وزیر اقتصاد: مردم در بازارهای حبابی ورود نکنند

در پی انتشار گزارش صبح امروز بولتن نیوز با تیتر “خسارت سنگین احتمالی منتظر سودجویان بازار ارز و طلا ” وزیر امور اقتصادی و دارایی هم تاکید کرد: مردم در بازارهایی که گهگاه در آن حباب شکل می‌گیرد و سوداگری و سفته‌بازی می‌شود ورود نکنند.

برابر گزارش صبح امروز بولتن نیوز، در صورت توافق های خوش بینانه در مذاکرات بغداد بین ایران و گروه ۵+۱ و همچنین برداشته شدن حتی بخش از تحریمها بین المللی از روی سیستم بانکی کشور و عادی شدن مبادلات بین المللی نفت و کالای ایران، قاعدتا بازارهای داخلی طلا و سکه و همچنین نرخ ارز دستخوش تحولات عمده ای خواهد شد که ریسک معملات فعلی بازار طلا و ارز را به شدت افزایش خواهد داد و سفته بازان باید هشیار باشند تا متحمل خسارتهای سنگین احتمالی مانند آنچه به قطعنامه ۵۹۸ مشهور شد نشوند.

حسینی؛ وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز در این رابطه در حاشیه بازدید از ششمین نمایشگاه بورس ، بانک و بیمه در جمع خبرنگاران افزود: خرید و فروش سکه و ارز برای عموم مردم که در بازارها حرفه‌ای نیستند پرخطر است و فقط افرادی که به ویژه به صورت پایدار در بازار سرمایه ورود و سرمایه‌گذاری کردند ، سود بردند.

وی گفت: پیش از این دیدیم که در شرایط هیجانی قیمت طلا و سکه به یک میلیون تومان رسید و عده‌ای هم برای بازارگرمی قیمت آن را بالای یک میلیون تومان اعلام کردند. حسینی افزود: عده‌ای از هموطنان به هشدارهای ما توجه نکردند و وارد این بازار شدند و هم‌اکنون می‌بینیم که قیمت سکه روز به روز کاهش می‌یابد و به ۶۰۰ هزار تومان ‌می رسد و پیش‌بینی‌ها این است که به دنبال کاهش قیمت ارز که همچنان ادامه دارد ، بازار سکه نیز روند نزولی خود را ادامه دهد .

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: پیش از این در این باره هشدار داده بودیم و امروز هم تاکید می‌کنیم که بازار سرمایه ما به رغم بدترین شرایط اقتصاد جهانی و همه بحران‌ها و فشارهایی که وجود دارد در حال رشد است و بازدهی مطمئنی دارد و مردم می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. حسینی تاکید کرد: بازار سرمایه فرصت خوبی برای هموطنان است و ما نیز با همه توان از رشد بازار سرمایه ، سرمایه‌گذاری و بازدهی مطمئن در این بازار حمایت می‌کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره میزان کاهش نرخ دلار گفت: فکر می‌کنم ۱۶۷۰ و ۱۶۹۰ ارقام‌ بالایی است و فعالان اقتصادی هم معتقدند که این نرخ ، نرخ متعادلی نیست. وی افزود: مقداری از حباب این نرخ خارج شده است و میزان قابل توجه دیگری نیز باید خارج شود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: آنچه در این باره تاکید شده است و بانک مرکزی هم پیگیری می‌کند این است که نرخ ارز مرجع به صورت لنگر و ثبات‌ساز در این بازار استفاده شود و در مجموعه سیاست‌ های اقتصادی و پولی و ارزی هم تلاش می‌ شود این عدد که به صورت حبابی شکل گرفته کاهش یابد که این مهم به تدریج در حال تحقق است.

حسینی با اشاره به تصویب شرایط و ضوابط بازار ارز صادراتی در شورای عالی بورس گفت: پیشنهاد ما در شورای عالی بورس این بود که با شکل گیری بازار ارز صادراتی ،این بازار شفاف‌تر شود البته این بازار بازاری مبتنی بر معاملات واقعی است. صدا و تصویر دارد.

 


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.