وزیر خارجه بحرین: بحرین از توافق هسته‌ای ایران حمایت می‌کند

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
وزیر امور خارجه بحرین به المانیتور گفت که کشورش از توافق ایران و گروه ۱+۵ که در ژنو حاصل شد حمایت می‌کند و افزود که پیشرفت در زمینه موضوع هسته‌ای ایران می‌تواند برای منطقه صلح و آرامش به همراه آورد.

ایسنا گزارش داد: شیخ خالد بن‌ احمد آل ‌خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین در حاشیه کنفرانس امنیتی منطقه‌ای در منامه در گفت‌وگو با پایگاه خبری المانیتور در پاسخ به این‌که آیا بحرین شاهد تغییر در سیاست‌های ایران در منطقه بوده است؟ گفت: ما به وضوح شاهد تغییری در لحن ایران بوده‌ایم. ولی فکر نمی‌کنم تغییر مشخصی در سیاست ایران دیده باشیم. شاید تغییری که به توافق موقتی منجر شد وجود داشته است و ما از آن استقبال می‌کنیم و امیدواریم که یک توافق جامع، خوب و پایدار حاصل شود. ولی ما هنوز یک مشکل داریم؛ ایران بحرین. ما هنوز پیشرفتی را در این زمینه ندیده‌ایم.

وی افزود: ما گام‌های بسیاری را به سمت ایران برداشته‌ایم. من از محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه ایران) که در کنفرانس گفت‌وگوی منامه شرکت کرد، استقبال کردم. پادشاه بحرین به حسن روحانی (رییس جمهور ایران) تبریک گفت. ما در آن‌جا سفیر داریم، ولی آن‌ها در این‌جا سفیر ندارند. ما حمله‌ای که علیه سفارت ایران در بیروت انجام شد، محکوم کردیم. ما از توافق ایران و ۱+۵ که به عقیده من گام درستی است استقبال کردیم، ولی حتی شاهد یک قدم از جانب ایران نبوده‌ایم. البته ما لحن خوبی را شاهد بوده‌ایم. ظریف دیپلمات بسیار قابلی است. من از رفتار او خوشم می‌آید. اما رابطه بین دو کشور ضروری‌تر است.

شیخ خالد در پاسخ به این‌که “به نظر شما یک گام مثبت اعتمادساز هم در منطقه و هم در روابط ایران و بحرین چه می‌تواند باشد؟” با متهم کردن ایران به دخالت در امور کشورهای منطقه و حمایت از تروریسم، ادعا کرد: من مایلم ایران با اتخاذ گام‌های جدی و اقداماتی که نگرانی‌های کشورهای منطقه‌ای دربارهٔ دخالت در امور داخلی‌شان و حمایت از گروه‌های تروریستی در داخل این کشورها را رفع می‌کند، پیام بسیار آشکاری بفرستد. اگر ایران گام‌های ملموسی را اتخاذ کند که نشانه فاصله گرفتنش از قبل باشد، این یک گام بسیار بسیار ضروری برای کشورهای منطقه خواهد بود تا از ورود به حوزه‌های دیگر با ایران احساس راحتی کنند.

وزیر امور خارجه بحرین افزود: ما مایلیم شاهد تغییر لحن ایران باشیم. من به عنوان یک بحرینی دوست ندارم همیشه در حرف‌های آن‌ها بحرین را هم‌ سطح با سوریه ببینم. من دوست ندارم ایران کلمات بحرین و سوریه را در یک جمله قرار دهد. بهتر است جداگانه دربارهٔ آنها صحبت کنید، نه در یک جمله. این چیزی است که ما نمی‌توانیم بپذیریم.

وی افزود: این دو گام بسیار ضروری خواهد بود و پس از آن ما مایلیم شاهد پیشرفت در پرونده هسته‌ای ایران باشیم، زیرا می‌تواند سبب آرامش در منطقه شود.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.