وزیر صمت: شهرک‌های صنعتی به پارک‌های فناوری تبدیل می‌شوند

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در آینده‌ای نزدیک شهرک‌های صنعتی که زیرساخت‌های لازم را دارند، به پارک‌های علم و فناوری تبدیل خواهند شد.

وزیر صمت: شهرک‌های صنعتی به پارک‌های فناوری تبدیل می‌شوند

به گزارش ممتاز نیوز، رضا فاطمی امین در حاشیه نشست هم اندیشی وزارت صنعت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: باید به سمتی برویم که دیگر خام فروشی نکنیم و محصول‌هایی تولید کنیم که پیچیدگی‌های خاصی دارند.

وی گفت: فضاهایی در بسیاری از شهرک‌های صنعتی وجود دارد برای کارهای دانش بنیان، اما بیشتر برای یک فضای تولید انبوه دیده شده است و اگر قرار باشد اقتصاد ایران دانش بنیان شود شهرک‌های صنعتی که آب، زمین و برق را فراهم می‌کنند باید فراتر بروند و خدمات بیشتری به شرکت‌ها بدهند، از جمله خدمات علمی، حقوقی، بازاریابی و متعددی که بستر را برای دانش بنیان شدن شرکت‌ها مهیا می‌کنند.

فاطمی امین گفت: تعامل جهانی به سمت تولید محصولات پیچیده می‌رود یعنی محصولاتی که کشورهای کمتری تولید و عرضه می‌کنند و فروش مواد خام در دنیا دیگر ارزش خاصی ندارد و اعتبار ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: اگر بخواهیم در سطح اقتصاد جهانی و بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید پیچیدگی محصول‌های صادراتی افزایش پیدا کند.

فاطمی امین گفت: منابع انسانی در کشور وجود دارد که برای نگهداشت و ارتقای آن‌ها باید به سمت توسعه تولید دانش بنیان حرکت کنیم.

وزیر صمت افزود: در صنعت و معدن به نقطه عطفی رسیده ایم که باید به طور جهشی در جهت رویکردهای دانش بنیان حرکت کنیم و با ظرفیت‌هایی که در وزارت صنعت و معدن وجود دارد باید به سمت دانش بنیان حرکت کنیم.

وزیر صمت گفت: شعار امسال برای تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین کاملاً دقیق و حرفه‌ای است و با همکاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در سه سطح ورود خواهیم کرد که شامل تبیین شاخص‌ها و اولویت هاست و در مورد صادرات هم باید مشخص شود چه محصول‌هایی ارزش دارد و دانش بنیان‌ها معیار پیدا می‌کنند؛ همچنین بنگاه‌های بزرگ ارزیابی می‌شوند و بنگاه‌ها و کسب وکارهایی که بازار پیدا می‌کنند در شاخص‌ها و رتبه بندی‌ها و اهداف باید معیارهای دانش بنیان پیدا کنند.

فاطمی امین گفت: زیست بوم دانش بنیانی را در کشور گسترش می‌دهیم که به لحاظ ابزارها تا حد خوبی گسترش پیدا کرده، اما عمق نیافته است.

وی افزود: شرکت‌هایی که ظرفیت دانش بنیان شدن را دارند کمک می‌کنیم که وارد این فضا شوند و برای بعضی از صنایع قدرتمند برنامه‌ها و امتیازات می‌گیریم و کمک می‌کنیم که در قالب زیست بوم به سمت دانش بنیان شدن حرکت کنند.

وزیر صمت گفت: ساختار وزارتخانه و در بخش‌های معاونت ماشین آلات و تجهیزات، بسیار اهمیت دارد که کشور صنعتی و ماشین ساز باشد.

وی افزود: این معاونت ۵ دفتر دارد که به طور ویژه ماشین آلات صنعتی، تجهیزات پزشکی در حوزه نرم افزار ارائه خدمات خواهد کرد و این کمک به روند دانش بنیان در کشور است.

فاطمی امین در ادامه گفت: دفاتر فناوری و نوآوری در وزارت صمت تأسیس کردیم و به طور یکپارچه در تمامی دفاتر تخصصی وزارتخانه یک گروه فناوری و نوآوری شکل گرفته است.

وی افزود: محور سوم شهرک‌هایی است که بیش از ۸۰۰ شهرک صنعتی داریم که قابلیت تبدیل شدن به پارک‌های فناوری را دارند و زیرساخت‌های مناسب برای شرکت‌های دانش بنیان فراهم است.

فاطمی امین گفت: به زودی الگوی کاملی از هماهنگی‌هایی که در جلسه امروز با دکتر ستاری انجام شد، منتشر خواهد شد و در چند هفته آینده نقشه راه کامل و عملیات دقیق تدوین و مشخص می‌شود هر ماه چه اتفاق‌هایی رخ می‌دهد و گزارش عملکرد به مردم و رهبری ارائه می دهیم.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.