وزیر اقتصاد : از تعدد نرخ ارز در بازار کاسته می گردد

۰۱م آذر ،

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت : در دو ماه اخیر جهت گیری این بوده است که نوسان بازار ارز کنترل کنیم و از وضع چند نرخی به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت می کنیم.

سید شمس الدین حسینی در حاشیه همایش نقش موسسات رتبه بندی اعتباری در اقتصاد به خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: راه اندازی مرکز مبادله ارزی در کاهش نوسانان نرخ ارز موفق بوده است.
وی با اشاره به اینکه تلاش می کنیم از تعدد نرخ ارز در بازار کاسته شود افزود: با تلاش همکاران بانک مرکزی مبنی بر تقویت عریضه ارز و مدیریت واردات و صادرات شاهد کاهش نرخ ارز در بازار موازی هستیم اما جمع بندی اصحاب اقتصاد این است که نرخ های موجود گران است و تلاش می کنیم با محوریت بانک مرکزی این نرخ کاهش پیدا کند.
وزیر اقتصاد در باره پایداری قیمت سکه بهار آزادی نیز گفت : بانک مرکزی مسئول مدیریت بازار سکه است و تصمیم داریم
چنانچه در بازار سکه حباب ایجاد شود از طریق عرضه سکه این حباب شکسته شود.
وی افزود: کاهش نرخ ارز ، کاهش نرخ سکه را به همراه خواهد داشت ، اگرچه قیمت سکه از قیمت جهانی طلا هم اثر می پذیرد.
حسینی با اشاره به اینکه اقداماتی برای تنظیم قیمت طلا در بازار شکل گرفته است ، گفت : پدیده هایی در اقتصاد ایران در حال شکل گیری بود که بخشی از سرمایه های ملی به صورت مصنوعات طلا از ایران خارج می شد و بررسی های ما نشان می دهد خروج این طلا به شکل تجاری نبوده است و  النگوهای بسیار سنگین یا زنجیرهای طلا را که انسان از آن استفاده نمی کند ، شامل می شد که همه آنها ساماندهی شده است.
 وزیر اقتصاد : در صورت ایجاد حباب قیمت ، سکه عرضه می گردد

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بانک مرکزی مسئول مدیریت بازار سکه است ، دربارهٔ پایداری و ثبات قیمت در بازار سکه بهار آزادی گفت : تصمیم داریم چنانچه در بازار سکه ، حباب ایجاد شود از طریق عرضه سکه این حباب شکسته می گردد.
سید شمس الدین حسینی در حاشیه همایش نقش موسسات رتبه بندی اعتباری در اقتصاد ، به خبرنگار ما گفت : نرخ ارز و قیمت جهانی طلا بر سکه تاثیر دارد و اقداماتی هم برای تنظیم قیمت طلا در بازار شکل گرفته است.
حسینی دربارهٔ کاهش قیمت کالا و پیش بینی برای این بازار هم اظهار داشت : مجموعه سیاست‌های اجرا شده در ماههای اخیر، در جهت کاهش قیمت‌ها بوده و مجموع این سیاست با نظم مناسبی در حال اجراست.
وی مدیریت نوسان نرخ ارز ، تلاش برای خروج سفته بازان از بازار و نیز نظارت بر بازارهای کالایی خاص را از سیاست های دولت برای کاهش نرخ کالاها بیان کرد و گفت : واردات کنندگان به این موضوع توجه داشته باشند از این پس زمانی که از نرخ ارز سخن می گوییم ، مبنا نرخ مرکز مبادلات ارزی خواهد بود.
وزیر اقتصاد توضیح داد: از امروز به منظور یکسان سازی و تک نرخی شدن نرخ تعرفه حقوق ورودی کالاها ، نرخ واردات کالاها بر اساس نرخ ارز مبادله ای محاسبه می گردد.
وی گفت : برای کالاهای اساسی با اولویت ۱ و ۲ تا پنجاه درصد تخفیف تعرفه گمرکی و برای گروههای کالایی ۳ تا
۷ که ارز به نرخ مرکز مبادلات ارزی دریافت می کنند تا چهل وپنج درصد تخفیف در پرداخت تعرفه حقوق ورودی گمرک در نظر گرفته شده است و این حقوق گمرکی از امروز بر اساس نرخ ارز مبادله ای محاسبه می گردد.
 


IRIBNews RSS TopNews
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.