وزیر خارجه آلمان: روابط ما با آمریکا “پیچیده” است / چین “ابرقدرت” آینده است

وزیر خارجه آلمان با ابراز نگرانی از اوضاع کنونی در آمریکا و تاثیر آن بر تنش‌های بین‌المللی روابط کشورش با آمریکا را “پیچیده” و چین را “ابرقدرت” آینده و بزرگترین شریک تجاری آلمان خواند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در گفتگو با روزنامه بیلد گفت: اگر آمریکا بخواهد طرح خروج صدها نیرویش از آلمان را اجرایی کند برلین این مساله را بطور جدی مورد نظر قرار خواهد داد. 

وی تاکید کرد: آلمان به همکاری با نیروهای آمریکایی که طی دهه‌ها رشد جدی داشته ارج می‌نهد. این به نفع هر دو کشور است. آلمان و آمریکا در ائتلاف ترنس آتلانتیک شرکای نزدیک محسوب می‌شوند. اما این روابط پیچیده است. 

ماس همچنین نسبت به قطبی شدن بیشتر آمریکا و رشد سیاست‌های پوپولیستی در جریان کمپین ریاست‌جمهوری آمریکا ابراز نگرانی کرد و گفت: همزیستی در داخل این کشور  نه تنها دشوارتر شده بلکه آتش درگیری‌ها در سطح بین‌المللی را شعله‌ورتر می‌کند و این آخرین چیزی است که ما باید شاهدش باشیم. 

وزیر خارجه آلمان در باره موضع تند ترامپ در قبال اعتراضات ضدنژادپرستی و مرگ جورج فلوید توسط پلیس آمریکا گفت: به نظر من تهدید خشونت‌های بیشتر در این شرایط پرتنش بسیار خطرناک است. 

ماس واکنش‌های جورج بوش، رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه آمریکا و جو بایدن، رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات به اعتراضات اخیر را ستود و گفت: این واکنش‌ها به من این امید را دادند که صداهای مسئولیت‌پذیری در هر دو حزب وجود دارد. واقعا امیدوارم عقل و درایت حاکم شود.

وی همچنین درباره روابط با چین گفت: روند امور هر چه که باشد، نباید رایزنی با پکن را به مسائل اقتصادی و تجاری محدود کنیم، ما به استراتژی مشترک اروپایی نیاز داریم تا از ارزش‌های آزاد ما دفاع کند.

وزیر خارجه آلمان در خصوص متهم کردن چین به پنهان کردن منبع شیوع ویروس کرونا، گفت: شماری از کشورهای جهان در هفته‌های نخست شیوع ویروس کرونا مرتکب خطا و اشتباهاتی شدند. البته که ما نیاز به شفافیت کامل داریم تا منشأ اصلی شیوع ویروس کرونا را پیدا کنیم.

هایکو ماس همچنین تاکید کرد، دلیل به تعویق افتادن نشست اتحادیه اروپا و چین که قرار بود در ماه سپتامبر برگزار شود، تنها به همه‌گیری ویروس کرونا مرتبط می‌شود.وی ابراز امیدواری کرد که این نشست قبل از پایان سال جاری میلادی برگزار شود.

وزیر خارجه آلمان همچنین عنوان داشت، این نشست کارآمد و موثر خواهد شد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.