومان پول پرداخت کرده اند که ۳۰ درصد از این مبلغ به خزانه دولت واریز شده است اما سئوال اینجاست که چقدر از این مبلغ خرج توسعه شده است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه باید مکانیزمی ایجاد شود که پروژه های زیرساختی، امنیتی، هزینه بر و کلان توسط دولت انجام شود و مابقی پروژه ها به بخش خصوصی سپرده شود، گفت: کشور ما با توجه به اپراتورهای فعال و بخش خصوصی این عرصه مستعد صادرات کالا است و دولت نیز امیدوار است با حمایت این بخش بتواند در این جهت گام بردارد.
 
واعظی برپایی مستمر ۱۴ سال نمایشگاه بین المللی مخابرات را نقطه قوتی در این حوزه عنوان کرد و گفت: پیشنهاد می گردد برگزاری نمایشگاه تلکام و الکامپ به صورت همزمان باشد تا عظمت و بزرگی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات جلوه بیشتری داشته باشد.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.