وزیر خارجه ایران: روحانی روابط خارجی کشور را مورد بازنگری قرار می‌دهد

فروردین ۱۴۰۳

ایران > سیاست‌خارجی– همشهری

همشهری آنلاین:
وزیر امور خارجه ایران می‌گوید، حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران روابط دیپلماتیک ایران با کشورهای دیگر را در چارچوب اصول و سیاست پایدار تهران، مورد بازنگری قرار خواهد داد.

به گزارش پرس تی وی، علی اکبر صالحی، روز دوشنبه (۸ جولای، ۱۷ تیر) در جمع خبرنگاران در نامیبیا، دربارهٔ تغییر سیاست‌های ایران در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی، گفت: اصول و چارچوب سیاست‌ها پایدار است. اما ممکن است رویه‌ها تغییر کند، همان گونه که رئیس جمهور منتخب در دوران رقابت‌های انتخاباتی اعلام کرده بود که روابط دیپلماتیک ایران با کشورهای دیگر را مورد بازنگری قرار خواهد داد، این کار را انجام می‌دهد.

صالحی با اشاره به این که سیاست اصلی ایران بر پایه اصول ارزشی است، تصریح کرد: زمانی که آپارتاید در آفریقای جنوبی حکومت می‌کرد، در آن زمان از مردم این کشور حمایت می‌کردیم، ما بر اساس اصول ارزشی خود اعلام آمادگی می‌کنیم که این ارزش‌های انسانی را با هر ملتی تقسیم کنیم بر همین اساس من به این کشور سفر کردم که سفارت خود را بازگشایی کنیم و امیدواریم که در آینده آنها سفارت خود را در تهران دایر کنند.

وی روابط سیاسی میان ایران و نامیبیا را مثبت ارزیابی کرد و افزود: این روابط در سطح بسیار خوبی قرار دارد اما متاسفانه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور در سطح خوبی قرار ندارد.

صالحی از بازگشایی مجدد سفارت ایران در ویندهوک پایتخت نامیبیا خبر داد و گفت: امروز ما سفارت خود را دوباره افتتاح می کنیم، پیش از این کشورمان از قبل در نامیبیا سفارت داشت ولی بنا به دلایل اقتصادی نزدیک به ۱۵ سال قبل تعطیل شد.

وی با تشکر از رهبران کشورهای آفریقایی در استقلال کشورهای آفریقا، تاکید کرد: اکنون وقت آن رسیده آفریقا جایگاه قبل خود را کسب کند زیرا این قاره در قبل بسیار تحت فشار بوده اما اکنون بیدار شده است.

صالحی با بیان این که مردم قاره آفریقا اکنون می‌توانند برای خود تصمیم بگیرند، افزود: بر همین اساس اکنون شاهد پیشرفت چشمگیر کشورهای آفریقایی هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی دربارهٔ محورهای مذاکره اش با رئیس جمهور نامیبیا، گفت: ایران در یکی از شرکت‌های بزرگ نامیبیا سهیم است اما به سبب تصویب قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران مشکلاتی برای همکاری با این شرکت پیش آمد که در مذاکرات با رئیس جمهور نامیبیا توافق شد طرفین با رضایتمندی این مشکلات را حل کنند.

وزیر خارجه ایران همچنین از افزایش رایزنی‌های مستمر میان وزارت خارجه ایران و نامیبیا خبر داد.

صالحی دربارهٔ فعالیت شرکت‌های خصوصی ایرانی در قاره آفریقا گفت: قاره آفریقا دارای فرصت‌های بسیار مناسبی است و اگر شرکت‌های خصوصی ایرانی دیر بجنبند دیگران در این مسیر وارد می‌شوند، امیدواریم بخش خصوصی از این فرصت پیش آمده حداکثر استفاده را ببرد.

وزیر خارجه ایران همچنین بر حمایت دولت از شرکت‌های خصوصی تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در آخرین مرحله از سفر خود به کشورهای افریقایی، به نامیبیا وارد شد. وی پیش از این به زیمبابوه و کومور رفته بود.

علی اکبر صالحی روز دوشنبه با ترک ایندهوک پایتخت نامیبیا، به سفر پنج روزه خود به افریقا پایان داد.

وزیر امور خارجه ایران در این سفر با مقامات بلندپایه زیمبابوه، کومور و نامیبیا از جمله رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، رئیس مجلس ملی، وزیر دفاع و بعضی دیگر از مسئولان این سه کشور دیدار و دربارهٔ مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، علمی، آموزشی و … گفت‌وگو کرد.

این سفر دوره‌ای در راستای محور سیاست‌های ایران مبنی بر تقویت روابط با کشورهای افریقایی در همه زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی صورت گرفت.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.