وزیر دفاع خواستار تشکیل بانک دریایی شد

جوان آنلاین: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خواستار تشکیل بانک دریایی شد و گفت: طرح جامع حمل و نقل دریایی برای توسعه اقتصادی بنادر باید تدوین شود.

به گزارش مهر، سردار احمد وحیدی در بیستمین همایش ارگانهای دریایی در کیش با اشاره به اهمیت حمل و نقل در کاهش قیمت تمام شده، گفت: ۲۳۰ هزار کیلومتر مساحت خلیج فارس است که نیمی از آن به ایران تعلق دارد ،همچنین بیشترین تعداد جزایر و طول ساحلی خلیج فارس مربوط به ایران است که اینها نشان می دهد ما کشوری دریایی هستیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: ۴۵۰۰کشتی در دنیا در حال ساخت است که ۳۵ درصد از ظرفیت موجود را نشان می دهد؛ بنابراین ظرفیت افزایش حمل و نقل دریایی در دنیا وجود دارد.

وی تصریح کرد: ایران با ۱۳۰ شناور تجاری، ۵۰ اقیانوس پیما و ۵۰ کشتی نفتکش جزو کشورهای مهم در حمل و دریایی به شمار می رود.

وحیدی با بیان اینکه هنوز به بخش عمده ای از ظرفیت های بزرگ حوزه دریایی دست پیدا نکردیم ، گفت: بیشترین سازمان ها در حوزه دریا به یکدیگر ارتباط دارند و اگر هماهنگی خوبی میان آنها صورت نگیرد به اهداف کشور دست پیدا نمی کنیم.

وزیر دفاع با اشاره به تحریم کشتیرانی ایران اظهارداشت: فشاری که بر کشتیرانی تجاری ما وارد می شود را می توان با کار حقوقی سنگین محکوم کرد و حتی خسارات بزرگی هم از آنها گرفت.زیرا این اقدام آنها ناروا و بی دلیل است.

وحیدی با اشاره به رشد بیمه دریایی، افزود: اگر بیمه دریایی در چند سال آینده رشد نکند در حوزه حمل و نقل دریا با مشکل مواجه می شویم. باید با یک تصمیم مهم حوزه بیمه دریایی از انحصار خارجی‌ها خارج شود.

وی به برگزاری کارگروه دریایی در دولت اشاره کرد و گفت: در سطوح اجرایی باید برنامه گسترده ای داشته باشیم که البته این به معنای نفی وضع موجود نیست اما باید مانند موسسات رده بندی که در کشور ایجاد شد و تا حدودی نسبت به این امر بی نیاز شدیم، در دیگر حوزه ها هم وارد شویم.

وزیر دفاع با بیان اینکه شاید نیاز به ایجاد بانک دریایی برای سرمایه گذاری در این حوزه باشد، اظهار داشت: بندر چابهار یک بندر استراتژیک و مهم است اما به اندازه کافی از آن استفاده نمی شود، ضمن آنکه قسمت بزرگی از ری اکسپورت کشور ما در کشورهای دیگر انجام می شود در حالی که اگر هماهنگی میان بانکها و سیستم حمل و نقل باشد ، نیازی به این اقدام نیست.

وی افزود: کشورهای دیگر با هزینه ما آباد می شوند و پس از آن طرحهای غیر اصولی و نادرستی می زنند و در این میان کشور ما بی نصیب می ماند.

وحیدی با تاکید بر اینکه ایران در زمینه تامین امنیت خلیج فارس درخشیده است، گفت: سربازان توانمند دریایی ما امروز وضعیت ممتازی در منطقه دارند که آزادسازی دو کشتی ربوده شده از سوی دزدان دریایی نمادی از آن است.

وزیر دفاع با اشاره به حضور نیروهای بیگانه در خلیج فارس گفت: اینها مهمان های ناخوانده ای هستند که دلیلی برای وجود آنها نیست و فقط منطقه را آلوده می کنند.

وی تصریح کرد: آنها از تجارت آزاد حرف می زنند اما حمل و نقل ما را تحریم می کنند در حالی که کشتیرانی تجاری وظیفه حمل و نقل کالای اساسی را به کشور دارد و نباید تحریم شود.

وی با بیان اینکه حمل و نقل چه ارتباطی به فعالیت هسته ای دارد، گفت: بیشترین حافظ امنیت در خلیج فارس و دریای عمان کشور ایران است اما به بهانه امنیت بیگانگان امنیت منطقه را به خطر می اندازند و با کشتی‌هایی که موتور هسته ای دارند، محیط زیست خلیج فارس را آلوده می کنند.

وحیدی افزود: آنها که مدعی هستند کدام کشتی را از دست دزدان دریایی نجات دادند در حالیکه ایران نمره بالایی در تامین امنیت دارد. وی به نقش ترانزیت در دیپلماسی کشورها اشاره کرد و گفت: باید طرح جامع حمل و نقل دریایی تدوین شود و توسعه اقتصادی بنادر را جدی گرفت.

جوان آنلاین – آخرین عناوین سیاسی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.